Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tomi Tour dluží miliony korun, ukázaly výpisy z účtů

  1:08aktualizováno  9:41
Cestovní kancelář Tomi Tour spojená s Václavem Fischerem měla v den svého pádu vymetené účty. Cestovka, která se za loňský rok chlubila padesátimilionovým ziskem, měla uprostřed sezony v den vyhlášení úpadku na účtech ani ne milion korun. Mnohem méně, než by taková firma měla mít.

Václav Fischer | foto:  Jan Zátorský, MAFRA

"Cestovní kancelář téhle velikosti by měla v polovině sezony disponovat zhruba patnácti až třiceti miliony vlastních prostředků a asi padesáti až sto miliony peněz klientů, kteří se teprve chystají odletět," uvedl Jan Papež z Asociace cestovních kanceláří.

Jen pro ilustraci: zhruba milion korun stojí jedna otočka charterového letadla do Středomoří. Výpisy z účtu ukazují, že co přišlo do firmy, hned použila na zalepení starších dluhů.

Václav Fischer, který už bezmála dva týdny nereaguje na dotazy MF DNES, zveřejnil detaily konce cestovky v insolvenčním rejstříku. Za cestovní kancelář Tomi Tour, která mu oficiálně nepatří, vystupuje i po pádu, který byl největším krachem české cestovky v tomto století. Se soudem si dopisuje přes české velvyslanectví v Berlíně.

Z materiálů vyplývá, že česká kancelář Tomi Tour současně platila patnáct tisíc eur měsíčně německé Tomi Tour GmbH za "služby ohledně obchodní a marketingové spolupráce". To byl patrně Fischerův příjem. Právě on vystupoval jako obchodní a marketingový ředitel této německé firmy.

Klientům by zájezd měla proplatit pojišťovna

Věřitelé, kterým Tomi Tour dluží, už teď mají téměř jisté, že nedostanou zpět všechny peníze. Výjimkou mají být jen klienti, kteří měli koupený zájezd: těm by měla peníze proplatit pojišťovna.

Kolik je poškozených klientů, zatím není zcela jasné, ale je jich nejméně deset tisíc. Pojišťovna už seznam má, ale ještě ho kontroluje.

Největším věřitelem jsou České aerolinie: těm cestovka dluží za lety 7,5 milionu korun. "Společnost Tomi Tour má závazky vůči společnosti České aerolinie. Jejich přesnou výši nezveřejňujeme," uvedla mluvčí ČSA Hana Hejsková.

Pro firmu před privatizací je to dvojnásobně špatná zpráva: přišla nejen o významného klienta na charterové lety, ale zřejmě i o nezaplacené faktury.

Téměř dvacetimilionové dluhy

Tomi Tour dluží podstatně více, než je majetek firmy. Jen Fischer odhadl ve svém materiálu dluhy téměř na dvacet milionů korun, majetek je přitom zhruba pětinový.

Velké dluhy má Tomi Tour vůči hoteliérům ve Španělsku a v Egyptě. Těm je dohromady dlužna za ubytování a jídlo klientů necelých dvanáct milionů korun.

Zhruba milion korun dluží také slovenské pojišťovně Union, u které je pojištěná i proti úpadku. Jde však o peníze za cestovní pojištění, které zaplatili klienti Tomi Tour na své zájezdy. Za dva měsíce jde zhruba o milion korun. Faktury také ukazují, proč české cestovky s takovou oblibou vnucují klientům pojištění, často jako povinný příplatek. Mají z něj velmi zajímavou provizi: v případě Tomi Tour 22 procent.

Václav Fischer včera nezvedal telefon ani nereagoval na otázky zaslané e-mailem, které MF DNES poslala už před dvěma týdny.

Ve svém návrhu na insolvenci Tomi Tour, ke kterému ho zplnomocnil jednatel Lubomír Popelář, popisuje poslední dny firmy. Podle svých slov se snažili získat provozní úvěr u ČSOB, ale neuspěli. Podle Fischera svědčí o důvěře v další pokračování cestovky i fakt, že Popelář poskytl ještě pár dnů před pádem peníze na další provoz.

