PŘEHLEDNĚ: Arabský Robocop a další vychytávky pro chytrá města

  • 4
Barcelona (od zpravodaje iDNES.cz) - Rok od roku víc vystavovatelů ukazuje v Barceloně na Smart City Expo svá řešení pro pohodlnější život ve velkých městech. Letos v listopadu se jich sešlo rekordních 576 a předvedli například policejního robota, sledovací systémy, samořiditelnou dodávku nebo chytrý semafor.

„Robocopové“ začnou pomáhat v Dubaji už příští rok

Takových robotických policistů má od příštího roku po Dubaji hlídkovat čtrnáct.

Čtrnáctka robotických policistů vyrazí příští rok na nejrušnější místa Dubaje. Posily tamního sboru vyvinuli ve spolupráci s policisty inženýři z Googlu a projektu IBM Watson.

I když by je bylo možné označit za robocopy (v překladu sloučenina slova robot a policajt), do hrdiny z filmové sci-fi série osmdesátých let mají hodně daleko. Je nasnadě, že nebudou ozbrojení a jejich funkce bude pouze „poradní“. Jsou to v podstatě pohyblivější, větší a opět o trochu dokonalejší concierge roboti, které už zkoušejí nasazovat hotelové řetězce.

S využitím rozpoznávání řeči nebo pomocí displeje, který mají v hrudi, budou roboti radit, kde co najít, jak zaplatit pokutu či lístek za parkování. Podobné projekty jsou jakýmisi meziprodukty, vypouštěnými ven ve snaze zdokonalovat umělou inteligenci.

To ale do laškovného módu nastavenému robotu (nejčastěji ze všeho chválil dámám účes) nebránilo stát se minulý týden hvězdou barcelonského výstaviště. Alespoň co se návštěvnického zájmu týče.

Andorra má přehled o tom, kde se shlukují lidé

Tour de France

Jeden ze základních kamenů celého konceptu Smart City - zpracování a analýza reálných a aktuálních dat o dění ve městě - předvedl stánek Andorry.

Andořané na trojrozměrném modelu pomocí projektoru promítali, jak se liší pohyb obyvatel a návštěvníků v normální den a při exponované akce, jako je třeba etapa Tour de France (nahoře) a představení Cirque du Soleil (dole).

Data pocházejí od národního mobilního operátora a barevné označení odlišuje uživatele mluvící katalánsky (oranžové kolečko) a španělsky (modré). Podle toho lze vyhodnocovat například, kolik a kam poslat pořadatelů či policistů a jaké mají mít jazykové schopnosti.

Cirque du Soleil

Software spolehlivě rozezná obličej procházejícího člověka

Sostware na rozpoznávání obličejů Herta.

Pokud se někdo u předcházejícího příspěvku zarazil, že přichází o soukromí, o společnosti Herta Security by raději číst ani neměl. Katalánská firma je totiž jednou z těch, která vyvíjí systémy na rozpoznávání obličejů.

Její klienti k tomu, aby s velkou pravděpodobností identifikovali konkrétního člověka, potřebují jen, aby prošel kolem běžné kamery, na jejíž stream je software od Herty napojen.

V aktuální atmosféře strachu z teroristických útoků tak firmě v posledním roce výrazně přibylo zakázek. Z „netajných“ klientů je to několik větších nádraží nebo mezinárodních letišť. Tam se obvykle software využívá k porovnávání návštěvníků s obličeji lidí podezřelých z terorismu.

„Děláme jen to, co už dnes hlídkující policisté. Jen mnohem efektivněji,“ obhajuje se firma. U použití systému proti teroristům to ještě obstojí. Z jiného ranku jsou ale komerční použití, kdy obchody mohou software využít například k upozornění, že se po nákupním centru prochází zákazník, který tu minule utratil vysokou částku za šperky nebo pravidelně kupuje kočičí žrádlo.

Platit za jízdenky kartou, nebo mobilem?

Terminál snímá různé karty i displeje mobilních telefonů.

Mezi rychle se šířící řešení patří i bezkontaktní placení za jízdné v hromadné dopravě. V tomto směru už globální duopol karetních hráčů Visa a MasterCard, kteří mají z každé platby provizi, zapracoval i v Česku - bezkontaktně lze platit například v Ostravě (více jsme psali zde).

MasterCard má také podíl ve společnosti Masabi, se kterou se v Barceloně podělil o svůj stánek. Masabi je autorem aplikace JustRide, kterou používá pětadvacet municipálních či regionálních dopravců včetně newyorské MTA či aténského TfA.

Princip spočívá v tom, že si v aplikaci v chytrém telefonu můžete okamžitě stáhnout jízdenku, kterou potřebujete, a přiložením k terminálu (bere i bezkontaktní karty, funguje tedy pro obě řešení) si ji „označit“. Podle manažera firmy Catalina Stefu spočívá oproti starším SMS jízdenkám výhoda aplikace v tom, že je rychlejší, příjemnější a pro všechny strany levnější - neplatí se poplatek operátorovi jako za každou SMS.

Řešení také sází na trend rozvíjejícího se placení mobilem, které má umožnit lidem vyrazit ven bez peněženky, jen s telefonem. Nevýhoda je ale také nasnadě: když se vám vybije mobil (to se platební kartě ani časové jízdence nestane), tak jste skončili.

