Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Toyota má po světě 50 Kolínů, brzy bude největší

  1:00aktualizováno  1:00
Až si budou malí Japonci za deset let dělat řidičák, budou možná jezdit v autě bez šroubů, které nepotřebuje benzin, nemá žádné emise, dokáže se samo vyhnout překážce a předejít bouračce. Japonská Toyota začíná vážně mluvit o věcech, které se dřív hodily spíš do žánru sci-fi.
Kolín, TPCA

Kolín, TPCA - To nejdůležitější svěřují v kolínské TPCA robotům - ti totiž dokáží na jedné karoserii provést 2220 svárů s přesností na desetinu milimetru, což by v takovém čase a kvalitě žádný člověk nedokázal. (30. května 2005) | foto: Radek CihlaMF DNES

Aut navíc vyrábí tolik, že pupek automobilového světa se přesouvá z Ameriky do Japonska.

Toyota, která zapíchla svou vlajku i v českém Kolíně, bude zřejmě brzy největší automobilkou s pevnými kořeny na všech světadílech a s řadou převratných nápadů.

Do roku 2010 má Toyota v plánu vyrábět patnáct procent veškeré světové produkce aut. To je kolem devíti milionů vozů ročně, tedy zhruba stejně, kolik dnes vyrábí dlouhá léta největší automobilka světa, americký General Motors

Američané soutěží s Japonci
Američané mají náskok půldruhého milionu aut, ale rok od roku jej ztrácejí. Toyota už předběhla Ford a loni se stala světovou dvojkou. V Americe už je téměř stejně silná jako značka Chrysler a roste i v Evropě. Jak upozornil britský časopis The Economist, od roku 2000 se světová produkce aut zvedla zhruba o tři miliony na šedesát milionů. Půlka tohoto nárůstu připadá na Toyotu.

Ta navíc rekordně vydělává, zatímco firmy GM a Ford mají problémy s velkými dluhy. Nervozita způsobená nízkým odbytem se šíří i mezi automobilkami v Německu.

Toyota - značka s pověstí dražších, vzhledově ne příliš převratných, ale spolehlivých aut - je japonská už sotva z poloviny. Nynější prezident Toyoty Fujio Cho začínal s ředitelováním v Americe, kde před dvaceti lety pro Toyotu šéfoval její první americké továrně.

V červnu osmašedesátiletý šéf odchází do tříčlenného předsednictva fungujícího jako rada starších a firmu předá jako nadnárodní kolos s 51 továrnami v 26 zemích světa, což je dvakrát víc než v roce 1995.

Úspěch Toyoty bude podle jejího šéfa nyní nejvíc záviset na tom, jak dobře se v cizině zabydlí a uchrání svou kulturu. To platí i oKolínu, kam se Cho v úterý přijel podívat.

Brzy bude Toyota vyrábět víc aut v cizině než doma. Nová továrna na větší auta se má stavět v ruském Petrohradě, expanze se chystá v Číně a v Thajsku. V Severní Americe se mluví o třech nových výrobních podnicích a o posílení vývoje a designu. Pro chudší země nyní automobilka rozbíhá nový program univerzálního užitkového auta, jehož výrobu včetně dílů přesune rovnou na cílové trhy.

Kolín má být jedním z trojských koní pro Evropu. "Na evropský trh ještě nejsme moc zvyklí, ale díky projektu v Kolíně jsme se hodně naučili," říká Cho, který do Česka přivezl plný hotel japonských novinářů a hodně mluvil o přípravě na ofenzivu v Evropě.

Zatím má Toyota na starém kontinentu podíl jen pět procent. I když trh stagnuje, chce firma růst a během příštích pěti let prodat ročně 1,2 milionu aut místo letošních 800 tisíc.

Střet kultur v Kolíně
Aby se při takové expanzi nezhroutila, bude prý třeba dbát na to, aby si lidé pracující po světě pro Toyotu vštípili její svéráznou kulturu. Čím je Toyota závislejší na cizím personálu od výroby až po vedení, tím je těžší dědictví uchránit.

Střet kultur se řešil i v Kolíně. Nejdříve se dělníci divili, proč mají dělat před směnou rozcvičku, pak se učili všechny pracovní pohyby nazpaměť podle odzkoušených výrobních postupů z japonské centrály. Aby se tyto metody dostaly lidem pod kůži, Toyota sváží předáky z různých kontinentů rovnou do Japonska a učí je podle videa.

Naučit Čechy japonské disciplíně a pečlivosti je velká výzva i kvůli pověsti ve světě. Britský list The Independent v hodnocení vozidel z Kolína zapochyboval, zda bude na Čechy spolehnutí, když v Kolíně určitě "létají zátky od budvaru a sborově se zpívají sovětské písně".

Šéf kolínské továrny Masatake Enomoto ji však popisuje jako nejmodernější na světě a uvnitř tak opravdu vypadá. Obří roboti vytvářejí dojem nejvyššího pokroku a zaměstnanci na zpěv mají sotva čas a náladu. Pracovat za 17 tisíc - od podzimu na tři směny - se zdá místním až příliš tvrdé. Přes polovinu z nynějších 2500 zaměstnanců tak tvoří posily z dalších regionů.

