Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


TEST: Nakládané okurky chuťově obstály. Nejdražší byly ale nejhorší

  15:27aktualizováno  15:27
MF DNES otestovala dvanáct výrobků nakládaných okurek. Všechny sklenice obsahovaly více okurek, než slibovaly etikety a většina vzorků chutnala dobře. Některé okurky byly ale nevzhledné. Jeden vzorek měl tolik vad, že porušil předpis. Vítězem se staly okurky Hamé, naopak nejdražší byly i nejhorší.

Většina lidí má na nakládané okurky vcelku jednoduché požadavky. Měly by být dobré, tak akorát kyselé a hezky křupat. A samozřejmě by měly být pěkné na pohled. V Testu MF DNES se však ukázalo, že splnit všechny tyto základní požadavky se výrobcům velmi často nedaří.

Srovnání dvanácti výrobků, koupených v supermarketech i ve farmářské prodejně ukázalo, že v chuti až tak velké rozdíly nejsou, většina výrobků chutnala dobře. Velkým problémem byl ovšem vzhled a pak také nevyrovnaná kvalita okurek v lahvích.

Kompletní výsledky testu najdete na serveru AkčníCeny.cz

Bez závad týkajících se vzhledu prošly testem jen dva vzorky ze dvanácti. Konkrétně se jednalo o okurky Korrekt a Giana.

Bez vad byly také dětské okurky efko, které jsme spolu s dětskou řadou Znojmia koupili pro porovnání
a do testu zařazeny nebyly. Pokud jde o křupavost, dostatečně sourodé byly jen tři výrobky.

U ostatních byly některé okurky ve sklenici tužší a jiné zase nepříjemně měkké.

Ošklivé okurky

Už při nákupu sklenic v obchodech se redaktoři Testu DNES podivovali, kolik poškozených či stopkatých kusů v nich plave. Při zkoumání jakosti okurek na VŠCHT se pak ukázaly další problémy – nepravidelný tvar, nevhodná konzistence, nepřiměřený vzhled či nadměrné zahnutí.

Ve vzorku dvaceti okurek se v průměru objevily čtyři s nějakou vadou. Neslavným rekordmanem testu se v tomto ohledu staly okurky Tesco Value Gherkins in brine. Mezi dvaceti kusy jich bylo čtrnáct s vadou.

To je dvakrát více, než povoluje vyhláška 57/2003 stanovující požadavky na zpracovanou zeleninu. „Na daný výrobek máme technickou specifikaci, dle které má splňovat všechny zákonem dané povinnosti,“ reagoval na zjištění Testu mluvčí Teska Václav Koukolíček.

Řetězec podle něj dodávané výrobky pravidelně kontroluje a testuje a žádné odchylky v kvalitě zatím nezaznamenal. „Na základě vašeho podnětu upozorníme dodavatele na zjištěné nedostatky a zároveň zvýšíme frekvenci kontrol u tohoto výrobku,“ dodal Koukolíček.

Pevnost kolísá

Překvapivá byla také rozdílná tuhost okurek v jedné lahvi i mezi různými vzorky. Obecně platí, že čím menší okurky jsou, tím jsou pevnější a lépe křupají. Proto test porovnával okurky ve shodné velikostní kategorii. Laboratorní měření pomocí texturometru, což je přístroj měřící sílu potřebnou k přepůlení okurky, odhalilo, že rozdíly v křupavosti mezi stejně velkými okurkami různých značek mohou být až dvojnásobné a v rámci jedné značky se mohou lišit až o desítky procent.

Dětské okurky? Jen marketingový trik

Dvě značky dětských okurek jsme podrobili stejným zkouškám, jaké prodělaly klasické okurky. Zajímalo nás, jak moc se tyto výrobky, které jsou dražší, liší od těch standardních, levnějších.

  • Senzorika: V průměru chutnaly hůř než klasické okurky.
  • Jakost: Znojmia byla bez vad, efko mělo dvě poškozené okurky, což byl lepší výsledek než u klasických okurek.
  • Křupavost: Byla horší, ačkoliv okurky byly menší a měly být pevnější.
  • Hmotnost: V obou případech byla vyšší, než deklaruje etiketa, což je stejné jako u klasických okurek.
  • Složení: Dětské okurky neobsahovaly umělé sladidlo. To však neobsahovala ani třetina klasických okurek.
  • Informace na obale: V průměru byly stejně kvalitní jako klasické, ale jasný původ okurek neuváděl ani jeden výrobek.

Nejkřupavější byly okurky Hamé, které se i díky dobré chuti a menšímu počtu vad staly vítězem celého testu. Naopak „nejblátivější“ byly okurky Tesco Value.

V rámci jedné sklenice se okurky odlišovaly nejvíce u Bohdalínských okurek, kde pevnost mezi nejtužšími a nejměkčími kusy kolísala o 44 procent. Rozdíly v křupavosti mohou být podle Petra Kopáčka ze společnosti Hamé způsobeny jednak tím, že okurky pěstované na jednom poli se přirozeně odlišují například obsahem vody, což ovlivňuje jejich další vlastnosti. Další odlišnosti pak vznikají při zpracování. „Okurky nahoře ve sklenici nemohou být z technologických důvodů zcela ponořeny do nálevu a jejich vlastnosti se pak mohou lišit od zbytku,“ vysvětluje Kopáček.

