Loňský rok byl pro Teslu přelomový. Poprvé se společnost ocitla v černých, či chcete-li, zelených číslech. Zisk automobilky se vyšplhal na 721 milionů dolarů, a to je v přepočtu více než 15 miliard korun. Bez emisních kreditů by však Tesla byla ve ztrátě více než 879 milionů dolarů, tedy 19 miliard korun, upozornil portál CNN.
Tesla překonala odhady, i přes covidovou krizi prodala půl milionu aut |
Emisní kredity dostávají výrobci aut za prodej ekologicky šetrných vozů, jako jsou kupříkladu elektromobily. Čím víc elektromobilů společnost vyrobí, tím víc kreditů získá. Nadbytečné kredity pak dál prodává i ostatním automobilkám. Vzhledem k tomu, že Tesla po celém světě nabízí právě jen elektromobily, má emisních kreditů dost. Alespoň zatím.
Tyto kredity v současné době regulují automobilový sektor v jedenácti amerických státech. Patří mezi ně třeba i Kalifornie, Colorado, New York či New Jersey.
Odborníci však v poslední době upozorňují na to, že tato strategie není pro Teslu dlouhodobě únosná. V nejbližší době se dá očekávat nárůst produkce ekologicky šetrných aut ze strany konkurenčních automobilek a nákup emisních kreditů se tak může každým měsícem ze strany Tesly snižovat.
To potvrzují i slova finančního ředitele automobilky, který si dlouhodobou nestabilitu těchto peněžních prostředků uvědomuje. „Je to oblast, která je velmi těžce předpověditelná a je samozřejmé, že se na to nemůžeme do příštích letech upínat,“ uvedl pro CNN Zachary Kirkhorn.
22. července 2021 |