Pomůžeme lidem méně plýtvat zeleninou, říká šéf Tesca pro střední Evropu

  12:22aktualizováno  12:22
Každá domácnost se ročně zbaví 80 až 100 kilogramů potravin, přičemž nejčastěji jde o ovoce a zeleninu. Obchodní řetězec Tesco proto končí se zvýhodněnými baleními 1+1 zdarma. „Je správně, že snížíme velikost obsahu balení o to, co lidé nevyužijí,“ říká Matt Simister, generální ředitel Tesco pro střední Evropu. O úbytek zaměstnanců kvůli robotizaci se nebojí.

Matt Simister, generální ředitel společnosti Tesco pro střední Evropu | foto: Tesco

Tesco končí s výhodnými 1+1 baleními. Jakou reakci od zákazníků očekáváte?
Věříme, že jim poskytneme stejnou kvalitu za stejné peníze, a to díky snížení cen.

Nejde ale jen o snížení ceny v poměru k objemu balení?
Upřímně, pokud snížíme velikost obsahu balení o to, co lidé nevyužijí, postupujeme správně, protože tím snižujeme plýtvání jídlem.

Jak se k vaší snaze snížit plýtvání jídlem postaví zákazníci?
Myslím, že ocení naši snahu ušetřit jejich peníze. Když se snažíte poskytnou zákazníkům to, co skutečně chtějí, budou se k vám častěji vracet. Věřím, že naši snahu ocení i lidé, kteří se podílejí na utváření veřejného mínění.

Máte na mysli nějaké známé tváře, které s vámi na této agendě spolupracují?
Plýtvání jídlem leží na srdci mnoha lidem, takže je těžké vybírat mezi jednotlivci. Velice blízce spolupracuje se všemi klíčově zainteresovanými stranami. Ať už se jedná o vlády jednotlivých zemí, potravinové banky a charity, naše dodavatele nebo iniciativy pro udržitelnou ekonomiku jako WRAP.

Jaké jsou tedy v dohledné době nejlepší možnosti, jak omezit plýtvání jídlem?
Soustředíme se na tři hlavní oblasti. Prvořadě se snažíme snížit plýtvání jídlem u nás samotných. To se týká zpřesnění našich objednávek nákupu a prodeje ale i nabídky ovoce a „ošklivější zeleniny“ z řady perfectly imperfect.

Za druhé úzce spolupracujeme s našimi dodavateli a zefektivňujeme celou dodavatelskou síť tak, aby ovoce a zelenina dorazily do našich regálů čerstvé a vydržely déle.

A v neposlední řadě tak máme velkou možnost v zamezení plýtvání jídlem pomoci i našim zákazníkům.

Jaké je podle vás povědomí o snaze zamezit plýtvání s potravinami?
Na tom, jak zacházíme s jídlem, záleží více a více lidem. To samé platí i pro naše pracoviště. Zaměstnanci začínají po firmách vyžadovat větší zodpovědnost i v tomto ohledu. Tento trend je víc a víc vidět u takzvané generace mileniánů.

Bavíme se o plýtvání jídlem, ale neméně důležitý je dopad na životní prostředí a uhlíková stopa při převozu a skladování potravin. Snažíte se o lepší efektivitu i v tomto směru?
Klíčové jsou pro nás najeté kilometry. Optimalizujeme síť mezi našimi obchody a sklady a snažíme se zefektivnit i dovoz zboží – například ovoce ze Španělska. Tím snižujeme i naši uhlíkovou stopu.

Týká se to i vašich obchodů? Usilujete o to, aby byly udržitelné a šetrnější k životnímu prostředí?
Vždy, když modernizujeme nebo stavíme nové obchody, postupujeme podle nejmodernějších metod. Od osvětlení, po stavební materiály i chladící techniku. Ve výsledku tak i snižujeme naše náklady, pouze to ze začátku vyžaduje větší investici.

Připravujete se na průmyslovou revoluci 4.0 a větší automatizaci v rámci které mají stroje nahradit část méně kvalifikovaných pracovníků včetně pokladních?
Náš vlastní průzkum ukazuje, že pro fungování obchodů bude vždy potřeba velké množství lidí. Není možné automatizovat vše, takže o svoje zaměstnance se nebojíme. To ale neznamená, že s automatizací nepočítáme. Můžete počítat, že zefektivní naše služby tak, abychom se mohli co nejvíc soustředit na zákazníky.

Nejčtenější

V příštím roce přijde ekonomická krize, řekl ekonom Pikora v Rozstřelu

Ekonom Vladimír Pikora v diskusním pořadu iDNES.cz Rozstřel. (4. prosince 2018)

„O tom, že krize přijde, nemusíme pochybovat. Podle mého názoru k tomu dojde v příštím roce,“ uvedl ekonom Vladimír...

Světové burzy rychle ztrácejí, propad akcií může přivolat recesi i v Česku

Newyorská burza (24. 8. 2015)

Finanční trhy zachvátila „blbá nálada“. Burzy po celém světě již několik dnů v řadě ztrácejí a ani vyhlídky nejsou...

Štědrá nadílka ve Škodovce, zaměstnanci dostali bonus i prémii 12 tisíc

Ilustrační snímek

Zaměstnanci mladoboleslavské automobilky Škoda si před letošními Vánocemi výrazně finančně polepší. Společnost totiž...

Protesty drtí francouzskou ekonomiku, šokovaní turisté ze země odjíždějí

Hnutí žlutých vest opět demonstruje v Paříži a dalších francouzských městech...

Protesty takzvaného hnutí žlutých vest proti vládním reformám těžce zasáhly francouzskou ekonomiku. Výrazný útlum tržeb...

Dodavatelé elektřiny maskují její zdražení, neopatrní zákazníci mohou prodělat

Ilustrační snímek

Oznamovat špatnou zprávu není příjemné pro nikoho. A dvojnásob to platí pro obchodníky, kteří musí zákazníky informovat...

Další z rubriky

Češi jsou věrní značkám s jasným výrobcem. Ale možná jen kvůli slevám

Zákazníci Globusu mohou od října loňského roku využívat  samoobslužné...

Pikok, Finest, Clever, K-Purland, Řezníkův talíř... To je jen pár jmen z mnoha takzvaných privátních značek řetězců....

Méně triků než loni. E-shopy na Černý pátek omezily manipulace s cenami

Black Friday v Metropoli Zličín (24. listopadu 2017)

Tuzemské internetové obchody letos omezily triky s umělým navyšováním cen, ze kterých se počítají slevy během výprodejů...

TEST DNES: Úplné výsledky testu koupených jablek

Ilustrační snímek

MF DNES otestovala osmnáct vzorků jablek nakoupených v obchodech s potravinami, diskontních řetězcích, prodejnách se...

Najdete na iDNES.cz