Jak vyřešit parkování ve městech? Pomoci má radar nebo „Airbnb pro auta“

  • 114
Technologické firmy na nedávném veletrhu Smart City Expo v Barceloně ukázaly mnoho druhů řešení na zefektivnění (hledání) parkování v centrech měst. Většina pomocí senzorů hlásí aktuálně volná místa řidičům. Estonský start-up rovnou po vzoru Airbnb pronajímá ta soukromá, která zrovna nevyužívají jejich majitelé.

Rada k nezaplacení: Kde najít volné místo

Ilustrační foto

Hledáním parkovacího místa v přeplněných městech ztrácejí řidiči kvanta času a dle různých studií zároveň tvoří okolo třetiny všech emisí z automobilové dopravy. Vzhledem k tomu, že zejména v centrech měst je možnost vytváření nových parkovišť omezená a zároveň se města celkově zavazují ke snižování emisí, soustředí se poměrně dost technologických firem na řešení, která pomohou řidičům parkovat co nejjednodušeji a nejefektivněji.

Tato řešení zpravidla zahrnují nějaký druh senzorů, které získávají informace o naplněnosti konkrétních parkovacích míst. Tato data jsou následně odesílána do cloudu a odtud distribuována do směrových tabulí nebo přímo navigací v telefonech řidičů. Jednotlivé způsoby se potom od sebe liší hlavně použitím technologií a na to navazujícími výhodami či nevýhodami.

Siemens sází na radary a predikce

Vizualizace radarového parkovacího systému Siemensu v pilotu na berlínské...

Německý gigant Siemens patří mezi představitele velkých tradičních firem, které se snaží uloupnout si z perspektivního koláče nových digitálních řešení pro města. Své chytré parkování momentálně zkouší v pilotním programu v Berlíně.

V Siemensu věří, že nejlepší technologií pro snímání je radar. Lampy a budovy na berlínské třídě Bundesallee proto osadili prostorovými senzory, které právě pomoci radarů v anonymizovaném režimu monitorují vždy přibližně 30 metrů silnice, tedy asi pět až osm parkovacích míst.

Data poté v cloudu vyhodnocuje systém, který má k finální distribuci (ta u podobných systémů záleží většinou na zadavateli, tedy městu) kromě reálných dat o aktuálně prázdných místech na základě postupného strojového učení přidávat i velmi přesné předpoklady, kdy a v jakých částech obvykle prázdná místa bývají. Ty pak mohou sloužit k navigaci řidičům, kteří jsou od samotné ulice ještě výrazně vzdáleni.

Izraelci věří v bluetooth a k přenosu využijí váš mobil

Aplikace izraelské firmy Spaceek.

Jinak na to jdou ve dva roky starém izraelském start-upu Spaceek. Senzory přilepují (nemusí se tedy nijak upravovat povrch) přímo na silnici, na parkovací místo. Napájí je vlastní baterie a informaci (kterou zjistí pomocí čtyř technologií - třeba radaru nebo magnetických vln) šíří dále pomocí standardu bluetooth, což má být minimálně energeticky náročné a levné.

Jeho nevýhodu - šíření signálu pouze na krátké vzdálenosti v řádech metrů - překonávají tím, že senzory shlukují do sítí. Zároveň Spaceek využívá mobilní telefon projíždějícího auta se zapnutou parkovací aplikací k tomu, aby informaci o volných místech aktualizoval v cloudu. Pokud není dostatečný provoz na to, aby se informace aktualizovaly, převezme funkci mobilu speciální vysílací stanice umístěná v blízkosti senzorů.

Systém už komerčně funguje v několika velkých soukromých garážích v Tel Avivu a jako pilot začíná v několika izraelských městech.

Chytré parkování se testuje i v Kolíně

I když v Barceloně na veletrhu stánek neměl, pilotním programem chytrého parkování se už může od září pochlubit i středočeský Kolín. Na centrálním Karlově náměstí se testuje řešení od tamní firmy SPEL. Systém sestává ze senzorů zapuštěných do parkovacích míst, která zaznamenávají volné plochy prostřednictvím změny magnetického pole. Vyhodnotit přínos má Kolín začátkem příštího roku (podrobnosti jsme psali zde).

Číňané ze ZTE nabízí k parkování i osvětlení

Model, na kterém svůj systém chytrého parkování ukazuje čínské ZTE.

Další z firem, která nabízí parkovací aplikaci založenou na detekci prázdných míst (stejně jako v Kolíně pomocí senzorů zapuštěných do země), je čínská telekomunikační společnost ZTE. Městům spolu se samotným parkováním nabízí i chytré osvětlení, které měří přírodní světelné podmínky a podle nich dosvětluje uměle nebo na základě pohybu rozsvěcuje jen tam, kde jsou lidé.

Oproti dosud zmíněným řešení mají podle svých slov už Číňané náskok v implementaci - hlavně doma, ve velkých čínských aglomeracích. Expandují už i do Rumunska a Německa.

Estonské „Airbnb pro auta“ startuje v Praze

Zakladatel Estonského start-upu Barking Mikk Moses.

Ještě jednu dimenzi navíc přidává k chytrému parkování estonská aplikace Barking. Její zakladatel Mikk Moses ji přirovnává ke službě zprostředkující pronájem bytů Airbnb. Analogie je jasná: přes aplikaci Barking můžete pronajímat své volné i „zazávorované“ parkovací místo, když ho právě nevyužíváte. Třeba každý den, když jste autem v práci.

Podobně jako v Airbnb stačí přihlásit své parkovací místo spolu s rozpisem, kdy je volné do nabídky a tam se potom za určenou cenu v určené hodiny zobrazí řidičům projíždějícím kolem, kteří za něj mohou zaplatit parkovné přímo přes aplikaci. Pokud je místo volně přístupné, stačí to jen takto. Pokud je za závorou (firemní parkování, stálé místo v parkovacím domě či rezidenční parkování), lze do ní nainstalovat modem, který komunikuje s aplikací a závoru zvedne.

Barking tak nefunguje na základě senzorů hlásících aktuálně volné místo, ale čerpá z databáze nahlášených volných míst aktuálně k pronájmu.

Aplikace již funguje v domovském Tallinu a několika dalších městech. Potichu byla už spuštěna i v Praze. Do češtiny lokalizovaný web, na kterém lze nabízet místa k pronájmu a který zároveň na příkladu slibuje, že třeba v centru může sdílení parkovacího místa vydělat svému majiteli okolo 40 tisíc korun ročně.