Ťok zkritizoval Českým drahám reklamu: Ukažte radši kvalitu v provozu

  5:01aktualizováno  5:01
Jedna z nejvýraznějších reklamních kampaní Českých drah za poslední roky zažehla nový spor mezi ministerstvem dopravy a vedením státní firmy, v níž resort vykonává akcionářská práva. Nový minutový spot, v němž dopravce zkouší nalákat nové zákazníky, považuje ministr Dan Ťok za zbytečný.

Podle Ťoka České dráhy takovou formu reklamy nepotřebují.

„Aktuální kampaň mi nepřijde šťastná. My musíme na drahách ukázat našim zákazníkům v každodenním provozu, že se zlepšujeme a přinášíme novou kvalitu. Pokud to zákazníci nepocítí, tak je podobná reklama spíše rozzlobí a popudí. Myslím si, že bychom se měli chlubit spíše tím, že jezdíme rychleji, kvalitněji a bezpečněji – tam, kde je to realita,“ tvrdí Ťok.

Ministr tím naráží na fakt velmi rozdílné kvality služeb u Českých drah. Zatímco někde mohou cestující jet novým moderním vlakem, jinde dopravce nabízí za stejnou i vyšší cenu svezení vagonem z 80. let.

České dráhy vysvětlují reklamu snahou informovat co nejširší veřejnost o kvalitativním posunu poskytovaného servisu. „Novou kampaní chceme budovat pozitivní emoce k železniční dopravě jako ekologické a trvale udržitelné dopravě budoucnosti,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Firma nechce uvádět, kolik ji reklama a její vysílání stojí, letos má na marketing 120 milionů korun. To je o 20 milionů méně, než před rokem, vypršela totiž například smlouva s daviscupovým týmem.

Experti: Reklama je přeplácaná

Reklamní experti nemají na reklamu jednoznačný názor. Někteří ji chválí, jiní kritizují.

„Reklama na ČD je složitá. Říká jen to, že je hrozně prima jet vlakem. Nemá to silný emocionální ani racionální argument, tudíž se podle mě po zhlédnutí nestane nic, nové zákazníky to přivede dost těžko,“ říká Tomáš Belko z Ogilvy. „Myslím, že se ČD pokusily zasáhnout téměř celou populaci, proto tu reklamu tak masivně zalidnily a podle mě přeplácaly,“ dodal Belko, podle kterého navíc „placatý hlas nic zajímavého neřekne“.

„Vlakem může cestovat každý. A České dráhy jako zdaleka největší dopravce v této oblasti samozřejmě musí tlačit celou kategorii,“ míní Martin Charvát z Konektoru.

Podle něj se může televizní reklama použít nejen k přímému prodeji, ale i budování značky a posílení vztahu se zákazníkem. „Tento vztah je důležitý, protože i když nemá okamžitý dopad, v dlouhodobém horizontu přináší zákazníky také a pomáhá udržet i ty stávající,“ dodal Charvát.

Podle Richarda Stiebitze z agentury Wunderman tato reklama „neublíží a je celkem milá, ale lidi asi nepřesvědčí“. „Měli by komunikovat například tím, že budou propagovat propojenost, síťovost a pokrytí, protože to je konkurenční a velká výhoda,“ dodal.

Podle Joklíka firma každou kampaň vyhodnocuje jak z pohledu zlepšení image a vnímání kvality služeb zákazníky, tak z pohledu finančního přínosu.

„Když odhlédneme od všech dalších aspektů, čistě obchodně očekáváme od aktuální kampaně růst tržeb o zhruba půl procenta a to zejména na dálkových linkách,“ dodal Joklík.

Podle něj jsou podobné spoty i u jiných evropských dopravců. Kampaň má běžet až do jara příštího roku. Například rakouské státní dráhy si loni najaly na reklamu na spojení z Vídně do Prahy Karla Gotta.

Autor:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...



Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Další z rubriky

Michelinské hvězdy zvedají obrat, ale i tlak na restauratéry a kuchaře

Zleva současní držitelé michelinské hvězdy: Radek Kašpárek, Roman Paulus a...

Michelinská hvězda je pro kuchaře nebo restauratéra něco jako Oscar pro herce. Ale není to jen pocta. Ocenění „nakopne“...

Obchodní centrum Letňany otevírá v novém. Přestavba stála půl miliardy

Obchodní centrum Letňany v srpnu 2018 otevřelo nově zrekonstruovadný food court.

Rekonstrukce pražského Obchodního centra Letňany je po necelých dvou letech konečně u konce. Přestavba, která přišla...

KVÍZ: Proč chyběl v Československu toaletní papír a kde byste našli Baťov?

Peníze

České a slovenské hospodářství prošlo za posledních sto let etapami bouřlivého rozvoje i zaostávání. Děti dnes už...



Najdete na iDNES.cz