Levnější šunkové salámy mohou být lepší, ukázal test MF DNES

  • 192
Šunkové salámy mají být lesklé, hladké, na skusu šťavnaté a přiměřeně slané a kořeněné. Většina ze 14 testovaných salámů z Česka a zahraničí, prodávaných v tuzemských obchodech, přesvědčila porotu o své kvalitě. Několik vzorků však neobstálo ani chutí, ani obsahem masa.

Nepotvrdilo se, že by dražší výrobky byly lepší. Naopak když se cena přepočítala na obsah masa v salámech, ukázalo se, že mezi nejlepší patří ty nejlevnější salámy.

V testu MF DNES se hodnotily vzorky 14 salámů. Absolutním vítězem co do chuti i složení je šunkový salám od německého výrobce, který pod značkou Dulano nabízí Lidl. Nejhorší známku získal šunkový salám Albert Basic, který požadavek na minimální množství masa splnil jen se započtením povolené 10procentní odchylky. Minimální obsah masa totiž má být 55 procent, tento salám obsahoval jen 51 procent masa, při měření se však bere v úvahu desetiprocentní tolerance. Nejvyšší obsah masa měl Lyonský šunkový salám z Globusu (91 procent).

Kompletní výsledky testu naleznete na AkčníCeny.cz

„Některé šunkové salámy neobsahovaly takové množství masa, jaké bylo deklarováno na obale, ale všechny splnily vyhláškou stanovené parametry obsahu masa, i když některé s odřenýma ušima,“ komentoval test Jan Rosmus, vedoucí oddělení chemie Státního veterinárního ústavu.

V šunkových salámech se nepřipouští strojně oddělené maso. V tomto bodě všechny vzorky vyhověly. Taktéž neobsahovaly drůbeží separáty, sóju a umělá syntetická barviva, která jsou pro tyto salámy zakázány.

Vítězem chuťového testu je Berger Wellness Krakaurer od rakouského výrobce, celkové hodnocení však nevyhrál, protože obsahoval barviva, i když jen přírodní. Největším chuťovým propadákem je šunkový salám Chodura od Beskydských uzenin z Frýdku Místku.

„Byly tam asi dva nebo tři vzorky, které měly dost vysokou úroveň, ale u ostatních bylo vidět, že se to vyrábí podle ceny a ne podle kvality. Teď si nepamatuji firmu, ale jejich výrobek se šunkovým salámem neměl nic společného,“ zhodnotil prodejce uzenin Jan Sváček.

Zajímavé je, že pouhá polovina zástupců výrobců uzenin poznala svůj vlastní salám.