S opečeným toastem, i tak si Britové na pomazánce pochutnávají.

S opečeným toastem, i tak si Britové na pomazánce pochutnávají. | foto: Reuters

Kauza drožďové pomazánky rozohnila Brity, poznávají dopady brexitu

  • 258
Velkou Británii nadzdvihla přetahovaná Teska a Unileveru o cenu oblíbené drožďové pomazánky Marmite, která v důsledku sporu začala mizet z internetové nabídky maloobchodního řetězce. Obava o nedostatek oblíbené pochoutky vyvolala bouřlivé reakce.

Možná jste o téhle kvasnicové specialitě se specificky slanou a nahořklou chutí nikdy neslyšeli, ale v Británii se konzumuje už přes sto let a patří k tradičním pilířům tamní kuchyně.

Když se rozkřiklo, že Tesco stahuje pomazánku s několika dalšími výrobky Unileveru ze svého e-shopu, Brity to, mírně řečeno, vyvedlo z míry. Tamní média pojmenovala kauzu podle pomazánky „Marmitegate“ a ilustrují na ní dopad brexitu do reálného života obyvatel.

Spor o to, kdo odnese oslabení libry

Spor Teska a Unileveru se vede o to, kdo by měl po referendu o vystoupení Británie z Evropské unie nést zátěž plynoucí z propadu kurzu měny - jestli dodavatelé, nebo spotřebitelé. Slabá libra zvyšuje náklady na dovoz a snižuje zisky Unileveru, a firma tak chtěla zvednout ceny o deset procent.

Podle nejnovějších zpráv to ale vypadá, že ze svých požadavků alespoň částečně ustoupila a s Teskem se usmířila. Ačkoliv podrobnosti dohody nejsou známé, analytici označují za vítěze sporu Tesco, které si tím navíc udělalo dobré PR.

„Tesco po mnoha letech působí jako zastánce spotřebitelů a v populárním tisku je označováno jako společnost bojující za udržení nízkých cen pro zákazníky,“ řekl agentuře Reuters analytik HSBC David McCarthy.

Brexit je výmluva, myslí si část Britů

„Marmitegate“ vyvolal bouři i na sociálních sítích. Zastánci brexitu na nich například vyzývají k bojkotu výrobků Unileveru a připomínají, že jeho zboží má snadnou náhradu v řadě jiných značek.

„Jsou jenom chamtiví a brexit používají jako výmluvu. Pokud stáhnou své zboží z regálů, lidé budou kupovat jiné věci a u nich pak zůstanou, takže oni tím přijdou o spoustu zákazníků,“ řekla agentuře Reuters důchodkyně Jeannine Richardsová u supermarketu v Basildonu východně od Londýna.

„S brexitem to nemá co dělat, podle mě je to od nich jen chamtivost,“ komentoval snahu Unileveru zvýšit ceny dvaatřicetiletý Joe Green. „Brexit je jen snadná výmluva pro ty, kteří toho chtějí využít,“ dodal.

Ti, kdo v červnovém referendu hlasovali pro setrvání Británie v Evropské unii, naopak škodolibě píšou, že Británie „nemůže být navždy ušetřena ekonomické katastrofy, jakou je brexit“.

Dovoz ze zahraničí v posledních měsících zdražuje. Od 23. června, kdy Britové rozhodli v referendu o vystoupení země z EU, libra ztratila 15 procent své hodnoty a je na historickém minimu. Ekonomové varují, že znehodnocení měny povede k nárůstu cen, vyšší inflaci a doplatí na to spotřebitelé. Jen v srpnu dovozní ceny narostly o 9,3 procenta.

Křišťálová Lupa 2016