(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Toyota

Toyota ukončila výrobu aut v Melbourne. Z Austrálie se stahuje po 54 letech

  • 12
Japonská automobilka Toyota Motor v úterý uzavřela svoji továrnu v Melbourne. Uzavření závodu znamená, že Toyota končí po 54 letech s výrobou aut v Austrálii, která přitom byla první zemí mimo Japonsko, kde automobilka spustila výrobu.

Toyota oznámila plány ukončení výroby v Austrálii v roce 2014, píše agentura AP. V posledních deseti letech byla Toyota největším výrobcem aut v zemi, 70 procent její produkce mířilo na vývoz, zvláště na Blízký východ. Závod v Melbourne dosáhl vrcholu výroby v roce 2007, kdy jeho brány opustilo 149 tisíc vozů.

Toyota není jedinou automobilkou, která končí s výrobou v Austrálii. Americký Ford Motor, který jako první spustil výrobu aut v zemi v roce 1925, uzavřel své poslední dva výrobní závody loni. Ikonická místní značka Holden, která patří General Motors, chce ukončit výrobu 20. října.

Toyota slaví 80 let. Má usedlou tvář, je však průkopnická

Závod Toyoty v Melbourne měl 2 700 zaměstnanců, kteří nyní přijdou o práci. Závod Holdenu, který bude tento měsíc uzavřen, má 3 000 zaměstnanců. Analytici z odvětví očekávají, že budou zrušeny další tisíce pracovních míst napojených na automobilový průmysl. Výzkum Adelaidské univerzity odhaduje, že v případě nejhoršího scénáře kvůli kolapsu automobilového průmyslu zanikne 200 tisíc  pracovních míst a hrubý domácí produkt Austrálie se sníží o 29 miliard australských dolarů (501,5 miliardy Kč).

Když Toyota oznámila ukončení výroby v Melbourne, odůvodnila to nepříznivým směnným kurzem australského dolaru, vysokými výrobními náklady a slabými úsporami z rozsahu, tedy výhodami, které poskytuje výroba ve větším měřítku. Zatímco těžařský sektor v zemi, která má 23 milionů obyvatel, zůstává silný, zpracovatelský průmysl se potýká s problémy.

Konzultační společnost Boston Consulting Group každoročně sestavuje index konkurenceschopnosti výrobních nákladů pro 25 zemí. Austrálie se v tomto indexu řadí mezi nejhorší. Náklady jsou zde vyšší než v Německu, Nizozemsku a dokonce i ve Švýcarsku. Mzdy ve zpracovatelském sektoru v Austrálii za poslední desetiletí stouply o 48 procent, zatímco produktivita klesla. Výroba aut se v zemi snížila téměř o polovinu ze zhruba 400 tisíc v roce 2004.