Ťok proti aktivistům. Za každou námitku proti výstavbě mají složit 50 tisíc

  6:00aktualizováno  6:00
Aktivisté někdy napadají výstavbu dálnic a silnic „kobercově“, námitky podávají proti všemu a zdržují tím výstavbu. Ministr Dan Ťok přišel s nápadem, jak tomu učinit přítrž. Za každou námitku by museli složit 50 tisíc korun, a pokud prohrají, peníze jim propadnou. Právníci to však rozporují.

Asfaltér Josef Horák pracuje jako řidič finišeru na dostavbě dálnice D8 u Radejčína. | foto: Ondřej Bičiště, MF DNES

„Chtěl bych, aby bylo jasné, že když se chce někdo odvolávat, má pro to zásadní důvod. Aby se napadení závazného stanoviska ocenilo nějakou sumou. Já bych to viděl až do výše padesát tisíc korun,“ řekl MF DNES ministr Ťok.

Tuto částku bude muset zaplatit ten, kdo bude chtít podat proti rozhodnutí úřadu rozklad, a to za každé napadené stanovisko. Opatření má podle Ťoka omezit okruh lidí, kteří se do budoucna budou proti rozhodnutí stavebního úřadu odvolávat.

Složení finanční kauce, která by se stěžovateli ne vždy vracela, má podle ministra zamezit postupu, kdy zejména ekologické organizace napadají všechna stanoviska stavebního povolení a úřadům pak nezbývá než několik měsíců pracovat na vypořádání jejich připomínek.

Povinnost skládat peníze jako pojistku proti zneužívání práva existuje například u podávání insolvenčních návrhů nebo při žádosti o vydání předběžného opatření. I tam je suma ohraničena50 tisíci korunami. Podle právníků, které oslovila MF DNES, ale může Ťokův návrh narazit. Zejména proto, že předpokládá sčítání požadovaných částek za každý rozporovaný bod a celková suma tak může být mimo ekonomické možnosti jak různých sdružení, tak občanů, kteří by se chtěli proti rozhodnutí stavebního úřadu odvolávat.

Podle Vojtěcha Razimy z obecně prospěšné společnosti Kverulant je sice potřeba omezit možnosti aktivistů napadat stavby kdykoliv během přípravných řízení, nesmí to však být zcela na úkor ochrany přírody i zájmů soukromých osob. Problém vidí hlavně v tom, že návrh do jednání s úřady přináší prvky byznysu a lidé se tak už svých práv bezplatně nedovolají.

Pod palbou je D1 i D11

Posledním mediálně známým příkladem, kdy podle ministra Ťoka aktivisté bezdůvodně zdržovali výstavbu dálnice, je počínání sdružení Děti Země na úseku D11 mezi Hradcem Králové a Předměřicemi nad Labem. To letos v červenci podalo rozklad proti stavebnímu povolení na pokračování výstavby. Pouhé tři minuty před vypršením termínu a po něm napadli všech 21 závazných stanovisek stavebního povolení. „Podobným způsobem napadá hnutí Děti Země i všechny etapy modernizované D1, výtky ekologické organizace jsou přitom totožné jako v případě nynějšího rozkladu. Všechny spory přitom končí u soudů, které ministerstvo vyhrává. Průměrná délka zdržení v projektech ale převyšuje jeden rok,“ reagoval tehdy Ťok. 

Podle právníků zabývajících se oblastí lidských práv a svobod může být požadavek na skládání kauce problematický hned z několika důvodů. „Pokud by cílem nařízení bylo skutečně reálně znemožnit podání rozkladu tím, že na to odpůrce nebude mít peníze, pak je to zřejmě protiústavní,“ uvedl František Korbel z advokátní kanceláře Havel & Partners. 

Přestože se ministr dušuje, že tento cíl připravovaná změna nesleduje, Ústavní soud by se při případném napadení této zákonné úpravy zabýval jejím objektivním dopadem, a nikoliv úmyslem tvůrce. „Požadavek na složení kauce, která se může snadno vyšplhat na stovky tisíc korun, nicméně takový důsledek mít zřejmě bude,“ dodal Korbel. 

Peníze mohou propadnout

Problematický může být i požadavek, aby se kauce vracela jen v případě, že odvolací orgán námitky stěžovatele uzná jako oprávněné a v opačném případě peníze propadnou. 

Další potíže může způsobit neúčinnost kauce tehdy, kdy bude stěžovatel nemajetný. V takovýchto případech má totiž podle obecných předpisů právo být od správních poplatků osvobozen. 

Ani nyní není pro spolky nebo občany spor s úřadem lacinou záležitostí. „Platí poměrně velké peníze, aby byl jejich podnět právně sepsán,“ uvedl pro MF DNES Vojtěch Razima z obecně prospěšné společnosti Kverulant. 

I úspěšné spolky operují s rozpočtem jednotek milionů korun a proti nim stojí Ředitelství silnic a dálnic ČR, které hospodaří s rozpočtem v desítkách miliard korun. 

Ťokův návrh navíc přichází v době, kdy státní investor představovaný ředitelstvím silnic uzavřel s největším z pravidelných stěžovatelů příměří. Kvůli dohodě s Dětmi Země se tak už například od začátku října staví zmiňovaný úsek D11 z Hradce výměnou za to, že silničáři během výstavby splní podmínky hnutí pro ochranu přírody v okolí stavby.

Nejčtenější

V Praze otevírá nevěstinec se silikonovými pannami, inspiruje se cizinou

Realistická silikonová panna Rebeca podniku Naughty Harbor.

Nezávazný sex, který není nevěra. To svým zákazníkům slibuje podnik Naughty Harbor, který ve středu otevřel v Praze....

TEST DNES: V jedné lahvi ochucené vody vypijeme až osmnáct kostek cukru

Ilustrační snímek

Regály v supermarketech se prohýbají pod řadami ochucených vod v PET lahvích. Lidé je kupují ve velkém – lahev denně...

Konec dvojích cen. Evropské e-shopy už Čechům nebudou účtovat přirážku

Ilustrační snímek

Na začátku prosince začne platit nařízení Evropské unie, které zakazuje internetovým obchodům považovat zákazníka z...

Zaměstnanci Ryanair tvrdí, že museli spát na zemi. Podle firmy to jen hráli

Ryanair

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair dala výpověď šesti zaměstnancům, kteří minulý měsíc zveřejnili...

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Další z rubriky

Odtahy vozidel si chce stát řešit sám. Služba podraží o tisíce

Odtah (ilustrační snímek)

Bouračka nebo porucha na dálnici se řidičům může ještě víc prodražit. Ministr dopravy Dan Ťok chce omezit čekání v...

„Zemanův kanál“ má cenu stavět jen se souhlasem okolních zemí, říká Ťok

Kanál Dunaj - Odra - Labe, severní větev, Poodří, DOL,

Propojení Dunaje, Odry a Labe plavebním kanálem má cenu tehdy, pokud se za tento projekt postaví i okolní země. V...

Rychlovlaky od Škody Transportation se budou prohánět po německých tratích

Škoda Transportation začne dodávat dvoupodlažní vysokorychlostní soupravy (na...

Škoda Transportation začne dodávat dvoupodlažní vysokorychlostní soupravy pro německou trať Mnichov–Norimberk. Od jara...

Najdete na iDNES.cz