Tesco má už skoro milion věrných. Rozdá jim 30 milionů korun

  5:00aktualizováno  5:00
Obchodnímu řetězci Tesco v České republice se podařilo za dva měsíce vychovat přes 900 tisíc zákazníků. Tolik si jich pořídilo věrnostní kartu ClubCard, se kterou mohou nakupovat se slevami. Řetězec mezi ně rozdá v první várce slev třicet milionů korun, což je v průměru na jednoho třicet korun.

Slevy, které Tesco poskytne věrným, částečně zaplatí dodavatelé. | foto: Profimedia.cz

Sto padesát druhů různých slev na zboží má nachystáno Tesco pro první kolo odměňování v rámci svého věrnostního programu ClubCard. Slevové kupony začne brzy dávat do obálek podle toho, co si zaregistrovaní zákazníci v posledních měsících kupovali.

Tesco letáky

Navštěvujete rádi
prodejny Tesco? Všechny aktuální letáky Tesco a nejlepší nabídky z nich vždy najdete na AkčníCeny.cz.

Britský obchodní řetězec spustil věrnostní program, kdy zákazník výměnou za slevy nechá Tesco nahlédnout do svých nákupních zvyklostí, počátkem září. Už nyní si pochvaluje, že do něj brzy bude přihlášen milion lidí. Respektive rodin, protože s přihláškou dostane zákazník k jednomu účtu tři kartičky, na které se body načítají.

Po 24. listopadu chystá Tesco rozeslat mimořádně první vyúčtování, aby zákazníky nalákalo do obchodů ještě před Vánocemi. Další budou následovat zhruba po čtvrt roce před Velikonocemi, dovolenou a návratem dětí do škol.

Třicet korun na hlavu

„Na poukázkách teď vyplatíme zhruba 30 milionů korun,“ slibuje marketingový šéf obchodního řetězce Michal Štádler. Po přepočtení na hlavu to v průměru dělá něco přes 30 korun. Konkrétní výše pro zákazníka je závislá na jeho útratě, z níž odměna činí jedno procento.

Takže pokud člověk v obchodě utratil 3 000 korun, dostane za měsíc poštou tři poukázky po desetikoruně. O ty si pak na pokladně sníží další nákup.

Slevy na míru

Kromě peněžních poukázek přijde zákazníkovi, který nasbíral aspoň tři sta bodů, tedy utratil tři tisíce, i šest kuponů na slevy. Ty budou vázané na různé zboží a půjde třeba o slevu typu čokoláda Milka 1 plus 1 zdarma, 20procentní sleva na pivo, minus 50 korun na dětské oblečení a podobně.

Tyto kupony půjdou přitom na účet dodavatelů. Například slevu dvacet procent na oplatky dostane zákazník vlastně od výrobce a ten musí doufat, že se jich pak prodá více. „Co se týká odhadu prodejů, držíme se spíše realistických očekávání,“ říká Bronislav Matýsek za Pepsi Colu. „Dodavatelé se na kuponech finančně podílejí. Je to pro ně promoční aktivita, kdy zacílí na konkrétního zákazníka,“ říká Štádler.

Podle informací MF DNES musí navíc dodavatelé něco přispívat i na tisk kuponů. Tesco se tak snaží snížit své náklady, které jsou hlavně při rozjezdu programu vysoké. Do budoucna by se mu však měly více než vrátit, podobně jako ve Velké Británii. Tam s modročervenou kartičkou chodí 17 milionů lidí, kteří loni obchodní řetězec zachránili od poklesu tržeb.

„Nejsme charita, ale posláním je vytvořit celoživotní loajalitu zákazníka,“ říká Štádler ke smyslu celé akce. Tedy, aby se lidé vraceli do Teska a nepřebíhali za lepší nabídkou jinam, což zejména v těžkých časech dělají.

Minimálně část nákladů na zahájení ClubCardu si navíc Tesco vykrylo další akcí, kterou rozjelo.

