Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tesco na Smíchově se smrsklo na polovinu. Ve zbytku bude móda

  12:20aktualizováno  12:20
Jedno z největších a nejziskovějších obchodních center v Česku prochází velkými změnami. Obchodní řetězec Tesco, který jej spoluvlastnil a zabíral ve dvou patrech zhruba 13 tisíc metrů čtverečních, prodal část svého podílu a jeho obchod se zmenšil na polovinu.

Vchod do nákupního centra Nový Smíchov teď chrání betonové zátarasy. Spolu se sloupky u zastávky je tak jištěný dvojitě. | foto: Metro.cz

Jak vyplývá z obchodního rejstříku, smlouva o prodeji se společností Klepierre, která vlastní a spravuje zbytek centra, byla uzavřena včera. Znalecký posudek ocenil zmíněný kus hypermarketu na zhruba 770 milionů korun, ale bez započtení dluhů.

Na místo Tesca budou v prvním patře čtyři noví nájemci, obchody s módou. „Chystáme zde vlajkové lodě několika mezinárodních značek. Teď jsme jim mohli nabídnout adekvátní prostor,“ uvedl David Pažitka, šéf obchodního centra a jednatel společnosti Klepierre. Ta má v Česku ještě obchodní centra Novodvorská v Praze a Plaza Plzeň.

Jaké obchody budou v prostorách po Tescu, nechce zatím Pažitka upřesnit kvůli probíhajícím jednáním. Mezi vlajkové lodě, tedy taháky do obchodního centra, co zabírají největší plochy, patří ale třeba H&M, C&A, Zara, Lindex či Marks & Spencer.

Některé značky si tak v obchodním centru zahrají jen na „škatulata, škalutata hejbejte se“ a přesunou se na plac po Tescu z jiného místa. Všechny výše zmíněné totiž už na Novém Smíchově jsou, ale s výjimkou C&A by rádi do většího. Další, co mívají menší plochy, ale chybí, jako například Esprit, S.Oliver a další.

Tesco bude mít svůj hypermarket, který nadále vlastní, „pouze“ v přízemí na zhruba šesti tisících metrech čtverečních. Z většiny nepotravinářského zboží, které bylo v horním patře, zbyl nyní dole uprostřed potravin, a na místě bývalého jezdícího pásu do prvního patra, ostrov s oblečením vlastní značky Tesca F&F, a bokem hračky a trocha papírenského sortimentu.

Zlaté vejce

Obchodní centrum na Smíchově má unikátní polohu takřka v centru města na všech dostupných dopravních prostředcích. Často se mu proto přezdívá „zlaté vejce“. V posledním známém roce 2016 mělo tržby 688 milionů korun (z nájemného) a zisk se zvýšil na 150 milionů.

Proč se Tesco zbavuje hypermarketu na Smíchově, tak vypadá na první pohled nesmyslně, ale jde to ruku v ruce s jeho strategií z poslední doby. V rámci ní se britský obchodní řetězec rozhodl v Česku udržet, ale výrazně překopat své pozice. (čtěte Tesco se mění. Prodává domy a investuje do zákazníka)

To zahrnuje několik věcí, v první řadě prodej nemovitostí, kterých vlastní po republice desítky od pouhých pozemků po obchodní domy, bývalé Priory, či celá obchodní centra. Britský řetězec se už zbavil třeba obchodního centra Letňany, Fóra Liberec, obchodního domu v Plzni či Brně.

Tesco má, ostatně jako další obchodní řetězce, dvě velikosti hypermarketu. Ty největší, což byl i Nový Smíchov, mají na deset tisíc metrů čtverečních prodejní plochy. Ty menší, se kterými začalo v roce 2004 a první byl v Mělníku, zhruba polovic.

