Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: MAFRA

Ťok přihrál 52 milionů firmě Deloitte bez soutěže. Bude radit s mýtem

  • 78
Velký názorový veletoč předvedl ministr dopravy Dan Ťok. Zatímco ještě loni v prosinci tvrdil, že projektový manažer na soutěž na mýto není potřeba, tento týden uzavřelo ministerstvo dopravy s firmou Deloitte na poradenské služby k mýtu až za 52 milionů korun. Bez jakékoliv soutěže.

Stejná firma připravovala pro stát první soutěž na provoz mýta a pro ministerstvo dlouhodobě pracuje. V roce 2012 například připravila pro tehdejšího ministra Pavla Dobeše zásadní materiál, jak s mýtem postupovat dál.

„V Česku asi není nikdo jiný, kdo by se v mýtu tak vyznal, z tohoto pohledu to hodnotím jako dobrou volbu,“ říká člen řídicího výboru pro mýtný systém Petr Moos.

Deloitte byl i součástí konsorcia, které nabídlo loni v soutěži na projektového manažera nejvyšší částku. Vítězná nabídka byla jen 23 milionů korun, Ťok ale soutěž zrušil. Teď stát za podobnou práci dá až 52 milionů.

Rámcovou smlouvu stát zadal s ohledem na údajný nedostatek času. To je ale velmi relativní pojem: ministerstvo o problému s mýtem ví dlouho, jen ho příliš neřeší. Zodpovědnost za mýto si předávalo postupně několik náměstků, až Ťok založil novou státní firmu Cendis, která má práce projektového manažera zastat. Firma ale zatím stihla hlavně vyčerpat ministerské peníze, nic k mýtu ale nevytvořila.

Postupovali jsme podle zákona, tvrdí Ťok

Deloitte má dojednat s dodavatelem mýtného systému, firmou Kapsch, podmínky přechodu na nového provozovatele včetně případného zaškolení jeho zaměstnanců pro práci se systémem mýtných bran.

Dalším úkolem poradenské společnosti je podle Ťoka příprava soutěže na tříletý provoz systému a rovněž zavedení jednotné evropské mýtné služby EETS, která má v budoucnu umožnit průjezd kamionů s jedinou palubní jednotkou všemi zeměmi EU.

Stát potřebuje nového provozovatele mýtných bran nalézt do konce příštího roku, kdy končí smlouva se společností Kapsch. Samotnou soutěž na tříletý provoz systému plánuje ministerstvo vypsat podle nejnovějšího harmonogramu během prvního čtvrtletí příštího roku.

Ministerstvo podle Ťoka nemusí vyčerpat všechny peníze, částka 52 milionů je maximální. „My jsme postupovali v rámci zákonných možností. Hledáme řešení, abychom byli schopní vysoutěžit provozovatele stávajícího systému a zabezpečit výběr mýta,“ řekl Ťok.