Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tesco na Smíchově se smrsklo na polovinu. Ve zbytku bude móda

  12:20aktualizováno  12:20
Jedno z největších a nejziskovějších obchodních center v Česku prochází velkými změnami. Obchodní řetězec Tesco, který jej spoluvlastnil a zabíral ve dvou patrech zhruba 13 tisíc metrů čtverečních, prodal část svého podílu a jeho obchod se zmenšil na polovinu.

Vchod do nákupního centra Nový Smíchov teď chrání betonové zátarasy. Spolu se sloupky u zastávky je tak jištěný dvojitě. | foto: Metro.cz

Jak vyplývá z obchodního rejstříku, smlouva o prodeji se společností Klepierre, která vlastní a spravuje zbytek centra, byla uzavřena včera. Znalecký posudek ocenil zmíněný kus hypermarketu na zhruba 770 milionů korun, ale bez započtení dluhů.

Na místo Tesca budou v prvním patře čtyři noví nájemci, obchody s módou. „Chystáme zde vlajkové lodě několika mezinárodních značek. Teď jsme jim mohli nabídnout adekvátní prostor,“ uvedl David Pažitka, šéf obchodního centra a jednatel společnosti Klepierre. Ta má v Česku ještě obchodní centra Novodvorská v Praze a Plaza Plzeň.

Jaké obchody budou v prostorách po Tescu, nechce zatím Pažitka upřesnit kvůli probíhajícím jednáním. Mezi vlajkové lodě, tedy taháky do obchodního centra, co zabírají největší plochy, patří ale třeba H&M, C&A, Zara, Lindex či Marks & Spencer.

Některé značky si tak v obchodním centru zahrají jen na „škatulata, škalutata hejbejte se“ a přesunou se na plac po Tescu z jiného místa. Všechny výše zmíněné totiž už na Novém Smíchově jsou, ale s výjimkou C&A by rádi do většího. Další, co mívají menší plochy, ale chybí, jako například Esprit, S.Oliver a další.

Tesco bude mít svůj hypermarket, který nadále vlastní, „pouze“ v přízemí na zhruba šesti tisících metrech čtverečních. Z většiny nepotravinářského zboží, které bylo v horním patře, zbyl nyní dole uprostřed potravin, a na místě bývalého jezdícího pásu do prvního patra, ostrov s oblečením vlastní značky Tesca F&F, a bokem hračky a trocha papírenského sortimentu.

Zlaté vejce

Obchodní centrum na Smíchově má unikátní polohu takřka v centru města na všech dostupných dopravních prostředcích. Často se mu proto přezdívá „zlaté vejce“. V posledním známém roce 2016 mělo tržby 688 milionů korun (z nájemného) a zisk se zvýšil na 150 milionů.

Proč se Tesco zbavuje hypermarketu na Smíchově, tak vypadá na první pohled nesmyslně, ale jde to ruku v ruce s jeho strategií z poslední doby. V rámci ní se britský obchodní řetězec rozhodl v Česku udržet, ale výrazně překopat své pozice. (čtěte Tesco se mění. Prodává domy a investuje do zákazníka)

To zahrnuje několik věcí, v první řadě prodej nemovitostí, kterých vlastní po republice desítky od pouhých pozemků po obchodní domy, bývalé Priory, či celá obchodní centra. Britský řetězec se už zbavil třeba obchodního centra Letňany, Fóra Liberec, obchodního domu v Plzni či Brně.

Tesco má, ostatně jako další obchodní řetězce, dvě velikosti hypermarketu. Ty největší, což byl i Nový Smíchov, mají na deset tisíc metrů čtverečních prodejní plochy. Ty menší, se kterými začalo v roce 2004 a první byl v Mělníku, zhruba polovic.

Fotogalerie

Na Smíchově byl řez razantní, jinde jsou změny jen „kosmetické“, o tisíc až dva tisíce metrů. Třeba v Praze Letňanech, kde je také obří Tesco, si kousek z jeho plochy uřízla prodejna SportsDirect. Ta ostatně ukrajuje kousek Tesca na vícero místech, jako expandující a zároveň nekonkurující sportovní řetězec.

V jiném pražském centru, nákupním centru Eden, se zase Tesco podělilo od letošního listopadu zhruba o čtvrtinu plochy v každém patře se švédským módním řetězcem H&M. Ten patří ke skoro nezbytné výbavě každého dobře vybaveného obchodních centra. Už dříve se zcvrknul téměř na půlku hypermarket v Karlových Varech.

Důvod postřižin? “Hypermarkety tradičně věnovaly velké plochy nepotravinářskému zboží, které se stále víc kupuje u specialistů nebo na internetu, takže pro tuto plochu už není tolik využití. Současně klesla průměrná výtěžnost prodejní plochy, spolu s tím, jak se zvyšoval počet prodejen na trhu,“ shrnuje Zdeněk Skála zabývající se retailem dlouhá léta, nyní ve výzkumné agentuře GfK. Hlavní důvody jsou tedy podle něj ekonomické, efektivita provozu prodejny.

Zmenšováním ale Tesco nekončí. Už jen do konce roku například provozuje hypermarket v Centro Zlín. Pak mu končí nájemní smlouva a novou už neobnoví. Na části plochy tam Tesco nahradí Billa.

Podobně se Tesco před dvěma měsíci vytratilo z prodaného obchodního domu na Americké třídě v Plzni. Co se zde bude dít dál, zatím není jasné, ale jednou z možností je nové obchodní centrum na místě starého Prioru. Na prodej dále zůstávají obchodní domy v Hradci Králové či Pardubicích.



Nejčtenější

Bílí tygři budou muset pryč, říká ředitel liberecké zoo

Šéf liberecké zoo David Nejedlo prožívá těžké časy.

Ředitel Zoo Liberec David Nejedlo zastává názor, že zoo se nemá veřejnosti podbízet – s divokými zvířaty se na fotkách...

Létají v noci a většími letadly. Letiště Praha začalo trestat za hluk

Airbus A380.

V okolí pražského letiště roste hluk vinou některých dopravců. Ti používají například jiná letadla, než by měli, a také...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

Pět týdnů dovolené, vyšší mzdy a kratší pracovní týden, požadují odbory

Předseda ČMKOS Josef Středula na shromáždění odborářů před začátkem...

Na třináct set odborářů z celé republiky přijelo v úterý do Prahy, aby formulovali své požadavky. Chtějí zvýšení mezd o...

Pojištění proti pokutám je přitěžující okolnost, rozhodl Nejvyšší správní soud

policie radar měření rychlost celostátní akce

Uzavření pojistky proti pokutám může být ve správním řízení bráno jako přitěžující okolnost, upozornil deník Právo na...

Další z rubriky

Hrdá končí ve vedení české CEFC. Z představenstva odešla z vlastní vůle

Marcela Hrdá

Po dvou a půl letech skončila ve vedení české společnosti CEFC Group (Europe) Company čínské skupiny CEFC China...

Učíme pít naše pivo Chorvaty i Němce, říká ředitel pivovaru Svijany

Ředitel pivovaru Svijany Roman Havlík

Export ze Svijan v posledních letech silně roste. Avšak plné ruce práce má pivovar také se sháněním nových lidí....

Pražané jsou hladoví a jídlo musí mít včas, říká šéf Uber Eats

Tomáš Peťovský, šéf Uber Eats.

Nejdůležitější je dodat zákazníkům jídlo včas, říká Tomáš Peťovský, šéf české pobočky Uber Eats. Americká firma nedávno...

Najdete na iDNES.cz