Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pomůžeme lidem méně plýtvat zeleninou, říká šéf Tesca pro střední Evropu

  12:22aktualizováno  12:22
Každá domácnost se ročně zbaví 80 až 100 kilogramů potravin, přičemž nejčastěji jde o ovoce a zeleninu. Obchodní řetězec Tesco proto končí se zvýhodněnými baleními 1+1 zdarma. „Je správně, že snížíme velikost obsahu balení o to, co lidé nevyužijí,“ říká Matt Simister, generální ředitel Tesco pro střední Evropu. O úbytek zaměstnanců kvůli robotizaci se nebojí.

Matt Simister, generální ředitel společnosti Tesco pro střední Evropu | foto: Tesco

Tesco končí s výhodnými 1+1 baleními. Jakou reakci od zákazníků očekáváte?
Věříme, že jim poskytneme stejnou kvalitu za stejné peníze, a to díky snížení cen.

Nejde ale jen o snížení ceny v poměru k objemu balení?
Upřímně, pokud snížíme velikost obsahu balení o to, co lidé nevyužijí, postupujeme správně, protože tím snižujeme plýtvání jídlem.

Jak se k vaší snaze snížit plýtvání jídlem postaví zákazníci?
Myslím, že ocení naši snahu ušetřit jejich peníze. Když se snažíte poskytnou zákazníkům to, co skutečně chtějí, budou se k vám častěji vracet. Věřím, že naši snahu ocení i lidé, kteří se podílejí na utváření veřejného mínění.

Máte na mysli nějaké známé tváře, které s vámi na této agendě spolupracují?
Plýtvání jídlem leží na srdci mnoha lidem, takže je těžké vybírat mezi jednotlivci. Velice blízce spolupracuje se všemi klíčově zainteresovanými stranami. Ať už se jedná o vlády jednotlivých zemí, potravinové banky a charity, naše dodavatele nebo iniciativy pro udržitelnou ekonomiku jako WRAP.

Jaké jsou tedy v dohledné době nejlepší možnosti, jak omezit plýtvání jídlem?
Soustředíme se na tři hlavní oblasti. Prvořadě se snažíme snížit plýtvání jídlem u nás samotných. To se týká zpřesnění našich objednávek nákupu a prodeje ale i nabídky ovoce a „ošklivější zeleniny“ z řady perfectly imperfect.

Za druhé úzce spolupracujeme s našimi dodavateli a zefektivňujeme celou dodavatelskou síť tak, aby ovoce a zelenina dorazily do našich regálů čerstvé a vydržely déle.

A v neposlední řadě tak máme velkou možnost v zamezení plýtvání jídlem pomoci i našim zákazníkům.

Jaké je podle vás povědomí o snaze zamezit plýtvání s potravinami?
Na tom, jak zacházíme s jídlem, záleží více a více lidem. To samé platí i pro naše pracoviště. Zaměstnanci začínají po firmách vyžadovat větší zodpovědnost i v tomto ohledu. Tento trend je víc a víc vidět u takzvané generace mileniánů.

Bavíme se o plýtvání jídlem, ale neméně důležitý je dopad na životní prostředí a uhlíková stopa při převozu a skladování potravin. Snažíte se o lepší efektivitu i v tomto směru?
Klíčové jsou pro nás najeté kilometry. Optimalizujeme síť mezi našimi obchody a sklady a snažíme se zefektivnit i dovoz zboží – například ovoce ze Španělska. Tím snižujeme i naši uhlíkovou stopu.

Týká se to i vašich obchodů? Usilujete o to, aby byly udržitelné a šetrnější k životnímu prostředí?
Vždy, když modernizujeme nebo stavíme nové obchody, postupujeme podle nejmodernějších metod. Od osvětlení, po stavební materiály i chladící techniku. Ve výsledku tak i snižujeme naše náklady, pouze to ze začátku vyžaduje větší investici.

Připravujete se na průmyslovou revoluci 4.0 a větší automatizaci v rámci které mají stroje nahradit část méně kvalifikovaných pracovníků včetně pokladních?
Náš vlastní průzkum ukazuje, že pro fungování obchodů bude vždy potřeba velké množství lidí. Není možné automatizovat vše, takže o svoje zaměstnance se nebojíme. To ale neznamená, že s automatizací nepočítáme. Můžete počítat, že zefektivní naše služby tak, abychom se mohli co nejvíc soustředit na zákazníky.



Nejčtenější

Začínal sám v garáži, dnes výrobní linky z jeho firmy dobývají svět

Jakub Krofián s manželkou Alenou.

Jakub Krofián žije svůj americký sen už osmnáctý rok. Jako pětadvacetiletý mladík si z úspor koupil soustruh a doma v...

Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Podnikatelka vydělala na „ženské viagře“. Investoři se mi smáli, vzpomíná

Cindy Eckertová stojí za vyvinutím léku na podporu ženského libida. Jeho účinky...

Založila společnost, prodala ji za miliardu dolarů a pak téměř zdarma získala zpět. Úspěch spoluzakladatelky Sprout...

Další z rubriky

Lépe měřit a méně regulovat, doporučují experti na šetření jídlem

Pracovnice Tesco třídí potraviny, které obchodní řetězec věnuje do potravinové...

Potravinový odpad neumíme měřit a striktní nařízení v boji s plýtváním jídlem nepomáhají. K tomuto závěru dospěl...

Stát chce napadnout slevovou akci Kauflandu, vadí mu mléko za korunu

Ilustrační snímek

Ministerstvo zemědělství chce poprvé podat podnět antimonopolnímu úřadu kvůli slevovým akcím v obchodních řetězcích....

Nula na smrt, všechno na spoření. Životní pojištění, které nevydělá

Ilustrační snímek

Mnoho lidí s vidinou zhodnocení uzavřelo smlouvu o investičním životním pojištění. Pokud má produkt sloužit jen k...

Najdete na iDNES.cz