Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

TEST: Žlutí proti zeleným. Je lepší RegioJet, nebo FlixBus?

  12:00aktualizováno  12:00
Dálkové autobusové linky zažívají v Česku a okolí v posledních měsících velký boom. V Česku se k dominantnímu RegioJetu nedávno přidal německý obr FlixBus. Kdo nabízí lepší služby a svezení a v čem je lepší a horší? iDNES.cz se rozhodl jejich služby otestovat.

Autobusy Flixbus a Regiojet | foto: iDNES.cz

K testu posloužila jedna z linek, na které probíhá aktuálně největší konkurenční boj: autobusové spojení mezi Prahou a Berlínem, konkrétně pak v úseku mezi Drážďany a německou metropolí. Cestující ze současné situace mohou jen těžit, ceny jízdenek za poslední rok výrazně spadly. Každou oblast jsme hodnotili na stupnici 1-10, 10 bylo maximum.

1)Rezervační systém

U obou dopravců dnes bezproblémově fungují web i mobilní aplikace. Nákup je záležitostí maximálně několika minut. RegioJet má na výběr více možností platebních metod, ale cestující má o krok navíc v podobě výběru místa k sezení. Poněkud záhadný je samotný systém ukazující obsazenost: v případě jízdy z Berlína ukazoval systém RegioJetu jen zhruba pět volných míst půl hodiny před odjezdem, nakonec byl autobus zaplněný jen zhruba z poloviny.

Jízdenku je možné bezplatně stornovat: v případě RegioJetu 30 minut před odjezdem, v případě FlixBus stačí dokonce jen 15 minut před odjezdem. FlixBus ještě k elektronické jízdence přidává i mapku, kde přesně zastávka je, což je v případě města, které příliš dobře neznáte, velmi užitečné. U RegioJetu je informace o umístění zastávky na webu.

Hodnocení:

FlixBus: 10 (za možnost storna rezervace dříve)
RegioJet: 9

2)Ceny

V relaci mezi Drážďany a Berlínem je RegioJet levnější a má méně různých cen, FlixBus nabízí více různých cen podle toho, jak je autobus plný. Vždy se ale vyplatí ceny dopravců porovnat, zvláště na trasách, kde je větší konkurence. V případě Německa je autobus výrazně levnější než vlak i při nákupu dlouho dopředu: nejlevnější jízdenka vlakem vycházela na čtyřnásobek toho, co nejlevnější autobusová jízdenka.

Hodnocení:

RegioJet: 10 (v přepočtu na kilometr v případě německého vnitrozemí díky extrémní konkurenci cena dokonce nižší, než při jízdě po Česku)
FlixBus: 9 (velmi rozdílné ceny během dne, vzhledem k vysokému počtu spojů ale i tak možnost najít si v relativně krátkém období i spoj cenově na úrovni RJ)

3)Přesnost

U obou spojů prakticky bez zpoždění. Až při cestě autobusem si člověk uvědomí, kolik času ztratí zbytečně tím, že autobusy zajíždějí až do samotného centra: například v případě Drážďan trvá cesta od výjezdu z dálnice do zastávky u hlavního nádraží přes půl hodiny. Vzhledem ke stavebnímu ruchu na českých i německých dálnicích ale nejsou zpoždění rozhodně výjimkou. Dopravci o nich informují cestující před nástupem například pomocí textové zprávy.

Hodnocení:

RegioJet: 10
FlixBus: 10

4)Odbavení

V případě RegioJetu odbavení zajišťuje stevard, řidič pomáhá s kufry. FlixBus jezdí bez stevardů či stevardek, odbavení dělá řidič. Musíte mít vytištěný lístek s QR kódem, nebo ho mít v mobilu, řidič si ho přes svůj mobil načte a zjistí, zda je lístek platný. V případě RegioJetu máte rovnou přidělené místo, které si můžete při rezervaci vybrat, u FlixBusu si sedáte, kam chcete. To vede k nepříliš příjemným situacím, kdy někteří již sedící cestující záměrně zabírají dvě sedačky či dělají, že nevidí, aby se vyhnuli sousedovi na své sedačce.

18.září 2016 v 15:23, příspěvek archivován: 27.září 2016 v 16:28

Pak že nejde cestovat autobusem s kolem. dobrá inspirace pro jiné od @FlixBus pic.twitter.com/VRcCItsumq

Velmi zajímavou možnost nabízí FlixBus s přepravou kol: na zadní části karoserie má připevněny čtyři držáky na jízdní kola, jejich použití je za 229 korun za kolo, můžete si ho dopředu rezervovat. RegioJet nabízí na některých linkách přepravu kol zdarma, ale pouze pokud je místo v zavazadlovém prostoru.

