Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Jsme v kleci, uznává Ťok. Opozice ale s kritikou mýta neuspěla

  9:37aktualizováno  9:37
Mýto v Česku má i nadále vybírat sdružení firem vedené firmou Kapsch. Ministr dopravy Dan Ťok chce smlouvu prodloužit nejméně o dva roky, čeká ale slevu. Ťok ve čtvrtek vysvětloval svůj postup poslancům.

Ministr dopravy Dan Ťok. | foto:  Petr Topič, MAFRA

Ministr dopravy Dan Ťok zkoušel ve čtvrtek ve Sněmovně obhájit své kroky za poslední rok kvůli mýtu. Vysvětloval poslancům, proč zakázka skončí nejméně další dva roky u společnosti Kapsch.

„Naše situace připomíná klec, ve které ministerstvo je, ale klíče od ní má Kapsch,“ řekl Ťok. Tvrdí, že nikdo z jeho předchůdců mýto dosud řádně neřešil. „Nekritizujte mě nyní za to, že jsem se začal toto řešit,“ dodal ministr.

Během jednoho roku ministerstvo několikrát změnilo názor, jak bude dál s výběrem mýta pokračovat, nakonec bude pokračovat bez soutěže sdružení vedené firmou Kapsch.

„V tuto chvíli neexistuje legislativní nástroj, který umožní provozovat mýto po ukončení smlouvy,“ řekl někdejší ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS). Pozastavil se i nad tím, že Ťok kritizuje stávající smlouvu a vybral si jako poradce stejnou firmu, která radila státu před deseti lety.

Navrhl také, aby ve Sněmovně vznikla komise se zapojením externích odborníků, která by mýto řešila. „Pan premiér by měl přistoupit ke krizovému řízení, která by řešila mýto,“ dodal Stanjura. Nabídl koalici, že se bude i ODS na řešení kritické situace podílet.

Ťok navrhuje prodloužení smlouvy

Ve hře je přitom deset miliard korun, které ročně vybere stát na mýtu a také zhruba dvě miliardy korun, které si za provoz mýtného systému bere sdružení Kapsch. „Nejde o průšvih ministra dopravy, ale celé vlády,“ tvrdí poslanec František Laudát z TOP 09. „Nemá na ministerstvu dopravy dostatečně kvalifikované zázemí,“ dodal v narážce na některé Ťokovy kroky s nápadem vytvořit speciální firmu na mýto Cendis, což skončilo fiaskem.

Ťok zatím kritiku odmítá a snaží se ji hodit na své předchůdce. Dobíhají ho ale jeho vlastní slova a sliby: ještě v říjnu loňského roku tvrdil, že soutěž bude. Teď je ale jasné, že ne.

Státu běží neúprosně čas. Smlouva končí 31. prosince letošního roku, Kapsch chce mít jasno co nejdříve. „Budeme navrhovat prodloužení smlouvy s Kapschem formou jednacího řízení bez uveřejnění, s tím, že musí být na nezbytně dlouhou dobu, abychom mohli pokračovat ve výběru mýta,“ řekl Ťok. Podle něj ministerstvo v současné chvíli a podle podmínek stanovených ve smlouvě s Kapschem z roku 2006 jinou možnost nemá.

Do hry o provoz mýta se snaží dostat ještě slovenský SkyToll, který je personálně propojen s miliardářem Petrem Kellnerem, proběhlo už několik jednání. Nad tímto postupem se podivuje například Miroslav Kalousek (TOP09). „Těžko pro to hledám jiné slovo, než skandál. Měli oslovit i další,“ řekl. „Vždy bude tímto exkluzivním jednáním jakékoliv výběrové řízení potřísněno,“ dodal Kalousek.

Za stavbu a provoz mýtného systému dosud stát proplatil společnosti Kapsch 18 miliard korun.

Opoziční poslanci navrhli, aby se sepsal kvůli prodloužení smlouvy speciální zákon, který by umožnil pokračovaní smlouvy. Podle stávajících zákonů ji totiž není možné prodloužit.

Opozice nakonec neuspěla: bod se nedostal ani na program jednání Sněmovny.

Autor:



Nejčtenější

Železnici hrozí chaos. Vláda zaskočila dopravce jízdným zdarma

(ilustrační snímek)

Plán vlády Andreje Babiše s bezplatným nebo téměř bezplatným jízdným na železnici pro studenty a seniory zaskočil...

Destabilizoval chod agentury a končí. Ministr odvolal šéfa CzechInvestu

Šéf CzechInvestu Karel Kučera

Ministr průmyslu Tomáš Hüner odvolal generálního ředitele vládní agentury na podporu podnikání CzechInvest Karla...



Diesely nikdo nechce. V britských automobilkách hrozí masivní propouštění

(Ilustrační snímek)

Pracovníci automobilového průmyslu ve Velké Británii mají důvod k obavám. Snaha o ukončení provozu dieselových vozidel...

PŘEHLEDNĚ: Bankovní účty pod kontrolou. Startuje revoluce v bankovnictví

internetové bankovnictví, platba, internet, účet, banka, počítač, peníze

Bankovní trh se o víkendu výrazně promění. V sobotu totiž začíná platit nový zákon o platebním styku, který finančním...

Vlaky zdarma na Slovensku: jsou přecpané, penzisté si připlácejí 1. třídu

Vlaky slovenské železniční společnosti ZSSK

Slovensko zavedlo bezplatné jízdné pro žáky, studenty a seniory už v roce 2014. A doteď toto rozhodnutí budí emoce....

Další z rubriky

Česko má desítky problémových projektů, které Unie nezaplatí

Termální lázně v Chrastavě

Česko má za období 2007 až 2013 nárok na 697 miliard korun z Bruselu. Zároveň za toto období do unijního rozpočtu...

Škodovka prosperuje doma i ve světě, loni dodala 1,2 milionu vozů

Výroba nové Škody Yeti v Kvasinách

Škoda Auto loni dodala svým zákazníkům rekordních 1 200 500 aut, což je o 6,6 procenta více než v roce 2016. Milion...

Čechům otrnulo, vracejí se na dovolené do Turecka. Láká je i Bulharsko

Iztuzu, Dalyan, Turecko. Jestli hledáte klid a rybářské vesničky, jste tu...

Podle prodejců dovolených je letos výrazně vyšší zájem o zájezdy s předstihem. Největším překvapením je nárůst prodejů...

Najdete na iDNES.cz