Nové toalety mají i svá mínus: spoustu různých tlačítek na odemykání a zajišťování dveří. | foto: Jan Sůra, iDNES.cz

TŘI DNY VE VLAKU: Toalety. Místo, kde umí České dráhy hodně překvapit

  • 54
Mám za sebou téměř padesát různých vlaků. Kdyby jel někdo se mnou celou cestu, posílal by mě nejspíš už na návštěvu urologa. V každém vlaku jsem totiž navštívil toaletu. A nestačil jsem se divit.

Od nástupu RegioJetu na koleje v roce 2011 se staly vlakové záchody zajímavým bodem pro hodnocení kvality dopravců. Šéf RegioJetu Radim Jančura tehdy začal do svých vlaků na toalety dávat orchidej a nechat z reproduktoru hrát Carlu Bruni, v Českých drahách se člověk na některých toaletách téměř neodvážil vykonat malou potřebu.

Jenže tyto doby jsou zjevně minulostí. Všechny toalety totiž byly čisté. Jen některé už patřičně zašlé, jako třeba dnešní při jízdě osobním vlakem z Plzně do Nezvěstic. Nikdy se ale nestalo, že by cestující přišel na toaletu, která je nepoužitelná. Dvakrát chyběl toaletní papír, ale kdo ví, zda si ho před tím nevzal nenechavý cestující. Jednou jsem narazil na trvale zamčené záchody. (maďarský vůz při nočním přesunu z Brna). Jinak vše bezproblémové.

Za zlepšením kvality je i modernizace vozového parku, díky které zmizely případy extrémně zašlých záchodů, které byly možná ve skutečnosti i čisté, ale jejich zašlost působila na cestujícího tak, že je radši nepoužil. „Víme, že čistota toalet je pro zákazníky velmi důležitá, jak nás vnímají. Proto jsme se na toalety zaměřili více než dřív a zpřísnili pravidla pro jejich úklid a kontrolu,“ řekl mluvčí drah Radek Joklík.

Mizí také vlaky, v kterých jde používat záchody jen někdy. Ano, to jsou speciálně ty koženkové vozy s nápisem „Zákaz používání toalety ve stanici“, ve které nechtějí, aby vaše výkaly skončily zrovna před nástupištěm. Střídají je moderní s uzavřeným okruhem, které můžete použít kdykoliv.

Nové toalety mají i svá minus: spoustu různých tlačítek na odemykání a zajišťování dveří, jako nejsložitější na ovládání dveří se jeví hlavně Regionovy. Z čistě subjektivního pohledu se mi zamlouvaly nejvíce toalety v jednotkách Regioshark od polské Pesy, s kusem stěny v barvě dřeva.

TŘI DNY VE VLAKU. Reportér Jan Sůra během tří dnů strávil ve 45 vlacích 44 hodin čistého času a najezdil celkem 2976 kilometrů.