Hodnocení:

RegioJet: 10 (pokud máte kreditovou jízdenku, nemusíte ukazovat ani jízdenku na papíře, ani v telefonu, stačí říct číslo jízdenky)
FlixBus: 9 (doprošovat se někoho, zda si k němu mohu sednout, protože už nastoupil dříve, není zrovna příjemný zážitek z cesty; v případě prázdnějšího autobusu tento problém odpadá)

5)Autobusy a pohodlí

FlixBus nasazuje nejčastěji autobusy značky Setra, která patří pod koncern Daimler. Ten je současně i akcionářem Flixbusu. Pro autora se 193 cm výšky sezení bez problémů s místem na nohy, i když o nějakém závratném prostoru se mluvit nedá. Sedačky jsou látkové, relativně nízké, což u vyšších lidí vede k tomu, že si nemohou tolik opřít hlavu. Jednou z největších výhod je možnost jejich vysunutí směrem do uličky, díky čemuž nejsou cestující vedle sebe natolik namačkáni. Regiojet má sedačky ve vysunuté poloze natrvalo.

RegioJet nasazuje na trasu do Berlína své nejnovější autobusy Irizar i8 na podvozku Scania. Oproti starším vozům už ustoupil od celokožených sedaček, část je látková a sedačka je o něco širší do uličky. Prostor na nohy podobný, jako ve FlixBusu. Sedačku nelze vysunout do uličky. Na rozdíl od většiny dálkových autobusů nejsou sedačky vyvýšeny, ale v jedné rovině, jako celá paluba.

Hodnocení:

FlixBus: 9 (vysunutí sedačky směrem do uličky je velká výhoda)
RegioJet: 8

6)Služby na palubě

Nejsubjektivnější část celého hodnocení. Oba dopravci nabízí na palubě internetové připojení. Jenže RegioJet pouze na českém území. FlixBus má v Německu velmi kvalitní připojení bez výpadků. Jakožto autor, který využívá internet v dopravních prostředcích velmi často, jsem se s tak rychlým připojením dosud nesetkal. RegioJet má v každé sedačce vlastní obrazovku, v případě nejnovějších autobusů kromě filmů, seriálů či hudby také i s možností surfování po internetu (pokud internet jde). Samozřejmostí jsou u obou dopravců zásuvky na dobíjení.

Fotogalerie

RegioJet má svůj koncept postavený na přítomnosti stevarda či stevardky, který nabízí zdarma noviny a teplé nápoje. V případě FlixBusu hlášení obstarává řidič, u kterého je k zakoupení i malé občerstvení, které má v lednici.

Nehodnoceno (někdo dává přednost klidné cestě bez obsluhy, jiný opaku, tedy velmi subjektivní služby)

Celkové hodnocení:

Oba dopravci získali v součtu shodný počet bodů. Nedá se říct, že jeden je lepší než druhý, záleží na cestujícím, co je pro něj důležitější. Každopádně rostoucí počty cestujících u obou dopravců ukazují, že autobusy mají pro cestování po Evropě stále ještě budoucnost před sebou.

Porovnejte autobusy jednotlivých dopravců podle videí:

Autor:


Nejčtenější

Pražská noční můra se zhmotní za dva roky, až se uzavře Barrandovský most

Barandovský most v Praze.

Barrandovský most připadá Pražanům jako relativně nová stavba. Jenže letos oslavil třicáté výročí od otevření a...

Putinův poradce připravil nejbohatší Rusy během dne o miliardy dolarů

Ilustrační snímek

Nejzámožnější Rusové ztratili v jednom jediném dni přes tři miliardy dolarů. Může za to návrh ekonomického poradce...



Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Turecká krize se přelévá do Evropy, stahuje s sebou i českou korunu

Současný turecký prezident Recep Tayyip Erdogan se prohlásil za vítěze...

Evropské akcie i euro zůstávají pod tlakem kvůli obavám z ekonomické krize v Turecku. Jednotná evropská měna během...

Konec nočních nákupů, hlásí Tesco. Obchody v Česku zkrátí otevírací dobu

Obchodní dům Tesco. Logo.

Desítky tuzemských supermarketů britského řetězce Tesco zkrátí od září svou otevírací dobu. Místo půlnoci budou obchody...

Další z rubriky

Kontrolní orgán Českých drah povede Petr Moos

Bývalý ministr dopravy Petr Moos

Dozorčí radu Českých drah povede podle očekávání bývalý šéf dopravního resortu Petr Moos. Do čela si jej na prvním...

Z loňského výběru mýta získají dopravci 213 milionů korun zpět

Ilustrační snímek

Český stát vrátí kamionovým dopravcům ze zaplaceného mýta téměř 213 milionů korun. Vratka poplatků za množstevní slevy...

Éra žabotlamů končí, vydaly se na poslední jízdu do depozitáře

Poslední „žabotlam“ lze spatřit na lince z Hostivaře do Roztok u Prahy. Jde o...

V pátek se mohli milovníci železniční nostalgie naposledy svézt v pravidelném provozu elektrickou soupravou 451, které...

Najdete na iDNES.cz