Fotogalerie

Na Smíchově byl řez razantní, jinde jsou změny jen „kosmetické“, o tisíc až dva tisíce metrů. Třeba v Praze Letňanech, kde je také obří Tesco, si kousek z jeho plochy uřízla prodejna SportsDirect. Ta ostatně ukrajuje kousek Tesca na vícero místech, jako expandující a zároveň nekonkurující sportovní řetězec.

V jiném pražském centru, nákupním centru Eden, se zase Tesco podělilo od letošního listopadu zhruba o čtvrtinu plochy v každém patře se švédským módním řetězcem H&M. Ten patří ke skoro nezbytné výbavě každého dobře vybaveného obchodních centra. Už dříve se zcvrknul téměř na půlku hypermarket v Karlových Varech.

Důvod postřižin? “Hypermarkety tradičně věnovaly velké plochy nepotravinářskému zboží, které se stále víc kupuje u specialistů nebo na internetu, takže pro tuto plochu už není tolik využití. Současně klesla průměrná výtěžnost prodejní plochy, spolu s tím, jak se zvyšoval počet prodejen na trhu,“ shrnuje Zdeněk Skála zabývající se retailem dlouhá léta, nyní ve výzkumné agentuře GfK. Hlavní důvody jsou tedy podle něj ekonomické, efektivita provozu prodejny.

Zmenšováním ale Tesco nekončí. Už jen do konce roku například provozuje hypermarket v Centro Zlín. Pak mu končí nájemní smlouva a novou už neobnoví. Na části plochy tam Tesco nahradí Billa.

Podobně se Tesco před dvěma měsíci vytratilo z prodaného obchodního domu na Americké třídě v Plzni. Co se zde bude dít dál, zatím není jasné, ale jednou z možností je nové obchodní centrum na místě starého Prioru. Na prodej dále zůstávají obchodní domy v Hradci Králové či Pardubicích.



Nejčtenější

Řetězce zveřejnily, kolik platí pokladním, a stejně o ně mají nouzi

pokladní, ilustrační snímek

Výše průměrné mzdy, kterou platí řetězce prodavačům a pokladním, byla donedávna tabu. Předloni ji začal zveřejňovat...

Jak jedí chudé rodiny? Před výplatou o chlebu, po ní pizza a ovoce

Krajíce natřete hořčicí a domácí majonézou, navrch rozdrobte čedar.

Na jídlo a potřeby pro chudé může Česko čerpat 700 milionů korun z Fondu evropské pomoci nejchudším osobám. Většina...



„Levná“ pracovní síla není levná. Rumuni v Česku vydělávají víc než Češi

Ilustrační snímek

Občané Rumunska, kteří pracují v České republice, mají vyšší průměrnou mzdu než zaměstnanci s českým občanstvím. V...

Japonská společnost se omluvila za zaměstnance, protahoval si pauzu na oběd

Fast food, Japonsko

Japonská městská vodárenská společnost se na tiskové konferenci pro média omluvila za to, že jeden z jejích zaměstnanců...

TEST DNES: Pivo v plechu rychle stárne, už po pár týdnech může být zvětralé

Test plechovkových ležáků

Od piva z plechovky asi nikdo nečeká, že bude chutnat jako točené. Ne každý už ale ví, že se často nevyrovná ani...

Další z rubriky

Zadlužených čínských firem přibývá. Letos jich nezaplatilo devět

Ilustrační foto

V Číně narůstá počet firem, které nejsou schopny splácet své dluhopisy. Jedním z hlavních důvodů jsou zásahy úřadů...

Sony získá kontrolu nad EMI Music Publishing, kam patří Queen i Beatles

Ilustrační snímek

Japonský technologický a zábavní gigant Sony po letech navýší svůj podíl v jednom z nejznámějších hudebních...

Nošovické Hyundai loni klesl zisk i výroba. Zakázky snižuje i brexit

Designér Thomas Bürkle s Hyundaiem i30 Fastback

Továrně automobilky Hyundai v Nošovicích se loni propadl čistý zisk o pětinu na téměř 6,7 miliardy korun. Méně klesaly...

Najdete na iDNES.cz