Plán Teska, které má po republice téměř stovku obchodů, spočíval v tom, že si bude samo zajišťovat doplňování zboží. Dosud to fungovalo a v jiných řetězcích stále funguje tak, že si police obchodů hlídají sami výrobci potravin či drogerie, kteří si na to najímají lidi hlavně od specializovaných agentur. Dodavatele to sice stojí peníze, ale zboží si tak ohlídají.
"Většina doplňovačů od centralizovaných dodavatelů potravin přestane doplňovat police do našich obchodů," rozeslala centrála Teska koncem listopadu pokyny svým prodejnám.
Podle tohoto dopisu měla většina výrobců skončit s posíláním svých lidí od ledna, šestnáct firem od března a pouze zhruba deset jich mělo "přežít" s vlastními lidmi.
Tesco od podzimu vyjednává s výrobci, aby mu zaplatili peníze navíc a že za ně doplňování zajistí. Ti se brání, protože se bojí, že to Tesco vlastními silami nezvládne, regály nebudou plné a oni tak přijdou o tržby. Podobnou zkušenost už totiž mají z minulosti z Makra.
Místo nového systému kočkopes
První lednové dny to v Tesku nevypadá ani tak, ani tak. "Je to kočkopes. Některé firmy posílání svých lidí zastavily, jiné ne," říká jeden z lidí z byznysu obeznámený se situací, který si nepřál být jmenován.
Řada firem i nadále své doplňovače do Teska posílá a ti se do prodejen bez problémů dostali. A to i přesto, že se původně měl od Nového roku na prodejní ploše vyskytovat jen zaměstnanec Teska.
"Vím o třech prodejnách v Kladně, Kralupech a Mělníku, kde doplňovače pouštějí bez problémů, aniž by se ptali, za jakou firmu jdou doplňovat," říká jeden z doplňovačů a zakladatel Sdružení merchandiserů Radek Semorád.
Některé firmy už však s posíláním svých lidí skončily, například Henkel či Unilever. "I nás se od ledna týká nová strategie Tesco a naši merchandiseři už nenavštěvují jejich prodejny," říká obchodní šéf divize pracích prášků společnosti Henkel Lukáš Hájek.
Po třech dnech je však podle něj příliš brzy hodnotit, zda to bude fungovat, zda bude zboží na regálu včas a bude ho dost. Další firmy odmítají cokoli komentovat. "Stále probíhají jednání mezi námi a řetězcem Tesco, proto se k dané problematice nechceme vyjadřovat," říká za Unilever mluvčí Andrea Jandová.
Podobně odpověděla i Coca-Cola či Pepsi Cola. Nevyjádřilo se ani samotné Tesco.
Zaměstnanci se nehrnou
Na nový systém už najeli podle informací MF DNES i menší dodavatelé mléčných výrobků. Ti už své doplňovače neposílají, ale platí si lidi na to, aby jim hlídali, zda jejich zboží v regálu opravdu je.
"Pak se jim bude lépe vyjednávat, aby dostali zpět peníze, co za doplňování Tesku zaplatili," říká zdroj informovaný o průběhu akce.
Někteří posílají do prodejen své obchodní zástupce, aby "zalepili" nejhorší díry. Například v hypermarketu Tesco v Praze na Smíchově byla v pátek vpodvečer řada bílých míst na regálech se sýry Madeta, Tizian, mlékem z Olmy a dalšími mléčnými výrobky.
Hlavní problém řetězce je zřejmě sehnat na práci zaměstnance. V oboru jsou nedostatkovým zbožím a Tesco je chce navíc posílat do práce hlavně v noci. "Lidé se tam nehrnou, protože tím ztratí svou největší výhodu, což je pružná pracovní doba. A taky kvůli horším výdělkům," říká Semrád, který sám už v prodejnách Tesco skončil.
Právě snahou doplňovat zboží v noci, kdy je největší klid, Tesco plánovanou změnu odůvodňovalo. Lidi z agentur totiž k práci v noci nutit nemůže. Tesco chce mít také nad doplňováním větší kontrolu. Už v září se snažilo doplňovače alespoň obléknout na jejich náklady do modrých uniforem. Nakonec neuspělo.