Test reflexních pásek: nejlepší odráží světlo 60krát lépe než ta nejhorší

  5:00aktualizováno  5:00
Rozsvícený mobil ani bílé triko vám život na noční silnici určitě nezachrání. Raději si nakupte pořádné reflexní prvky, ideální jsou co nejširší pásky ve světlých barvách. I mezi nimi jsou ale obrovské rozdíly - schopnost odrážet světlo je u nejlepší z nich oproti poslední šedesátinásobná.
Výroba reflexních prvků ve Dvoře Králové (ilustrační snímek)

Výroba reflexních prvků ve Dvoře Králové (ilustrační snímek) | foto: Martin Veselý, MAFRA

Pilotu Formule 1 trvá přibližně čtvrt sekundy, než stihne zareagovat na nečekaný podnět. Průměrný řidič je čtyřikrát pomalejší. Když jede večer utahaný z práce nebo rozrušený z husté chumelenice, jeho reakční doba se ještě významně prodlouží. A teď si představte, jak to dopadne, pokud šofér v takových podmínkách a rozpoložení potká na silnici „neviditelného“ chodce.

Obvykle tragicky, jak ukazují statistiky. Například loni zemřelo na silnicích přes 130 chodců, 60 procent z nich bylo usmrceno v noci.

Kompletní výsledky testu reflexních pásek najdete zde

Proto podle novely silničního zákona platí od února pro chodce povinnost nosit takzvané retroreflexní prvky, pokud se pohybují na neosvětlené silnici mimo obec za šera, tmy, v hustém dešti, sněžení nebo v tunelu.

Jestliže tedy za snížené viditelnosti může váš život záviset na plastovém náramku, který stojí přibližně jako jedna černá káva na bezince, nabízí se otázka: Jsou všechny stejně kvalitní?

Proto Test MF DNES nechal společně s BESIP otestovat 26 reflexních pásek. Ty jsme nakoupili na různých místech - v obchodech, na poštách, benzinkách i v e-shopech. Měření retroreflexe, tedy intenzity, s níž pásky odrážejí světlo, se ujala akreditovaná laboratoř Centra dopravního výzkumu.

Nejvíc je vidět svítivě žlutá

Na první pohled vypadají pásky na obou koncích kvalitativní škály prakticky stejně - světle zelené, plastové, samonavíjecí. „Ve skutečnosti nejde o barvu pásky, ale o množství a hustotu speciální skleněné hmoty, která v pásce zajišťuje odraz světla,“ vysvětluje princip vedoucí BESIP Martin Farář. To však laik zvenčí těžko pozná.

První rada, jak správně vybírat reflexní pásku, proto podle Faráře zní: „Zajímejte se o to, zda páska splňuje normu.“

Na mysli má normu číslo EN 471 nebo nově 20471. Údaj hledejte na obalu pásky nebo v přiloženém návodu. Jak ovšem test ukázal, kvalita retroreflexe nutně nemusí přímo souviset s kvalitou udávaných informací. Proto Farář doporučuje zvažovat i barvu.

„Barvu doporučujeme nejlépe svítivě žlutou, která je nejlépe viditelná, a dále červenou nebo zelenou,“ radí šéf BESIP.

Ačkoliv červená barva reflexních prvků vyhovuje technické normě, stejně je lepší volit co nejsvětlejší odstín - což potvrzují také výsledky testu. V první polovině žebříčku se neumístila žádná červená, dokonce ani oranžová páska, zato mezi posledními osmi jich mělo takovou barvu hned pět.

„Ideální je bílá a stříbrná, kde není nanesena žádná barva, která by tlumila reflexi. Barva totiž částečně pohltí světlo, které na ni dopadá, proto čím tmavší pásek bude, tím méně bude svítit,“ objasňuje důsledky fyzikálních zákonů Lukáš Pejpal z technologické společnosti 3M, která se zabývá vývojem a výrobou reflexních materiálů.

Třetí rada při výběru pásky je ryze praktická, totiž zkuste si pořídit co nejširší reflexní pruh.

A když už budete mít možnost, zvolte si pro nákup také osvědčeného prodejce. Ideální je získat pásku přímo s logem BESIP, mezi tři nejlepší se také dostaly dva produkty z nabídky České pošty.

V kabelce vám páska nepomůže. Kam s ní?

Nejlepší pro vaši bezpečnost by bylo, pokud by reflexní prvky kopírovaly obrys vaší postavy zepředu i zezadu. Ovšem komu by se chtělo chodit večer z hospody nebo z rande v reflexní vestě...

