Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Jsme v kleci, uznává Ťok. Opozice ale s kritikou mýta neuspěla

  9:37aktualizováno  9:37
Mýto v Česku má i nadále vybírat sdružení firem vedené firmou Kapsch. Ministr dopravy Dan Ťok chce smlouvu prodloužit nejméně o dva roky, čeká ale slevu. Ťok ve čtvrtek vysvětloval svůj postup poslancům.

Ministr dopravy Dan Ťok. | foto:  Petr Topič, MAFRA

Ministr dopravy Dan Ťok zkoušel ve čtvrtek ve Sněmovně obhájit své kroky za poslední rok kvůli mýtu. Vysvětloval poslancům, proč zakázka skončí nejméně další dva roky u společnosti Kapsch.

„Naše situace připomíná klec, ve které ministerstvo je, ale klíče od ní má Kapsch,“ řekl Ťok. Tvrdí, že nikdo z jeho předchůdců mýto dosud řádně neřešil. „Nekritizujte mě nyní za to, že jsem se začal toto řešit,“ dodal ministr.

Během jednoho roku ministerstvo několikrát změnilo názor, jak bude dál s výběrem mýta pokračovat, nakonec bude pokračovat bez soutěže sdružení vedené firmou Kapsch.

„V tuto chvíli neexistuje legislativní nástroj, který umožní provozovat mýto po ukončení smlouvy,“ řekl někdejší ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS). Pozastavil se i nad tím, že Ťok kritizuje stávající smlouvu a vybral si jako poradce stejnou firmu, která radila státu před deseti lety.

Navrhl také, aby ve Sněmovně vznikla komise se zapojením externích odborníků, která by mýto řešila. „Pan premiér by měl přistoupit ke krizovému řízení, která by řešila mýto,“ dodal Stanjura. Nabídl koalici, že se bude i ODS na řešení kritické situace podílet.

Ťok navrhuje prodloužení smlouvy

Ve hře je přitom deset miliard korun, které ročně vybere stát na mýtu a také zhruba dvě miliardy korun, které si za provoz mýtného systému bere sdružení Kapsch. „Nejde o průšvih ministra dopravy, ale celé vlády,“ tvrdí poslanec František Laudát z TOP 09. „Nemá na ministerstvu dopravy dostatečně kvalifikované zázemí,“ dodal v narážce na některé Ťokovy kroky s nápadem vytvořit speciální firmu na mýto Cendis, což skončilo fiaskem.

Ťok zatím kritiku odmítá a snaží se ji hodit na své předchůdce. Dobíhají ho ale jeho vlastní slova a sliby: ještě v říjnu loňského roku tvrdil, že soutěž bude. Teď je ale jasné, že ne.

Státu běží neúprosně čas. Smlouva končí 31. prosince letošního roku, Kapsch chce mít jasno co nejdříve. „Budeme navrhovat prodloužení smlouvy s Kapschem formou jednacího řízení bez uveřejnění, s tím, že musí být na nezbytně dlouhou dobu, abychom mohli pokračovat ve výběru mýta,“ řekl Ťok. Podle něj ministerstvo v současné chvíli a podle podmínek stanovených ve smlouvě s Kapschem z roku 2006 jinou možnost nemá.

Do hry o provoz mýta se snaží dostat ještě slovenský SkyToll, který je personálně propojen s miliardářem Petrem Kellnerem, proběhlo už několik jednání. Nad tímto postupem se podivuje například Miroslav Kalousek (TOP09). „Těžko pro to hledám jiné slovo, než skandál. Měli oslovit i další,“ řekl. „Vždy bude tímto exkluzivním jednáním jakékoliv výběrové řízení potřísněno,“ dodal Kalousek.

Za stavbu a provoz mýtného systému dosud stát proplatil společnosti Kapsch 18 miliard korun.

Opoziční poslanci navrhli, aby se sepsal kvůli prodloužení smlouvy speciální zákon, který by umožnil pokračovaní smlouvy. Podle stávajících zákonů ji totiž není možné prodloužit.

Opozice nakonec neuspěla: bod se nedostal ani na program jednání Sněmovny.

Autor:



Nejčtenější

Nový ford i milion. Stát vybral šťastlivce, kteří sbírali účtenky

Účtenkovka při svém startu uživatele zarazila šíří požadovaných povolení.

Ve středu proběhlo vůbec první slosování státní účtenkové loterie. Kolem sedmé hodiny večerní, kdy měly být na adrese...

Gigantická zakázka na letadla: klient si u Airbusu objednal 430 letadel

letadlo Airbus A320neo

Pouštní Dubaj se na několik dní proměnila v obří tržiště letadel. V jednom určitě nezklame. Jak se už stalo zvykem,...



Česko se stává tygrem střední Evropy. Ekonomika mohutně roste

Řezač plamenem

Česká ekonomika i v prázdninovém vlažnějším módu mohutně rostla. Od července do září, meziročně zvýšila výkon o pět...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Test dětských moučníků: svačinky bez bílkovin, zato plné cukrů a tuků

Ilustrační snímek

I když dětské snacky vypadají jako ideální školní svačina, raději zůstaňte u ovoce nebo chleba. Ty dítěti dodají...

Další z rubriky

V Česku vyšlo nejméně knih za deset let, boom zažívají audioknihy

Nové prostory knihkupectví Oliva

Za knihy se loni v Česku utratilo 7,8 miliardy korun včetně DPH, o 300 milionů korun, tedy o čtyři procenta více než...

Další fiasko? Plán ministerstva práce na obměnu IT systému se hroutí

Ilustrační snímek

Plány ministerstva práce na obměnu IT systémů na úřadech práce se hroutí jako domeček z karet. Systém pro agendu...

Nový web předpoví dopady sucha. Zemědělcům zmírní miliardové ztráty

Mapa ukazuje oblasti, ve kterých byl v uplynulých šesti měsících nedostatek...

Letošní sucho se výrazně projevilo pouze v některých regionech, přesto způsobilo škody za miliardy korun. Jižní Morava...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.