Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Doprava po moři prudce zlevňuje, rejdaři se snaží uměle držet ceny

  13:58aktualizováno  13:58
Ceny za námořní přepravu klesly o tři čtvrtiny kvůli přetlaku lodí i poklesu zakázek. Může za to větší konkurence, zpomalující čínský export, a také ochlazení obchodu s komoditami. Rejdaři se snaží menší objem přepravovaného zboží vyrovnat zpomalováním lodí nebo parkováním.
Kvůli rostoucí světové ekonomice se dopravní firmy pustily do nákupu nových lodí, jenže když se dostaly do provozu, začal zpomalovat čínský export, který tyto lodě tradičně nejvíc živí

Kvůli rostoucí světové ekonomice se dopravní firmy pustily do nákupu nových lodí, jenže když se dostaly do provozu, začal zpomalovat čínský export, který tyto lodě tradičně nejvíc živí | foto: Reuters

Je to jeden z indikátorů světové ekonomiky a jejího vývoje. A nepřináší zrovna nejrůžovější vyhlídky. Nákladní námořní lodě jsou čím dál méně vytížené a jejich majitelé spíše řeší, kam je odložit do doby, než mezinárodní obchod opět oživne. Ceny za námořní přepravu totiž prudce padají.

„Vývoj cen za poslední rok vykazuje drastický pokles, který začal loni v létě,“ říká Tomáš Drgo, manažer námořní a letecké přepravy tuzemské společnosti C .S. CARGO.

Jako příklad uvádí cenu za přepravu standardního kontejneru mezi Šanghají a Hamburkem. Ještě loni stál kolem 2 000 dolarů, dnes je cena pod 500 dolary.

„Příčinou poklesu cen není ani tak snížení celkového objemu přepravovaného zboží jako uvedení nových velkých námořních lodí do provozu na této trase,“ míní Drgo.

Jeho slova potvrzuje Baltic Dry Index, který měří cenu, za niž se pronajímají různé typy lodí. Od srpna klesl o 76 procent na rekordně nízkou hodnotu.

Příčina je zjevná: kvůli rostoucí světové ekonomice se dopravní firmy pustily do nákupu nových lodí, jenže když se dostaly do provozu, začal zpomalovat čínský export, který tyto lodě tradičně nejvíc živí.

Kromě obchodníků, kteří si užívají nízké ceny, na současné situaci vydělávají majitelé přístavů, kam vlastníci lodě na delší dobu odstavují, protože se jim nevyplatí vyplout. Agentura Bloomberg uvádí jako příklad malajsijský ostrov Labuan, u něhož se počet námořních lodních kolosů za rok zdvojnásobil na více než sto.

„Rejdaři se snaží udržet ceny tím, že uměle parkují kapacity, zpomalují lodě, zvyšují lokální poplatky. Snaží se také reorganizovat, fúzují a šetří interní náklady,“ říká Tomáš Holomoucký, šéf české pobočky společnosti DB Schenker. Podle něj současná situace vede k tomu, že je námořní doprava nejen dostupnější, ale také přesnější. Lodní přepravě zboží z Číny navíc čím dál úspěšněji konkuruje kratší železniční spojení, které je rychlejší.

Za poklesem stojí kromě zpomalení čínského exportu také ochlazení obchodu s komoditami. Výrazně spadla přeprava ropy tankery a stejně tak dalších surovin.

Čísla z přístavů potvrzují, že problémem je klesající objem převáženého zboží: Singapur loni klesl o 8,7 procenta, Hongkong o 9,5 procenta. Pokles námořní dopravy pociťují i loděnice: objednávky nových lodí klesly podle Bloombergu loni o 40 procent na 69 miliard dolarů, největší propad hlásí především výrobce lodí v Číně. Požadavky na šrotaci naopak stouply o 15 procent.

Autor:



Nejčtenější

Brity pobouřila cibule v plastu z Lidlu. Mayová vyhlásila odpadu válku

Lidl začal prodávat loupané cibule v plastu. Zákazníci krok kritizují.

Britové na sociálních sítích kritizují diskontní řetězec Lidl za to, že začal prodávat loupanou cibuli v plastových...

Diesely nikdo nechce. V britských automobilkách hrozí masivní propouštění

(Ilustrační snímek)

Pracovníci automobilového průmyslu ve Velké Británii mají důvod k obavám. Snaha o ukončení provozu dieselových vozidel...



Ceny bytů rapidně vzrostly. Za cenu jednoho v Praze jich v Ústí koupíte osm

(Ilustrační snímek)

Ceny bytů v Česku za tři roky zdražily o čtvrtinu. Průměrná cena za byt o výměře 65 metrů čtverečních se vyšplhala...

Spodničkáři Jejího Veličenstva přišli o licenci. Kvůli pikanteriím v knize

Britská královna Alžběta II. na garden party v zahradách Buckinghamského paláce...

Společnost Rigby & Peller měla výsadní postavení – dodávala luxusní spodní prádlo přímo do Buckinghamského paláce. S...

Nový rekord. Norwegian Airlines zvládly nejrychlejší let přes Atlantik

Ilustrační snímek

Aerolinky Norwegian Airlines drží rekord v letu přes Atlantik v nejkratším čase uskutečněný podzvukovým komerčním...

Další z rubriky

KOMENTÁŘ: Podvod, pyramida, nebo budoucnost? Bitcoin je splašený kůň

Ilustrační snímek

Bitcoin za měsíc spadl o 42 procent. Předtím se za rok jeho hodnota zdvacetinásobila. I ostatní kryptoměny jsou...

Spotify bude „hrát“ na burze. Majitelé začnou obchodovat se svými podíly

Aplikace Spotify.

Švédská hudební služba Spotify vstupuje na newyorskou burzu. Místo tradičního postupu veřejné nabídky přes investiční...

Konec srkání plastovými brčky. Firmy reagují na kritiku umělých obalů

Kavárna Costa Coffee na Národní třídě v Praze.

Restaurace a kavárny se zbavují neekologického vybavení. Zatím posledním řetězcem, který se rozhodl šetřit přírodu a...

Najdete na iDNES.cz