"Buď si nastaví na počítači menší počet náprav, takže platí méně, nebo skryjí přijímač s čidlem do nějaké krabice vystlané alobalem, který údajně ruší signál z mýtné brány, takže ta je nezaznamená," popsal Nejedlý.
Další postup může být podle něj chtěný i nechtěný. "To je v případě předpláceného kreditu," upřesnil mluvčí.
"I když řidiči dostanou signál, že kredit vyčerpali, jedou dál a zapomenou si ho doplnit, i když podle zákona mají povinnost nabít si jej u nejbližší benzinky nebo na poště," popsal Nejedlý.
Celní hlídky, kterých jezdí na severu Čech celkem pět a dvě z nich v Libereckém kraji na silnici R10 z Liberce na Prahu a R35 z Liberce na Hradec Králové, zachytily za první pololetí 2008 celkem 6 238 takových případů u řidičů autobusů nebo nákladních aut nad 12 tun.
"Je to o čtyři stovky více než vloni za stejnou dobu," poznamenal Nejedlý. Řidiči zaplatili na pokutách přímo na místě celkem 3,5 milionu korun, v téměř 1 400 případech zahájili celníci správní řízení v místě sídla firmy, v případě cizince v místě, kde se přestupek stal. Viníkům hrozí až půlmilionová pokuta.
Celníci rozdali tisíce pokut
Na dva "liberecké" úseky z nich připadá 2 895 případů, za které padlo více než 2 100 pokut ve výši téměř půldruhého milionu korun, dalších 738 porušení předpisů prošetřují celníci ve správním řízení.
Podle majitele liberecké firmy Ponyexpres, která dodává hlavně automobilovému průmyslu, Milana Sůry, ale naprostá většina řidičů a firem platí poctivě a stát z toho má nemalé částky.
"Nevím, jak by se to dalo obejít," říká Sůra. "Mám sto padesát pět řidičů a i kdybych věděl, jak mýto obejít, nemohu je k něčemu takovému nabádat."
Jeho firma ročně zaplatí na mýtném kolem 2,7 milionu korun. "Nevymýšlíme způsoby, jak placení obejít, ale snažíme se vybrat nejoptimálnější trasu a využít i neplacené úseky," doplnil Sůra.
"To ale neznamená, že jezdíme někde po okreskách. Může to být totiž dražší než zaplatit mýto. Řidiči projezdí více nafty, najezdí více kilometrů a jsou unavenější.“
Podle něj je velkou nevýhodou současného systému mýtného v Česku to, že nestimuluje majitele kamionů a autobusů, aby šetřili životní prostředí.
"I když používáme nejekologičtější motory euro pět, platíme stejné mýto jako ti, kdo mají škodlivější motory euro tři," poznamenal Sůra. "V Německu jsou například ekologičtější dopravci finančně zvýhodněni, takže když dnes můžeme použít trasu přes Německo, použijeme ji."
Řidiči zaplatili na pokutách přímo na místě celkem 3,5 milionu korun, v téměř čtrnácti stech případech zahájili celníci správní řízení.