Test „havajských“ pizz: obrovské rozdíly v množství šunky a ananasu

  5:00aktualizováno  5:00
Nejbohatší mražená pizza má dvakrát více šunky než ta nejchudší. A jedna čerstvě připravená chutnala hůř než vítěz mezi pizzami z mrazáků. I to ukázal test šesti mražených a šesti čerstvých pizz druhu Hawai

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Ať si dáte hamburger z velkého řetězce rychlého občerstvení v Praze, Londýně nebo Kuala Lumpur, vždycky bude chutnat stejně. S pizzami z pizzerií a mrazáků supermarketů je to přesně naopak. Dvě placky stejné značky koupené na tom samém místě se mohou docela podstatně lišit.

Vedle dalších zjištění to ukázal jednoduchý test MF DNES. Pizza Hawai se podává se šunkou a ananasem a v Česku patří k nejoblíbenějším. Právě rozdíly v množství dvou hlavních přísad mohou být obrovské – samozřejmě nejen mezi vzorky jedné značky, ale hlavně při srovnání pizz různých výrobců.

Dvojnásobek šunky

Mezi pizzami z mrazáku skončil na posledním místě vzorek Tesco Italian Style. Na ní bylo nejméně šunky i ananasu vůbec. Například proti vítězi mezi mraženými pizzami obsahovala jen poloviční porci šunky – 4,3 procenta z celkové hmotnosti pizzy. A podobné to bylo i s ananasem, i když tam nebyl rozdíl tak velký.

Na zaslané otázky Tesco neodpovědělo. Nicméně obecně se dá říci, že výrobky prodávané pod značkami samotných řetězců patří často k těm levnějším a cílícím na zákazníky právě cenou. To se samozřejmě netýká „luxusních“ řad jako Tesco Finest. To ale není tento případ.

Nejvíce šunky měla naopak pizza Buitoni (10,2 procenta) od společnosti Nestlé, ananasu pak Dr. Oetker Ristorante (11,6 procenta).

Proč se výrobky mezi sebou tak liší, a to i od jedné značky? Mražená pizza se z větší části vyrábí na stroji, který by se na rozdíl od člověka přeci plést neměl...

„Pracujeme ale s potravinami, kde každý kousek ananasu i každý kousek šunky má ze své podstaty odlišnou hmotnost. Navíc má každý stroj svou toleranci, se kterou pracuje. To, že každá pizza má v realitě mírně odlišnou hmotnost, není z těchto důvodů vůbec překvapující,“ vysvětlil Zdeněk Kvinta, výkonný ředitel společnosti Dr. Oetker. I u jejích pizz se projevilo, že například jeden vzorek byl o třetinu na šunce chudší než druhý.

K čemu kilo šunky...

U čerstvých pizz byl rozptyl mezi naměřenými hodnotami šunky a ananasu menší než u jejich zmražených „konkurentek“. Podíl šunky na celkové hmotnosti pizzy se pohyboval mezi 11 a 15 procenty.

Z řady vybočovala pouze pizzerie Kmotra, kterou už v 90. letech proslavil film Šeptej. Na jednom jejím kusu bylo 18,5 procenta šunky, na druhé pizze dokonce 25 procent.

Nejméně šunky na sobě nesla z čerstvě upečených pizza z Colosea, řetězce dvanácti restaurací, a to i mimo Prahu. „Náš mistr pizzař, Giovanni Astorino, je Ital ošlehaný spoustou pizzerií po světě a spolu s ním razíme ideu, že pizza není dobrá s kilem šunky, nýbrž dobrým těstem, rajčaty a doplňkem navrch,“ vysvětluje šéfkuchař sítě Coloseum René Vokurka.

Čerstvé pizzy chutnaly lépe, ale ne o moc

Kromě měření byla součástí našeho testu i malá ochutnávka, které se zúčastnili tři odborníci a devět laiků. Podle očekávání čerstvé pizzy zvítězily, ale porážka mražených nebyla nijak drtivá. Když vezmeme průměr, tak čerstvé pizzy by získaly známku 2,4, mražené 3,1.

„Čerstvá pizza je samozřejmě chutnější než mražená, ale rozdíl není příliš velký,“ potvrzuje gurmet kritik Vladimír Poštulka, který se ochutnávky také zúčastnil.

„Když bych srovnával mražené a čerstvé, tak v půlce případů by vyhrály čerstvé a v půlce mražené,“ přidává se Jiří Eichner, bývalý kuchař. Za největší prohřešky odborníci, ale i laici považovali kvalitu použitých surovin, ať už šlo o šunku, sýr, či ananas.

Na konci žebříčku čerstvých pizz skončila se známkou 2,8 Pizza Company. „Chuťově nezajímavá, sýr mě přišel jako eidam,“ uvedla k ní Jana.

Tato čerstvá pizza získala horší známku než chuťově nejlepší mražená.

Za kolik?

Ceny se stejně jako obsah na pizze hodně liší. U mražených pizz stojí nejlevnější pizza K-Classic vyráběná pod značkou Kauflandu polovinu toho, co nejdražší značkové pizzy Buitoni od Nestlé v závěsu s Dr. Oetkerem.

Námi změřené množství šunky a ananasu cenovým propastem odpovídá jen částečně. Dražší pizzy jsou podle očekávání bohatší, ovšem levné pizzy z Kauflandu v tomto směru na posledním místě neskončily. Na druhé straně si ale podle informací na obalu vypomáhají levnějším eidamem, zatímco jinak chudá pizza z Tesca je pokrytá dražší mozzarellou. Podle mluvčí Kauflandu má ale stejné složení, tedy s eidamem, i pizza prodávaná v Německu.

Méně odpovídá obsah cenovce u čerstvých pizz, kde do ní hodně mluví i další faktory jako image značky, restaurace či její umístění (rušná a drahá pražská křižovatka Anděl versus stále zanedbané smíchovské nádraží). Nejlevnější pizza (KM Pizza) se od nejdražší (Coloseum), která ale také byla druhá nejtěžší, v tomto případě liší o třetinu.



Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Banku s „hodným bankéřem“ spolkne Moneta. Přejmenuje se na Air Bank

Air Bank už dlouho láká nové klienty úspěšnou televizní kampaní se zlým a...

Obchod za dvacet miliard výrazně změní rozložení sil v českém bankovnictví. Po spojení Monety, Air Bank a části Home...



Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Další z rubriky

TEST DNES: Hranolky z fastfoodů jsou slané a bez chuti brambor. Tuku ubylo

Ilustrační snímek

Mezi dietology mají obzvlášť špatnou pověst. A oprávněně. Hranolky nebudou nikdy zdravé, přesto to není taková...

Řetězce lákaly na slevy, zaplatí pokuty za 10 milionů korun

Supermarket Albert (ilustrační snímek)

Za účtování vyšších cen než deklarovaných během výprodejů uložila Česká obchodní inspekce obchodníkům ve 2. čtvrtletí...

McDonald’s mění receptury. Pod tlakem trendu zdravé výživy jsou i ostatní

McDonald’s

V USA už nabízí největší fast-foodový řetězec McDonald’s většinu burgerů bez konzervantů. Postupně by měly tyto...



Najdete na iDNES.cz