Dodávky zákazníkům loni kalifornská firma meziročně navýšila o 138 procent na téměř 245 tisíc aut. Rok předtím prodala 103 tisíce elektromobilů. Objem produkce v loňském roce se téměř vyrovná součtu všech předchozích roků.
Vysvětlením tak silného nárůstu je náběh klíčového Modelu 3, jehož rozjezd se při uvedení v roce 2017 zadrhl. Zatímco v prvním loňském čtvrtletí z fabriky v kalifornském Fremontu vyjelo k zákazníkům přes osm tisíc těchto vozů, na sklonku roku jich bylo už přes 63 tisíc.
Loňský rok byl pro Teslu i Elona Muska z několika důvodů nepříjemný, ale poptávka po prvním modelu, dostupném širokým vrstvám, přináší naději do budoucna, která může zneklidnit konkurenci.
„Se současným navyšováním výroby Tesly sílí tlak na trhu,“ uvedl v rozhovoru s magazínem Bloomberg Bernhard Kuhnt, ředitel BMW pro Severní Ameriku. Dalšími konkurenty jsou pro Teslu americké automobilky General Motors a Ford nebo japonské značky Nissan s Toyotou.
Prodejní úspěch Tesly však zatím kalí skutečnost, že prodeje, jichž se odhadem až devadesát procent uskuteční v USA, pohánějí státní dotace na pořízení elektromobilů. Určeny jsou sice na podporu všem výrobcům vozů se „zeleným“ pohonem, při nákupu Tesly však spotřebitelé mohli dosáhnout na nejvyšší možný daňový odpočet ve výši 7 500 dolarů.
S dotacemi se však musí rozloučit také největší americká automobilka General Motors, která stropu dosáhla koncem roku 2018. Od letošního dubna se tak úlevy začnou snižovat a zcela vyprchají v dubnu 2020.
Tesla nicméně loni narazila na strop 200 tisíc vyrobených vozů, při kterém nárok na dotace vyprchá. Výhoda nezmizí ihned. Zákazníci z USA v první polovině letošního roku si započítají daňový odpočet na pořízení nového vozu ve výši 3 750 dolarů a v druhé polovině roku 1 875 dolarů. Odpovědí manažerů Tesly, kteří se obávají poklesu poptávky, bylo zlevnění všech modelů o dva tisíce dolarů.