Zkuste to bez šroubů
Japonský styl výroby může v českých poměrech působit až příliš organizovaně, ale ve světě je považován za vrchol. Základem pokroku je pravidlo "kaizen", kdy se musí každá maličkost nepřetržitě zlepšovat a nikdo nesmí zpohodlnět.

To platí jak pro kolínské dělníky, kteří berou díly z nových, čipem řízených přepravek, tak pro nejvyšší šéfy v Japonsku. Nový prezident Kutsuaki Watanabe má podle časopisu Businessweek pověst démona při snižování nákladů a tlaku na dodavatele.

Dříve Toyota nakupovala například pětatřicet různých madel nad dveře, dnes má ve svých více než devadesáti různých modelech jen tři typy. Tímto způsobem za poslední čtyři roky ušetřila v nákupu už kolem deseti miliard dolarů.

Letos Toyota vyhlásila úplně nový plán, ve kterém chce s dodavateli od základů překopat zaběhlé postupy a místo úspor krůček po krůčku v rámci tradičních technologií hledat něco úplně nového.

"Vezměte si třeba šrouby a matky. Co kdybychom začali dělat díly, které nepotřebují šrouby. Tak se teď snažíme přemýšlet," prohlásil nedávno pro agenturu Reuters jeden z manažerů nákupu Mitsuo Kinoshita.

Hlavní úkol: nesmrdět
Podobně revolučně Toyota už léta přistupuje k vývoji motorů a snaží se udělat z auta méně škodlivou věc. Firma tak došla vůbec nejdál ze všech automobilek ve vývoji alternativních motorů a prodává už druhou generaci vozu Prius s hybridním motorem.

Ten kombinuje elektromotor pro městský provoz a klasický spalovací motor na dálnici. Vedle toho testuje ještě čistší technologii vodíkových motorů, kde soutěží s konkurencí o prvenství na trhu.

Další z nejvyšších šéfů Kamio Takashi loni na pařížském autosalonu varoval, že bez nových technologií bude planeta v ohrožení. Už dnes Japonci pociťují znečištění kvůli růstu výroby a konzumu v Číně. Takže než Číňané začnou používat auta tak masově, jak je obvyklé ve vyspělých zemích, chce mít Toyota po ruce řešení k přírodě šetrnější než dnes.

Další žhavé téma je bezpečnost, kde by se inženýři podle Takashiho měli inspirovat letem ptáků a vymyslet způsob, aby se auta sama uměla vyhnout srážce. Už dnes má Toyota v nejdražších vozech Lexus techniku, která připraví brzdy, pásy a celé auto do pohotovostní polohy, když už se nedá vyhnout nehodě.

Jean-Martin Folz, šéf koncernu PSA Peugeot/Citroën, schválně svěřil Japoncům starosti s přípravou továrny i s vývojem auta, které v Kolíně společně vyrábějí. Žádný lepší partner pro takový projekt prý podle Folze neexistuje.

"Každý ví, že vývojové a výrobní metody Toyoty jsou v automobilovém průmyslu považovány za skvělou referenci," uvedl Folz. "Toyota je firma, od které se učí celý svět," souhlasí český vicepremiér Martin Jahn.

Autoři:



Nejčtenější

Česká pošta se chtěla zalíbit na Facebooku, sklidila výsměch

Česká pošta na svém Facebookovém profilu vyhlásila soutěž o modré reklamní...

Po pošťácké internetové televizi, kterou loni Česká pošta rozjela na kanále YouTube, nyní rozpačitě baví své zákazníky...

Žena v letadle dostala jablko, po přistání jí za něj napařili pokutu

Boeing 767 společnosti Delta

Na svou cestu z Paříže do amerického Denveru společností Delta Air Lines jen tak nezapomene Crystal Tadlocková. Žena...



KVÍZ: Kolik chmele je v půllitru a co je spilka? Otestujte se, co víte o pivu

(Ilustrační snímek)

Jsme národ pivařů. Alespoň to platí o spotřebě na hlavu. Každý Čech do sebe za rok otočí v průměru pár set půllitrů....

To by stačilo. Šéf Korean Air odvolal své dvě dcery, firmě dělaly ostudu

Dcery ředitele Korean Air Emily Cho (vlevo) a Heather Cho

Šéf korejských aerolinek Čo Jang-ho v minulých dnech vyhodil z firmy své dvě dcery. Důvodem bylo jejich nedůstojné...

Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...

Další z rubriky

Avast vstoupí v květnu na londýnskou burzu. Chce 200 milionů dolarů

Avast, ilustrační snímek.

Původně česká antivirová firma Avast po roce odkladů míří na burzu. V květnu hodlá získat na londýnské burze 200...

Volkswagenu hrozí miliardová žaloba za vypovězení smlouvy dodavateli

Kontrolní linka automobilky Volkswagen v německém Wolfsburgu. (8. března 2018)

Německé automobilce Volkswagen, jejíž součástí je i Škoda Auto, hrozí miliardová žaloba o náhradu škody od jejího...

Tesla fixluje, vážné úrazy v továrně vydává za malé nehody, tvrdí server

Tesla 3

Automobilka Tesla neoznámila některé vážné pracovní úrazy svých zaměstnanců v továrně v kalifornském Fremontu a...

Najdete na iDNES.cz