„Dávám hlavu na špalek, že do října bude hotovo,“ uvedl ministr Havlíček. To potvrdil i šéf ŘSD. „Do poloviny října bude D1 dokončena, ale už v srpnu bychom převáděli dopravu do jízdních pásů a pak už prováděli jen dokončovací práce,“ uvedl ředitel ŘSD Radek Mátl.
Během roku zahájí silničáři práce na sto kilometrech nových dálnic a dalších 65 kilometrech silnic první třídy. Podle Mátla tak aktuální tempo odpovídá zhruba dvojnásobku průměrné porce kilometrů, které správce silnic ročně buduje. Ve srovnání s loňskem na to má Ředitelství silnic a dálnic rovněž větší množství peněz.
Zatímco vloni měl státní správce dálniční sítě k dispozici 55 miliard korun, letos hospodaří s 61 miliardami. „Není to přitom tak dávno, kdy do rozpočtu ŘSD směřovalo 25 miliard korun,“ dodal Havlíček.
Ze stovky nově zahajovaných dálničních staveb půjde například o nové úsek D6 do Karlových Varů, D55 mezi Starým Městem a Moravským Pískem, D49 mezi Hulínem a Fryštákem nebo pokračování D3 ke Kaplici-nádraží.
Ne u všech úseků ale bude zahájení prací během roku jednoduché. Jde například o úsek D49 Hulín–Fryšták, kde máme takzvané výjimkové řízení EIA. Stále ještě bojujeme o to, aby nám tato výjimková EIA nepropadla. Zároveň víme, že vůči této stavbě existuje odpor a je tedy určité riziko, že se jí nepodaří dotáhnout včas,“ uvedl šéf ŘSD.
I přes přetrvávající problémy se zdlouhavou a administrativně náročnou přípravou staveb ŘSD předpokládá, že se zbývajících 800 kilometrů potřebných pro dokončení základní páteřní sítě by se tak mělo stihnout postavit během následujících deseti let.
Kromě výstavby letos řidiče potrápí rovněž velké množství dálničních oprav a s tím souvisejících uzavírek. Mezi největší práce budou patřit ty na plzeňské dálnici D5, na dálnici D8 u Prahy mezi pátým až dvanáctým kilometrem nebo na dálnici D35 u Mohelnice. „Znovu to bude pro řidiče náročné, proto chci opět apelovat na to, aby řidiči jezdili opatrně a respektovali dopravní značení,“ dodal Mátl.