nakupování, pokladna

nakupování, pokladna | foto: Profimedia.cz

Test: Prodejci stále klamou cenou

  • 5
Situace, kdy prodejce uvádí jinou cenu zboží na regálu a jinou chce zaplatit na pokladně, není nijak výjimečná. Ukázal to už redakční test z ledna 2007. Stížnosti čtenářů potvrzují, že se od té doby nic nezměnilo.

Proto jsme se rozhodli ve spolupráci se společností PPM Europe, která se věnuje průzkumu trhu, tento cenový nepořádek v několika prodejnách namátkově prověřit.

Protichůdné zkušenosti
Čtenářka si nám postěžovala, že jí v obchodě Plus v Praze-Braníku nezřídka účtují vyšší cenu, než jaká je uvedena na regálu. Důvod? Prodejny Plus mají vždy vybrané zboží týden v akci za zvýhodněnou cenu. Slevy začínají každý pátek a končí následující čtvrtek.

Infografika

Nesrovnalosti v cenách byly ve všech prodejnách.

"Jenže ještě další den, v pátek, můžete narazit na zboží se starou, zvýhodněnou cenou, zatímco na pokladně vám naúčtují už aktuální, která je vyšší," říká čtenářka, která si nepřála být jmenována. Přitom podle zákona má zákazník právo na cenu uvedenou u zboží.

V pátek jsme proto vyrazili do zmíněné prodejny a objevili několik výrobků, u kterých byla na regálu akční cena z již neplatného letáku. Šlo o balení šesti BioBio vajec, BioBio máslo a Smetanový jogurt z Valašska. K našemu překvapení nám však za ně naúčtovali uvedené, tedy nižší ceny, ač podle letáku měly platit jen do předchozího dne.

Je to v rozporu se zákonem?
Na naše zjištění reagoval tiskový mluvčí společnosti Plus Discount David Kovář: "Nevím, jak je to v tomto případě. Důvodem může být, že výrobek končí v sortimentu nebo se mění jeho obal. Pak necháváme zvýhodněnou cenu dál."

Advokát Tomáš Pelikán však upozorňuje, že pokud akce se zvýhodněnou cenou trvá například týden, tak vzbuzuje dojem, že po jejím skončení zboží podraží. Pokud však zůstane cena stejná i po týdnu, je to klamavé jednání, které je v rozporu se zákonem o ochraně spotřebitele.

Cenovku jsme zapomněli přepsat
Další zkušenost udělali zaměstnanci společnosti PPM Europe v berounské Hypernově nebo českobudějovickém Globusu a Kauflandu. Ve všech obchodech objevili výrobky, za které chtěla pokladní dokonce méně, než bylo uvedeno na regálu.

Cenové rozdíly však nejsou vždy jen ve prospěch zákazníka. Ukázalo se to například v další námi navštívené prodejně Plus v pražské holešovické tržnici. Koupili jsme BioBio rýžové vafle, které byly v obchodě na dvou místech za rozdílnou cenu - akční a běžnou.

Na pokladně po nás chtěli cenu vyšší. Při stížnosti nám vedoucí prodejny nejdříve přinesla ukázat cedulku s vyšší cenou. Když jsme jí vysvětlili, že o kousek dál je u vaflí cena jiná, vynadala zaměstnancům a pokladní nám vrátil cenový rozdíl.

Víc po nás chtěli také v dejvické bioprodejně Matro (dřívější Albio). "Omlouvám se vám, ale ceny některých výrobků měníme každý den. Cenovku na regále jsme zapomněli přepsat,“ omluvila se prodavačka na dotaz, proč chce za víno o čtyři koruny více, než kolik je uvedeno na regálu. Jenže stejný cenový rozdíl, v náš neprospěch, si v této prodejně naúčtovali u stejného vína i o dva dny dříve.

"Rozdílné regálové a účtované ceny jsou plošný problém, který se týká všech prodejen, bez ohledu na jejich velikost. Důvodem je nepořádek, nedostatečná kontrola nebo nevšímavost personálu, který není dostatečně motivovaný, takže je mu celkem jedno, co stojí na cenovce,“ vysvětluje Pavel Říha, komerční ředitel společnosti PPM Europe.

Pozor na tiskové chyby a ceny za více balení
Pokud nechcete být u pokladny překvapeni z požadované částky, měli byste si raději před vložením zboží do košíku dobře prohlédnout leták nebo cenu na regálu zkontrolovat.

"Ceny bych doporučil sledovat především u zboží v akci nebo u dražších výrobků, kde by mohl být cenový rozdíl výrazný. Cenu si může spotřebitel zkontrolovat buď na čtečce čárových kódů umístěné v prodejně, nebo si ji může nechat ověřit na pokladně, než zboží zaplatí,“ radí Pavel Říha.

Výhodná cena také může platit až při nákupu dvou nebo více kusů, jenže tato informace je někdy uvedena malým písmem. Stejně tak se vám nemusí vyplatit řídit se jen letákem. Může v něm být chyba. Právě z toho důvodu je na letáku uvedeno "vyhrazujeme si právo na tiskové chyby".


Prémiové testy