Toyota, Shell a spol. věří vodíku, investují do něj stamiliardy

  13:30aktualizováno  13:30
Největší hráči v automobilovém průmyslu se čím dál více přiklánějí k tomu, že pohonem budoucnosti nebudou elektrické baterie, ale vodík. Dokazuje to čerstvá dohoda několika velkých automobilek v čele s Toyotou a velkými petrochemickými hráči Royal Dutch Shell a Total.

Čína intenzivně propaguje alternativní pohony. Toyota se proto vedle sériového vodíkového modelu Mirai chlubí i futuristickým konceptem FCV Plus. | foto: Radek Hovorkapro iDNES.cz

Šéfové zmíněných firem se na Světovém ekonomickém fóru v Davosu domluvili, že budu více prosazovat jako palivo vodík a investovat do jeho výroby i distribuce. Věří, že se tak podaří zpomalit globální oteplování, na kterém samy mají velký podíl.

Dohodu podepsalo celkem třináct velkých firem z automobilového, energetického a průmyslového sektoru. Mezi automobilkami je například kromě Toyoty i BMW, Daimler, Hyundai, Honda či Kawasaki, nechybí ani těžařská firma AngloAmerican nebo společnosti Engie, Linde and Air Liquide.

Vodík - pohon budoucnosti

„Jsme přesvědčení, že vodík může zásadně přispět k zastavení globálního oteplování,“ uvedly firmy ve společném prohlášení. Podle nich vodík neprodukuje žádné emise CO2 a technologie na jeho výrobu i používání už značně pokročily.

Vodíku věří čím dál víc celý automobilový průmysl, což dokázala i na začátku ledna zveřejněná studie KPMG. V ní 78 % oslovených manažerů uvedlo, že dlouhodobě jako pohon budoucnosti vidí právě palivové články.

V dohodě se firmy zavázaly, že budou do vodíkových technologií více investovat, v součtu má jít o 10,7 miliardy dolarů. Přihlásily se současně ale už i o vládní podporu. „Potřebujeme, aby vlády podpořily vodík svými programy,“ řekl šéf Air Benoit Potier. Může jít například o dotace na výstavbu čerpacích stanic na vodík. Podle něj nejde jen o to, aby na vodík jezdily nejen vlaky či auta, ale používal se mnohem více napříč celým průmyslem.

Auta s pohonem na vodík jsou na silnicích zatím spíše raritou, podobně i vlaky. V Německu nedávno ale začala jezdit na jedné z tratí souprava na palivové články (více zde čtěte zde).

Autor:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Banku s „hodným bankéřem“ spolkne Moneta. Přejmenuje se na Air Bank

Air Bank už dlouho láká nové klienty úspěšnou televizní kampaní se zlým a...

Obchod za dvacet miliard výrazně změní rozložení sil v českém bankovnictví. Po spojení Monety, Air Bank a části Home...



Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Další z rubriky

OBRAZEM: Přes 16 hodin v letadle. Letečtí fandové mají z čeho vybírat

Dopravní letadlo Airbus A350-900, které společnost Singapore Airlines nasazuje...

Pro některé čirý masochismus, pro jiné nebeský zážitek. Deset nejdelších letů světa má jedno společné. V oblacích...

Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Na Švestkové dráze řádí téměř 200metrový obr, obnovuje kilometry trati

Stroj RU 800 k opravě železnic.

Sedm set tun těžké zařízení opravuje severočeskou Švestkovou dráhu, železniční trať mezi Litoměřicemi a Mostem. Během...



Najdete na iDNES.cz