Cestující se snaží dostat ven z poničeného pendolina po nehodě ve Studénce. (22. července 2015) | foto: Vít Roubal

Tragická nehoda může paradoxně zrychlit železnici. Díky nadjezdům

  • 210
Srážka pendolina s kamionem na přejezdu ve Studénce může zásadně proměnit českou železnici. Kvůli tragické nehodě znovu ožívají hlasy na zrušení přejezdů na hlavních koridorech. Nahradit by je měly nadjezdy, což by umožnilo zvýšit i přepravní rychlost na maximálních 200 kilometrů v hodině.

Přejezdy jsou jedním z hlavních důvodů, proč je na české železnici maximální rychlost 160 kilometrů v hodině, i když na některých úsecích by vlaky mohly jezdit dvoustovkou. Ministr dopravy Dan Ťok proto bude chtít po Správě železniční dopravní cesty (SŽDC), aby prověřila, kde by se mohly přejezdy na hlavních koridorových tratích nahradit právě nadjezdy či mimoúrovňovým křížením.

Každý přejezd kolejí je riziko. Rušení jde pomalu, vždy je někdo proti, říká mluvčí SŽDC

„V minulosti se stala zásadní chyba, že při rekonstrukci těchto koridorů se tam přejezdy ponechaly, podle mě se měly řešit už v té době. Chci projednat se SŽDC, jak přejezdy lépe zabezpečit, například je vybavit čidlem, aby takový kamion detekovalo a zastavilo dopravu,“ řekl Ťok.

Podle něj budou jednat i o tom, zda by nešlo přejezdy přebudovat na mimoúrovňové. „Ty mimoúrovňové jsou záležitostí delšího časového horizontu, protože pro ty budeme muset získat stavební povolení, vykoupit pozemky kolem, jsou samozřejmě mnohem dražší, ale nechtěl bych poměřovat hodnotu lidského života a hodnotu investice,“ dodal Ťok. 

O dvoustovce uvažovalo na české železnici bývalé vedení SŽDC vedené Jiřím Kolářem. Projekt ale nakonec padl kvůli vysokým nákladům na budování nadjezdů či podjezdů. Náhrada jednoho přejezdu znamená totiž náklady v řádu desítek milionů korun, navíc složité povolování. Na řadě míst ani není možnost nadjezd postavit, protože trať vede zástavbou.

Vytipované jsou na české železnici pro rychlost 200 kilometrů za hodinu úseky z Pardubic do Chocně a z Brna do Břeclavi. Nové koridory se staví už prakticky výhradně bez přejezdů.