Hlavní dopravní tepna v Česku se začala rekonstruovat v roce 2013.

Hlavní dopravní tepna v Česku se začala rekonstruovat v roce 2013. | foto: ŘSD

Více uzavírek a práce i o víkendech. Ťok řeší, jak urychlit opravy D1

  • 26
Ministr dopravy Dan Ťok vymýšlí způsoby, kterými by se dala urychlit rekonstrukce dálnice D1. Ta je už nyní ve dvouletém skluzu. Jedním z nápadů je zvýšení počtu uzavírek a zároveň zajištění co nejširších pruhů v místě oprav. Řešením je i práce sedm dní v týdnu. Podobnými nápady se zabývá i ŘSD.

„Pojďme vést odbornou debatu. Je dogma, že se mají opravovat čtyři úseky najednou a je to maximum? Nebo když už to zavřeme, tak jich budeme opravovat osm?“ řekl Ťok na semináři věnovanému opravám D1. Zároveň uvedl, že by byl rád, pokud by se na opravách takto významné dopravní tepny pracovalo sedm dní v týdnu.

Ministerstvo hledá cesty, jak opravy zrychlit, ale zároveň řidičům ulehčit průjezd uzavírkami. Řešením může být zvýšení počtu uzavírek, které silničáři budou opravovat najednou, a zároveň zajištění co možná nejširších pruhů v místě oprav. To by mohlo vyřešit například zúžení středního dělícího pásu, řekl na čtvrteční konferenci k opravám dálnice D1 ministr dopravy Dan Ťok.

O tom, jak zrychlit výstavbu D1, se zabývalo letos i ŘSD. Jedním z nápadů bylo, že by se dříve opravily mosty, které zdržují práce na dálnici (více čtěte zde).

Celá modernizace D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou by měla být podle aktuálního harmonogramu dokončená nejdříve v roce 2020. Dvouletý skluz proti původnímu rozvrhu způsobilo to, že dvojice úseků z prvních čtyř nebyla dokončena včas a budou se stavět ještě během letošního roku. K nim by se ještě měla připojit trojice nových úseků.

Rozšíření do středu není riziko, míní Ťok

S rozšířením dálnice do středového pásu počítal už návrh majitele společnosti Student Agency Radima Jančury, který prosazoval takzvanou metodu fragmentace. Ta spočívá v rozbití stávajícího betonového povrchu na jemnou drť a přetažení této hmoty silnou vrstvou asfaltu. Touto metodou se při další fázi modernizace D1 vážně zabývalo ŘSD loni v létě za působení bývalého ředitele Jana Kubiše. Ten ale záhy na post rezignoval.

Rozšíření dálnice do středové části přináší řadu problémů, které by bylo nutné řešit. Ve střední části jsou totiž vedené kabely a je zde i odvodňovací potrubí. Bezpečnost řidičů by se ale podle Ťoka nikterak nesnížila, betonové středové svodidlo by podle něj bylo stejně efektivní jako stávající dvojice ocelových pásů a pruh křoví.

Nejvytíženější tuzemská dálnice je zhruba deset let za svou životností. Celá oprava mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru by podle odhadů ministerstva mohla stát asi 14 miliard korun. Stavba je rozdělená na 21 úseků, které se mají modernizovat postupně.

,