Konec Zátopků v drážní flotile. Ťok chce vrátit problémové mašiny

  10:55aktualizováno  10:55
Ministr dopravy Dan Ťok může dovršit fiasko škodováckých lokomotiv Emil Zátopek. Doporučuje, aby stroj, který provází řada problémů, vrátily České dráhy výrobci, jímž je Škoda Transportation. Dráhy jsou největším odběratelem lokomotiv.

Lokomotiva Škoda Š 109E na zkušebním okruhu VUZ | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Když v roce 2008 představovala plzeňská Škoda Transportation prototyp nejmodernější lokomotivy vyvíjený pro České dráhy, hýřilo vedení firmy optimistickými předpověďmi její budoucnosti. „Lokomotivu tohoto druhu a těchto parametrů umějí udělat jen čtyři nebo pět výrobců na světě a my jsme mezi nimi,“ uvedl tehdy generální ředitel Škody Tomáš Krsek.

Prodejů v řádu stovek kusů, jako u předrevoluční produkce Škodovky, se ale tento typ pojmenovaný Emil Zátopek ani po deseti letech nedočkal. Největším odběratelem zůstaly s původní dvacetikusovou zakázkou České dráhy. Ty ale nyní podle nařízení ministra dopravy Dana Ťoka připravují podklady proto, aby mohly problematické lokomotivy řady 380 výrobci vrátit.

„S touto lokomotivní řadou bohužel přetrvávají problémy a jejich disponibilita je nižší než u jiných hnacích vozidel. Při počtu 20 lokomotiv máme často problém pokrýt plánovanou turnusovou potřebu 16 kusů,“ uvedl mluvčí ČD Radek Joklík. V médiích se problémy se vzájemně nespolupracujícími motory objevily už více než před rokem. Podle Ťoka ovšem ani dnes není výjimkou, když těmto strojům slouží jen polovina z celkem čtyř motorů pohánějících jednotlivá soukolí.

Výrobce zatím o žádné oficiální stížnosti Českých drah neví. „K dnešnímu dni nemáme informace, že by v posledních měsících byla evidována porucha motorů,“ řekl MF DNES mluvčí Škody Michal Tobrman. Firma je podle něj nicméně připravená s Českými drahami spolupracovat na odstraňování provozních závad i přesto, že všem odebraným lokomotivám vypršelo garanční období.

Mašiny za téměř čtyři miliardy

Dvacítku třísystémových lokomotiv si ČD u Škody objednaly za 2,7 miliardy korun. Stroje, které dopravce plánoval nasazovat na lukrativní trase mezi Prahou a Hamburkem, měl výrobce dodat do roku 2009. Všechna vozidla ale nakonec ČD obdržely až v roce 2013, navíc neměla nezbytná povolení pro plánovaný provoz v Německu.

Fotogalerie

Oba tyto důvody odstartovaly letitý spor mezi největším železničním dopravcem a tuzemskou jedničkou mezi výrobci, během kterého se obě firmy předháněly v navyšování finančních požadavků.

Zatímco ČD nárokovaly stamilionové částky za pozdní dodání, Škoda požadovala doplatek dlužné částky a penále. Arbitrážní řízení nakonec skončilo pro dráhy neslavně. V roce 2015 jim rozhodčí soud nařídil doplatit 1,2 miliardy korun, z čehož 468 milionů korun představovalo zadržené platby za pozdní dodání a 760 milionů za inflační navýšení.

Konečný účet za nákup nových lokomotiv tak způsobil, že je České dráhy pořídily dvakrát dráže, než je obvyklá cena. Už tehdy ministr Ťok rozhodnutí arbitrů kritizoval. „Stát má být potrestán za to, že Škoda Transportation dodala vlaky pozdě, draze a dosud bez povolení jezdit v Německu,“ uvedl v tiskové zprávě.



Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...

Další z rubriky

Ťok proti aktivistům. Za každou námitku proti výstavbě mají složit 50 tisíc

Asfaltér Josef Horák pracuje jako řidič finišeru na dostavbě dálnice D8 u...

Aktivisté někdy napadají výstavbu dálnic a silnic „kobercově“, námitky podávají proti všemu a zdržují tím výstavbu....

Zdržovací taktika Kapschi málem vyšla. Chyběly dva měsíce, tvrdí Ťok

Ilustrační snímek

Od dalšího prodloužení mýtné smlouvy s Kapschem dělily Česko dva měsíce, zdůvodnil potřebu rychle uzavřít smlouvu s...

GE zabrušuje do letectví pro miliardáře. Vyrobilo nadzvukový motor

Nadzvukový letoun Aerion AS2 v simulaci na New Yorkem.

Společnost General Electric, u nás známá především díky své bankovní divizi, v pondělí oznámila dokončení vývoje motoru...



Najdete na iDNES.cz