Estonci platební terminály ve vozech nepotřebují vůbec

Aplikace jiffi, která automaticky platí za MHD.

Existuje ale řešení, které vidí ještě dál. Nepřekvapí, že za ním stojí známí průkopníci v e-čemkoli Estonci. Společnost jiffi totiž přišla se systémem, který vám ušetří i povinnost vůbec vytahovat (pokud tedy nedorazí revizor) mobil z kapsy.

Funguje na kombinaci senzorů ve voze a aplikaci v mobilu. „Systém tak zaznamená, kdy do vozu nastoupíte. V momentě, kdy se tramvaj nebo autobus rozjede, se spustí i časovač v aplikaci. Když potom vůz opustíte, počítání se zastaví,“ vysvětluje šéf jiffi Andres Birnbaum.

Poté na konci dne či týdne aplikace spočítá nejvýhodnější tarif (to umí i karetní systém v Ostravě) a sumu odečte buď z předplaceného účtu, nebo přímo z propojení kartou. Systém nyní jiffi testuje v domovském Tartu, podle Birnbauma musí ještě vyladit problémy, které způsobují časté aktualizace operačních systémů mobilních telefonů.

Jinak ale cílí na trhy, jako je Česko - neboli takové, kde má tradici označování lístků samotnými cestujícími a následná namátková kontrola revizorů, kterým ukáže cestující telefon s aplikací. Tam, kde se používají třeba turnikety, je aplikace jiffi poměrně zbytečná.

Po světě už jezdí desítky samořiditelných dodávek

EasyMile EZ10

Již podruhé se v areálu Fira Barcelona prohánělo vozítko bez volantu od francouzské firmy EasyMile (loni jsme o něm psali zde). To stručně řečeno používá podobné technologie jako samořiditelná auta, která ještě s „řidiči“ testuje Google či Uber (o Uberu čtěte třeba zde).

Využití vozítka je ale o poznání méně ambicioznější. Easymile EZ10 totiž nemá jezdit podle mapového systému kamkoli, kam si pasažér přeje, ale jen po předem naprogramované trase a zase zpátky (je oboustranné, tak se nemusí otáčet).

I proto, že dovede vyvinout jen nízkou rychlost a jeho reakce na okolní hustý provoz nemusí být nejlepší, míří zejména do uzavřených areálů či na vlastní pruhy.

I tady ale udělali Francouzi za rok znatelný pokrok. Loni v listopadu se teprve chystali nasadit vozítka v singapurské botanické zahradě. Letos už tam jezdí a kromě toho zkušebně vozí cestující například v Helsinkách, v kampusech ve švýcarském Lausanne nebo francouzském Nice. Do konce roku má po světě jezdit třicítka těchto autonomních dodávek.

Semafor řekne, jak dlouho vydrží zelená

Semafor vysílá signály, které může přijímat mobil nebo i samotné auto.

U čím dál chytřejších vozidel ještě zůstaňme. Barcelonský projekt i2cat vyvinul semafor, který vysílá informaci o tom, za jak dlouho se změní jeho signalizace. Světla v rámci zelené, oranžové a červené vysílají okem nepostřehnutelný signál.

Ten dovede přijímat například aplikace mobilního telefonu, která sdělí řidiči pomocí odpočtu, za jak dlouho se stávající světelný signál změní (viz snímek). To je ale v praxi poměrně neohrabané a nadbytečné řešení, které slouží spíš pro prezentační účely.

Nejvíc si autoři aplikace slibují od toho, že takto bude semafor komunikovat přímo s konektivními auty. A ty díky tomu mohou podle informací o blízké budoucnosti světelné signalizace přímo upravovat styl jízdy, čímž se stanou úspornějšími a zároveň se postarají o plynulejší dopravu.

Nahlašte, jak je plná a čistá popelnice

Chytré koše od RosRoca.

Již pomalu za mainstream se dají označit koše, které samy hlásí svozové firmě, jak jsou naplněné. Řešení od amerických Big Belly zkouší mimo jiné Praha 1 (psali jsme zde) a systém od O2 Kolín (více zde). Trochu jinak na to jde katalánská odpadová firma RosRoca. Ta spoléhá na lidi, kteří koše používají.

Ti dostanou autorizační kód (buď ve formě nálepky, přívěšku na klíče, nebo mobilní aplikace), přes který se přihlásí a na panelu (na snímku vlevo) potom mohou zadat jednoduchou zprávu o tom, který z košů je plný nebo je okolo něj nepořádek. Podobně může systém autorizací sloužit i k samotnému otevření sdílených či soukromých popelnic (a nahradit tak mnohde používané zámky či klece).

Dalším produktem firmy je sestava nerezových válcovitých košů na komunální odpad, které jsou pod povrchem propojeny nasávacím potrubím vedoucím do centrálního podzemního odpadiště, kde se všechen odpad rovnou lisuje. Výhodou je, že svoz tak jezdí méně častěji a hlavně jen na jedno místo namísto třeba dvaceti - neobtěžuje tedy obyvatele hlukem tak dlouho.

Toto řešení je ale investičně náročné a vhodné jen pro nově projektované oblasti (větší developerské projekty). Je totiž nutné ho vybudovat spolu s ostatními sítěmi.