Jeho slova potvrdil i výsledek degustace. Zatímco po chuťové stránce výrazné rozdíly mezi jednotlivými vzorky nebyly, vzhled a hlavně pevnost okurek ovlivňovaly celkový degustační dojem z okurek významně.

Jako nejchutnější vyšly v testu okurky efko delikates, které byly nadprůměrně křupavé a zároveň se pevnost jednotlivých kusů ve sklenici lišila jen o desetinu.

Okurky v akci

Podívejte se, ve kterém řetězci mají nakládanou zeleninu v akci.

Aktuální letáky a akční nabídky najdete vždy na AkčníCeny.cz.

Naopak Bohdalínské okurky, které byly podprůměrně křupavé a pevnost jednotlivých kusů se lišila nejvíce, dostaly od deseti expertů v degustaci nejhorší známku.

Špatná známka z degustace pak stáhla okurky na poslední místo a nepomohlo jim ani to, že měly nejlépe ze všech značek označeno místo svého původu. Výrobce byl výsledkem testu zklamán. „Rodinná receptura, kterou při výrobě používáme, sbírá u našich zákazníků řadu kladných ohlasů. Dosud jsme se nesetkali s negativní reakcí,“ uvedl jednatel firmy Ježkův statek David Vortel. Jak řekl, společnost se zaměřuje hlavně na původ a kvalitu surovin – malí pěstitelé například okurky sklízejí ručně.

Kdo chce v obchodě najít tradiční znojemské okurky, z testovaných značek by patrně sáhl po značce Znojmia, jež na Znojmo svým názvem odkazuje. V testu však nejlépe nedopadly. Kupující se z obalu ani nedozví, odkud okurky pocházejí. Teprve na náš dotaz výrobce potvrdil, že se okurky na Moravě skutečně pěstují.

Čtyřnásobné rozdíly v ceně

Test dále ukázal, že cena o kvalitě okurek nevypovídá. Nejlevnější okurky (při přepočtu na 100 g pevného podílu) stály 5 Kč a skončily na druhém místě (Korrekt), ale také na sedmém (ah basic) a jedenáctém (Tesco Value). Naopak nejdražší okurky (Bohdalínské, 22,30 Kč/100 g) skončily v žebříčku navzdory více než čtyřikrát vyšší ceně jako poslední.

Zajímavým bonusem všech okurek pak bylo zjištění, že všechna balení nabízejí větší gramáž pevného podílu, než mají uvedeno na obale. V průměru bylo v každé sklenici o desetinu více okurek, než slibovala etiketa, v případě značky Viva Gourment to dokonce byla pětina.



Témata: Znojmo, Efko, Hamé, Tesco

Nejčtenější

Brity pobouřila cibule v plastu z Lidlu. Mayová vyhlásila odpadu válku

Lidl začal prodávat loupané cibule v plastu. Zákazníci krok kritizují.

Britové na sociálních sítích kritizují diskontní řetězec Lidl za to, že začal prodávat loupanou cibuli v plastových...

Diesely nikdo nechce. V britských automobilkách hrozí masivní propouštění

(Ilustrační snímek)

Pracovníci automobilového průmyslu ve Velké Británii mají důvod k obavám. Snaha o ukončení provozu dieselových vozidel...



Ceny bytů rapidně vzrostly. Za cenu jednoho v Praze jich v Ústí koupíte osm

(Ilustrační snímek)

Ceny bytů v Česku za tři roky zdražily o čtvrtinu. Průměrná cena za byt o výměře 65 metrů čtverečních se vyšplhala...

Spodničkáři Jejího Veličenstva přišli o licenci. Kvůli pikanteriím v knize

Britská královna Alžběta II. na garden party v zahradách Buckinghamského paláce...

Společnost Rigby & Peller měla výsadní postavení – dodávala luxusní spodní prádlo přímo do Buckinghamského paláce. S...

Nový rekord. Norwegian Airlines zvládly nejrychlejší let přes Atlantik

Ilustrační snímek

Aerolinky Norwegian Airlines drží rekord v letu přes Atlantik v nejkratším čase uskutečněný podzvukovým komerčním...

Další z rubriky

Salmonela v dětské výživě. Francouzi stahují 720 šarží výrobků z oběhu

Kojenec pije instantní dětské mléko.

Největší francouzská mlékárenská společnost Lactalis stahuje ve Francii a ve světě další výrobky dětské výživy. Podle...

VIDEO: Alza otevírá obchod bez prodavačů, testuje i hologramy

Obchod budoucnosti Alza.cz

Internetový prodejce Alza.cz otevře příští týden na pražské Floře prodejnu pouze se samoobslužnými boxy. Nazývá jej...

Ahold testuje obchod budoucnosti. Zboží z regálu strčíte rovnou do tašky

Nakupování bez pokladen. Ahold v Nizozemsku testuje technologickou novinku Tap...

Nizozemská společnost Ahold testuje obchod budoucnosti bez pokladních zón. Zboží si zákazník dá rovnou do tašky poté,...

Najdete na iDNES.cz