Test přepravních služeb: jeden kurýr chtěl stovku, druhý tisíc, tři nepřijeli

  5:00aktualizováno  5:00
MF DNES otestovala kurýrní společnosti. Úkol zněl jednoduše: odvézt malý balíček ze středních Čech do Prahy. Někteří to ale vůbec nezvládli, jiní si řekli o přemrštěné peníze.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Ještě donedávna lidé s balíčkem automaticky mířili na poštu, protože jiné přepravní společnosti vozily zásilky pouze od podnikatelů. Jenže to se změnilo. Konkurenční tlak donutil přepravce zajíždět i na soukromé adresy. Vyzvednou klidně i malý balíček třeba na samotě u lesa. Alespoň to tvrdí.

Přijedou ale včas? Doručí zásilku v pořádku a hlavně kolik si za to řeknou? Rozhodli jsme se otestovat 11 firem – šest přepravců a pět zprostředkovatelů a objednali si přepravu balíčku o hmotnosti 2,5 kilogramu z malé vesnice ve středních Čechách do centra Prahy.

Výsledek? Rozdíly byly obrovské. Hlavně v cenách, které se lišily až desetinásobně, a pak také v kvalitě služeb. Některé společnosti totiž pro balík vůbec nepřijely. Marně jsme v den odeslání čekali na Českou poštu, UPS přes zprostředkovatele Deli Barry a Fedex.

U České pošty se podrobnosti převzetí zásilky domlouvají telefonicky. Zavolali ale až večer, omlouvali se, že pro velké množství práce přijet nestihli a nabídli, že se staví druhý den. Objednávku jsme hned po telefonu zrušili.

U Deli Barry / UPS a Fedexu jsme měli značné potíže už při objednávání služby na internetu. I když se to nakonec povedlo, auta prostě nedorazila. Po reklamaci slíbili vrátit peníze, trvalo to ale 30 dní.

Od stovky do tisíce

Fedex a zprostředkovatel Deli Barry byli také ze všech nejdražší. U prvního jmenovaného měla přeprava stát 1 054 korun – desetkrát více než u nejlevnějšího kurýra! O polovinu levnější, ale stále dost drahé bylo Deli Barry – balíček měl vyjít na 572 korun, dopravu měla na starosti společnost UPS, u které by to přímo stálo 272 Kč.

Ostatní zprostředkovatelé byli ale podstatně levnější, jeden si účtoval necelou stovku

Celý den čekání

Samostatnou kapitolou byla komunikace. Službu jsme objednávali přes internet. Spolehlivě zafungovalo potvrzení objednávky obratem a v případě platby kartou i doručení daňového dokladu.

Horší to bylo s určením hodiny, kdy si kurýr pro zásilku dojede/doručí ji. V den přepravy ráno PPL, DPD a GLS poslaly esemesku s kontaktem na kurýra a upřesněním času, kdy dorazí. Ostatní čas neupřesnili, ale mnozí poslali kontakt na řidiče.

Nejdéle nás nechal čekat řidič In Time (zprostředkováno přes Chytrý balík.cz) – původní informace zněla, že přijede v širokém rozmezí mezi osmou a osmnáctou hodinou. Telefon na řidiče jsme nedostali a ten se ozval až v 18:07, že do čtvrt hodiny přijede. Slovo splnil, ale celý den čekání není příliš příjemný.

Kdo si přijel, doručil

Termín doručení „do druhého dne“ ale dodrželi všichni, kteří pro balíček přijeli. Zásilku jsme předávali v pondělí a první z nich dorazila do cíle v úterý v 10 hodin ráno. Dovezl ji řidič In Time – ten, který nás den předtím nechal celý den čekat. DPD doručilo zásilku jako poslední v půl páté odpoledne, nutno však dodat, že dobu doručení oznámili předem a upozornili na hodinový rozptyl, takže adresátka si mohla čas dobře naplánovat.