„Reflexní pásku umisťujeme směrem do vozovky, tedy na pravou stranu těla, a to na kotník či zápěstí,“ popisuje Martin Farář.

Máte-li ovšem k dispozici jenom jedinou pásku, je lepší ji umístit na kotník. „Světla auta totiž svítí odspodu, a osvítí tak pásku na kotníku dřív než na zápěstí,“ upozorňuje vedoucí BESIP. Jestliže máte reflexní pásek připevněný na zápěstí, pak si dávejte pozor, abyste ho nezakryli rukávem.

Máte-li pocit, že stejně dobrou práci jako reflexní pásek vykoná například rozsvícený mobil, pamatujte, že nejen nesplníte povinnost danou zákonem, ale hlavně riskujete, že se telefon vybije a že vás řidič neuvidí.

Naopak kdybyste chtěli efekt reflexe ještě podtrhnout, můžete se v šeru či dešti rozzářit oblečením s fluorescenčními barvami. To sice nezajistí odraz světla, ale prodlouží vzdálenost, na niž vás řidič uvidí.

Rozhoduje každý metr navíc

Byť to vypadá jako kupecké přepočítávání kdejakého centimetru, není to zbytečná malichernost. Každý metr navíc, který má řidič k dispozici, aby zabrzdil nebo se vám bezpečně vyhnul, se na neosvětlené vozovce počítá.

Vězte tedy, že chodce s viditelnými reflexními prvky zaznamená řidič na vzdálenost 200 metrů. Při rychlosti 65 kilometrů za hodinu má proto dostatek času, aby zvládl rozpoznat možné nebezpečí, rozhodl se, co přesně udělat, provedl manévr a pohodlně ho dokončil.

V tmavém oblečení se vzdálenost, na niž jste u krajnice vidět, smrskne na pouhých 18 metrů. Ty při stejné rychlosti prosviští automobil za jedinou sekundu. „Řidič prakticky nemá šanci na chodce před sebou reagovat a bezpečně se mu vyhnout,“ zdůrazňuje Martin Farář.

A to se pořád bavíme o rychlosti, kterou se mimo obec vleče jenom málokdo. Při rychlosti 90 kilometrů za hodinu už potřebuje šofér na bezpečné minutí chodce alespoň 90 metrů, přitom i v bílém oblečení, které je po tom reflexním nejlepší, jste vidět jenom na vzdálenost 55 metrů.

Nejčtenější

V Praze otevírá nevěstinec se silikonovými pannami, inspiruje se cizinou

Realistická silikonová panna Rebeca podniku Naughty Harbor.

Nezávazný sex, který není nevěra. To svým zákazníkům slibuje podnik Naughty Harbor, který ve středu otevřel v Praze....

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Cigarety bez dýmu. Firma láká Čechy na zahřívaný tabák, lékařka varuje

Americká společnost Philip Morris představila novou generaci zahřívaných...

Společnost Philip Morris ČR v úterý představila novou generaci zahřívaných cigaret bez kouře iQOS 3. Vedle ní přišla i...

Zaměstnanci Ryanair tvrdí, že museli spát na zemi. Podle firmy to jen hráli

Ryanair

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair dala výpověď šesti zaměstnancům, kteří minulý měsíc zveřejnili...

Zemřel majitel výrobce optiky Meopta. Přezdívalo se mu přerovský Baťa

Úspěšný byznysmen Čechoameričan Paul Rausnitz, který v 90. letech zachránil...

V neděli zemřel podnikatel a válečný veterán Paul Rausnitz, který ze dna přivedl ke globálnímu úspěchu výrobce...

Další z rubriky

TEST DNES: Úplné výsledky testu ochucených vod

Ilustrační snímek

MF DNES otestovala dvanáct vzorků ochucených vod s citronovou příchutí v PET lahvích. Zde najdete úplné výsledky testu.

GLOSA: Při nákupu bez plastu přijdete nejméně o čtyři pětiny věcí

Členové Autonomní skupiny aktivistů proti plastu (ASAPP) polepili v jednom z...

Nakupovat „bez plastu“ jde už dnes. Jen se zákazník musí smířit s tím, že při výběru přijde o dobré čtyři pětiny věcí a...

Hon na zákazníky startuje. Dopravu zdarma letos nabídne 1300 e-shopů

Pražský sklad společnosti Mall.cz na snímku z listopadu 2012 (Ilustrační snímek)

V poledne odstartuje každoroční hon e-shopů na zákazníky, kteří chtějí při nákupu z e-shopů ušetřit na dopravě. Do akce...

Najdete na iDNES.cz