I méně zkušená pokladní projede zboží přes čtečku svižněji a hlavně rychleji zadá kódy zboží, které je nebalené. To v samoobslužných pokladnách zdržuje nejvíce. Proč je tedy řetězce zavádějí, když jsou v mnoha případech rychlejší klasické pokladny s obsluhou?
TEST DNES: E-shop ušetří při nakupování čas, skener v hypermarketu nervy |
Z pohledu obchodníků jde o řešení, které snižuje nároky na pracovní sílu, které je nyní kritický nedostatek. Až na Lidl a Penny Market, které samoobslužné pokladny nemají a ani o nich neuvažují, je tak posledních deset let zavádějí všechny obchody včetně Coopu.
Jako první s nimi v Česku začalo Tesco před deseti lety, pokračoval Globus, Albert a Kaufland. Předloni je začala testovat i Billa, nyní je už má na jedenácti prodejnách a letos chce přidat dalších deset.
Skenery pro fajnšmekry
Dopočítat se, kolik je samoobslužných pokladen ve zbývajících obchodech, je trochu nesnadné, protože na slovo skoupé řetězce jejich počet až na Globus neuvádějí.
Albert prozradil, že je má instalované v desítkách obchodů a loni jich přidal dvacet. Kaufland podle své mluvčí Renaty Maierl samoobslužné pokladny postupně instaluje ve všech nových a zmodernizovaných prodejnách. Tesco má těchto kas stovky a také toto číslo postupně navyšuje.
Globus má samoobslužné pokladny ve všech 15 hypermarketech a postupně je modernizuje či rozšiřuje. „Naposledy jsme samoobslužné pokladny instalovali během listopadu v hypermarketu v Brně a rozšiřovali jsme je v Olomouci a Pardubicích. V roce 2019 nás čeká velká přestavba v Praze na Černém Mostě,“ přibližuje mluvčí Globusu Rita Gabrielová. Dohromady jich mají už 86.
Pro zákazníky, kteří rádi zkoušejí novinky a různé technologické vychytávky, mají Tesco a Globus ještě jedno řešení, a to skener, s kterým si člověk rovnou „napípá“ nákup do tašek.
Pokud už člověk práci se skenerem trochu zná, je nákup zhruba stejně rychlý, maximálně o pár minut pomalejší než ten běžný. Rychlejší je pak průchod pokladnou, ale opět jen v případě, kdy nejsou fronty.
Anebo pokud není zákazník vybrán k namátkové kontrole. Ta může zdržet zhruba o pět minut. A i pro skener platí, že pokud se v košíku objeví láhev alkoholu, musí zasáhnout obsluha. Ta bývá u pokladen většinou sama, a pokud je nával, neustále běhá od jednoho problému k druhému.
Člověk je většinou rychlejší
Když jsme v předvánočním shonu měřili rychlost „odbavení“, započítali jsme do celkového času frontu před danou pokladnou i samotnou dobu strávenou u kasy až do okamžiku, kdy je nákup v taškách.
Kolik času jsme strávili u pokladen (v minutách)Klasická Samooblužná Kaufland 8:22 5:39 Tesco 5:22 7:34 Billa 4:07 9:41 Albert 3:43 7:26 Globus 2:15 1:05* *V Globusu lze nakoupit přes samoobslužnou pokladnu jen do deseti položek, toto je čas průchodu se scannerem |
Na seznam jsme napsali průměrný nákup s osmnácti položkami – z toho pět až deset druhů zboží na sobě nemělo čárový kód a bylo nutné ho zadat ze seznamu.
Než zákazník najde podle obrázků správný druh chleba, rohlíku či koláče, trvá to často i minuty a nezřídka je nutné si zavolat na pomoc obsluhu. Některé pokladny nicméně nabízejí i vyhledávání podle názvu, ale u vícero výrobků si zákazník málokdy nosí v hlavě, jestli jde o chléb kváskový nebo se záparou.
V obchodech Billa a Albert byl čas strávený u klasické pokladny zhruba poloviční proti tomu u samoobslužné. Nejdéle jsme při víkendovém testování stáli v hypermarketu Kaufland vedle pražské centrály, ale navzdory blížícím se svátkům šlo jen o pět minut.