Peníze za zájezdy obratem mizely

Pohyby na účtech ukazují, že i v poslední den chodily do Tomi Tour peníze za prodané zájezdy a cestovní kancelář je většinou obratem použila na doplacení starých dluhů. Zhruba milionový zůstatek potvrzuje to, že firma byla prakticky bez peněz. I proto někteří podnikatelé v cestovním ruchu navrhují, že by cestovní kanceláře měly mít povinně pětimilionovou rezervu. "Byl by to depozit v bance, na který by nebylo možné sáhnout," říká majitel Vítkovice Tour Zdeněk Honek. Jeho plán však zatím u řady cestovek narazil.

Dluhy Tomi Tour nakonec nejsou tak velké, jak by mohly být. Spousta obchodních partnerů totiž začala chtít od cestovky peníze raději předem. To samé začali požadovat i španělští hoteliéři, což bylo podle Fischera i jedním z důvodů konce cestovky.

Tomi Tour je prakticky bez majetku: podle soupisu zhotoveného Václavem Fischerem má jen dvě ojetá auta v hodnotě asi sto deseti tisíc korun a vybavení kanceláří zhruba za dva miliony korun.

Kromě toho vlastní ještě menší pohledávky za španělskou centrálou cestovního ruchu za marketingové aktivity a peníze u německého finančního úřadu za daň z přidané hodnoty. Tomi Tour totiž "nakupovala" měsíčně za 15 tisíc eur marketingové a obchodní služby u Tomi Tour GmbH, kde byl zaměstnán Václav Fischer. Měsíčně to bylo patnáct tisíc eur. Německá společnost navíc měla v Tomi Tour částečný podíl.

Autor:


Nejčtenější

Pražská noční můra se zhmotní za dva roky, až se uzavře Barrandovský most

Barandovský most v Praze.

Barrandovský most připadá Pražanům jako relativně nová stavba. Jenže letos oslavil třicáté výročí od otevření a...

Turecká krize se přelévá do Evropy, stahuje s sebou i českou korunu

Současný turecký prezident Recep Tayyip Erdogan se prohlásil za vítěze...

Evropské akcie i euro zůstávají pod tlakem kvůli obavám z ekonomické krize v Turecku. Jednotná evropská měna během...



KOMENTÁŘ: Hrozí další krize? Už na ni může být zaděláno

Zaměstnanci Lehman Brothers

Současné dění na akciových trzích vyvolává vzpomínky na velké krize v letech 2000 a 2008. A je třeba si připomenout, že...

Třináctiletého chlapce někdo udal inspekci. Prodával hot dogy bez licence

Ilustrační snímek

Zatímco ostatní kluci jezdí na kole a hrají fotbal, třináctiletý Jaequan Faulkner z amerického státu Minnesota ve...

Kde jsou peníze, které Musk slíbil? Jestli blafuje, porušuje zákony

Americký podnikatel a vynálezce Elon Musk při tiskové konferenci v Chicagu....

Uplynuly dva dny od tweetu Elona Muska o převedení Tesly do soukromých rukou a kolem jeho plánu stále panují...

Další z rubriky

Crocs zavírá své továrny, populární boty však vyrábět nepřestane

Gumové pantofle značky Crocs jsou pohodlné a zároveň nedeformují chodidlo.

Výrobce populárních bot Crocs minulou středu vyvolal mezi svými fanoušky menší paniku. Oznámil totiž, že zavře své dvě...

Česká lokomotiva má razítko pro Itálii

Posunovací lokomotiva EffiShunter 1000.

Český výrobce lokomotiv CZ Loko uspěl se svou posunovací lokomotivou u italských úřadů. V červnu společnost získala...

Leo Express zkouší nový systém financování. Od investorů vybral 8 milionů

Vlak společnosti Leo Express

Přes 600 drobných investorů, vesměs fyzických osob, investovalo od července do úvěru pro soukromého dopravce Leo...

Najdete na iDNES.cz