Adresátce ve všech případech přišla předem SMS oznamující doručení. Vtipné bylo, že avízo „dnes vám doručujeme zásilku“ jí už v pondělí večer přišlo i od zprostředkovatelské společnosti Deli Barry, (balík měla vézt UPS, která si zásilku nevyzvedla). Všechny balíčky také přišly v pořádku, nepoškozené.

Rychlý podpis a na shledanou

Mírně rozdílné byly i přístupy řidičů. Někdo přijel, vzal balík a odjel. Žádné velké štráchy. Popravdě lepší pocit jsme měli tehdy, když řidič zkontroloval číslo zásilky a vydal potvrzení o převzetí. Vzorové byly v tomto ohledu Messenger, GLS a DPD. Tam, kde řidiči sami dovezou přepravní štítky (nálepka s údaji o adresátovi a zásilce, která se lepí na balík), není třeba na balíček nic psát.

Pohodlné placení kartou

Téměř všichni nabídli platbu kartou přes internet. Peníze si společnosti na kartě zablokovaly, skutečně si je strhly až po uskutečnění přepravy. GLS a Fedex na stránkách uváděly, že je třeba použít kreditní kartu. Tu jsme neměli k dispozici, takže jsme vyzkoušeli obyčejnou kartu debetní a povedlo se. Výhoda platby kreditkou je však v tom, že když se transakce neuskuteční, nemáte na účtu zablokované vlastní peníze. Zablokování může trvat celý měsíc, jak jsme se v případech neúspěšných přeprav přesvědčili.

V hotovosti chtěly peníze jen Česká pošta (nepřijela), Messenger (řidič vypsal potvrzení) a DPD (řidič vytiskl potvrzení). Jestli někdo kartou přes internet platit nechce, uspěje i u PPL a GLS, příplatek je 30 korun.

Nejčtenější

V Praze otevírá nevěstinec se silikonovými pannami, inspiruje se cizinou

Realistická silikonová panna Rebeca podniku Naughty Harbor.

Nezávazný sex, který není nevěra. To svým zákazníkům slibuje podnik Naughty Harbor, který ve středu otevřel v Praze....

TEST DNES: V jedné lahvi ochucené vody vypijeme až osmnáct kostek cukru

Ilustrační snímek

Regály v supermarketech se prohýbají pod řadami ochucených vod v PET lahvích. Lidé je kupují ve velkém – lahev denně...

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Cigarety bez dýmu. Firma láká Čechy na zahřívaný tabák, lékařka varuje

Americká společnost Philip Morris představila novou generaci zahřívaných...

Společnost Philip Morris ČR v úterý představila novou generaci zahřívaných cigaret bez kouře iQOS 3. Vedle ní přišla i...

Zaměstnanci Ryanair tvrdí, že museli spát na zemi. Podle firmy to jen hráli

Ryanair

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair dala výpověď šesti zaměstnancům, kteří minulý měsíc zveřejnili...

Další z rubriky

TEST DNES: Hranolky z fastfoodů jsou slané a bez chuti brambor. Tuku ubylo

Ilustrační snímek

Mezi dietology mají obzvlášť špatnou pověst. A oprávněně. Hranolky nebudou nikdy zdravé, přesto to není taková...

Hon na zákazníky startuje. Dopravu zdarma letos nabídne 1300 e-shopů

Pražský sklad společnosti Mall.cz na snímku z listopadu 2012 (Ilustrační snímek)

V poledne odstartuje každoroční hon e-shopů na zákazníky, kteří chtějí při nákupu z e-shopů ušetřit na dopravě. Do akce...

TEST DNES: Úplné výsledky testu smažených bramborových hranolků z fastfoodů

Hranolky

MF DNES otestovala čtrnáct vzorků smažených bramborových hranolků z jedenácti řetězců rychlého občerstvení. Zde najdete...

Najdete na iDNES.cz