Protokol testu
- Test je zaměřen na citronové ledové čaje, které nejsou na etiketě označeny jako light či zero. Výjimkou je Tesco Value Ice Tea, který je bez cukru, ale výrobce na to zákazníky neupozornil.
- Test platila MF DNES ze svého rozpočtu. Čaje stály od 8,60 do 25,90 Kč za litr.
- Dvanáct testovaných vzorků jsme nakoupili v pražských super- a hypermarketech obchodních řetězců (hypermarket Tesco, Globus Zličín, Lidl, Kaufland).
- Do testu jsme zařadili nejznámější či nejprodávanější značky ledových čajů ze zahraničí (Lipton, Rauch, Pfanner, Nestea), tradiční české nápoje (Dobrá voda, Aquila), značky privátní (Freeway společnosti Lidl, Tesco) i méně známé (Bonny tea).
- Laboratorní analýzy zpracovala Vysoká škola chemicko-technologická v Praze. Měla za úkol prověřit celkový obsah sacharidů a jejich složení a množství vybraných látek vyskytujících se v čaji (kofein, theanin, theobromin, celkové polyfenoly).
- Laboratoř v nápojích změřila množství cukrů a to, jak velký podíl tvoří glukóza, fruktóza a sacharóza čili „pravý cukr“. Cukry jsme pro lepší srozumitelnost přepočetli na kostky cukru (kostka = 4g).
- Změřený obsah kofeinu jsme „přepočítali“ na počet šálků průměrného čaje: v litru nápoje, přičemž jsme vycházeli z údaje, že ve 200 mililitrech čaje je přibližně 40 miligramů kofeinu.
- Na výslednou známku měl vliv i obsah ovocné šťávy a přídatných látek, především konzervantů, barviv nebo umělých sladidel. Za jejich přítomnost byl vzorek penalizován.
- Čím méně kofeinu a dalších látek čaj obsahoval, tím horší známku získal, v případě cukru naopak – čím nižší obsah, tím lépe. Umělá sladidla známku zhoršovala, steviol-glykosidy ze stévie nikoliv.
- Čaje jsme také nechali naslepo ochutnat desetičlennou porotou tvořenou laiky. Ti hodnotili známkami od 1 do 5 jako ve škole vůni, chuť, intenzitu sladké chuti a případné pachuti.
Výslednou známku testu tvoří:
35 % výsledek senzorického hodnocení
35 % obsah kofeinu a dalších látek
25 % obsah a složení cukrů
5 % podíl ovocné šťávy