Od počátku roku oslovuje dodavatele s tím, aby si zakoupili data o-prodejích. Z nich například výrobce čokolády zjistí to, jak se ve všech obchodech Tesco prodává nejen jeho cukrovinka, ale i ta konkurenční. „Takže třeba dobře vidím, jak kde reagují lidé na leták či nějakou akci, a mohu se podle toho zařídit,“ popisuje jeden z dodavatelů.

Za přístup k datům si Tesco na začátku vyjednávání říká až o pět procent z ročního obratu dodavatele v řetězci, na konci vyjednávání se lze dostat i pod procento. Pokud by si data koupili všichni, mohlo by Tesco vybrat až 200 milionů korun.

Až se ClubCard v Česku rozjede, získá tím Tesco další prodejní artikl s podrobně zmapovanými nákupními zvyklostmi lidí. „Zatím jsme na toto téma nejednali, nicméně do budoucna by využití adresné databáze zákazníků mohlo být zajímavé, neboť umožňuje oslovit konkrétní cílovou skupinu spotřebitelů a být tak efektivnější než plošné akce pro všechny,“ říká například obchodní šéf Bohemia Sekt Petr Černý.

Další velcí dodavatelé jako Coca-Cola či Pepsi Cola už se naopak programu ClubCard účastní, Henkel ji právě zvažuje.

Co je ClubCard

Věrnostní program, který Tesco v Česku spustilo 6. září, na Slovensku funguje rok, v Británii deset let. Zákazník v něm sbírá body, za každých utracených deset korun získá jeden. Čtyřikrát ročně dělá Tesco zúčtování. V něm pošle tři peněžní poukázky odpovídající jednomu procentu z celkové útraty za danou dobu a k tomu šest kuponů, pokud zákazník nasbíral aspoň tři sta bodů. Takže když například nakoupil za tři měsíce za 5 000 korun, dostane poukázky na celkových 50 korun a šest kuponů.

Nejčtenější

Hygienické peklo v čínských hotelech. Personál usvědčila skrytá kamera

Na každý povrch dnes existují specializované přípravky, někdy si však poradíte...

Čínské luxusní hotely se musely omluvit poté, co se na sociální síti objevilo video, ve kterém jejich zaměstnanci...

Obchody si akcemi Black Friday utahují smyčku kolem krku, říká odborník

Black Friday

Od pondělí 19. listopadu začnou u některých obchodníků výprodeje na tzv. Černý pátek. Řada e-shopů však ve snaze zvýšit...

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Cigarety bez dýmu. Firma láká Čechy na zahřívaný tabák, lékařka varuje

Americká společnost Philip Morris představila novou generaci zahřívaných...

Společnost Philip Morris ČR v úterý představila novou generaci zahřívaných cigaret bez kouře iQOS 3. Vedle ní přišla i...

Zemřel majitel výrobce optiky Meopta. Přezdívalo se mu přerovský Baťa

Úspěšný byznysmen Čechoameričan Paul Rausnitz, který v 90. letech zachránil...

V neděli zemřel podnikatel a válečný veterán Paul Rausnitz, který ze dna přivedl ke globálnímu úspěchu výrobce...

Další z rubriky

V Praze otevírá nevěstinec se silikonovými pannami, inspiruje se cizinou

Realistická silikonová panna Rebeca podniku Naughty Harbor.

Nezávazný sex, který není nevěra. To svým zákazníkům slibuje podnik Naughty Harbor, který ve středu otevřel v Praze....

ČEZ vydělal za tři čtvrtletí 9,1 miliardy. Meziročně o téměř polovinu méně

Ilustrační snímek - polostátní energetická firma ČEZ.

Čistý zisk energetické společnosti ČEZ klesl za první tři čtvrtletí letošního roku meziročně o 45 procent na 9,1...

Česká mise v Šanghaji: dohody v Číně uzavře PPF i průmyslník Strnad

Panorama Pudongu v roce 2013

Při pohledu na prezidenta Miloše Zemana hrajícího na piano by se mohlo zdát, že česká delegace přijela do Šanghaje za...

Najdete na iDNES.cz