Toyota získala stříbro mezi automobilkami

  • 13
Toyota loni vystřídala Ford na druhém místě žebříčku světových automobilek. Japonský výrobce prodal 6,78 milionu aut, Ford o šedesát tisíc méně. První příčku s 8,6 miliony vozů udržel General Motors. Toyota zaznamenala také miliardové zisky.

Prodeje Toyoty, která má pod křídly také výrobce Hino Motors a Daihatsu Motor, stouply oproti roku 2002 o deset procent.

Do rodiny Fordu, která celosvětově prodala 6,72 milionu vozů, patří také automobilky Mercury, Lincoln, Volvo, Jaguar, Land Rover a Aston Martin. Ford zaznamenal oproti roku 2002 pokles o 3,6 procenta.

Do prodejní statistiky Fordu se nezapočítává Mazda, ve které má americký výrobce jen třetinový majetkový podíl.

Toyota svým loňským úspěchem pokračuje v cestě za svým cílem. Za metu si určila získat patnáctiprocentní podíl na celosvětových prodejích. Nyní se na nich Toyota podílí jedenácti procenty, General Motors podle svých zpráv drží zhruba patnáct procent.

Prodeje nejsou všechno
Pouze velikost prodejů však nerozhoduje o hodnotě automobilky, tvrdí analytici. "Určitě si toho všímáme, ale mezi automobilkami jsou i důležitější rozdíly," říká analytik banky HSBC Christopher Richter.

Jako příklad uvádí výrazný rozdíl mezi cenami akcií jednotlivých výrobců. Současná tržní hodnota Toyoty je 120 miliard dolarů. To je čtyřikrát více než hodnota Fordu a převyšuje to i součet ceny Fordu, GM a DaimlerChrysler.

Toyota je daleko před ostatními také v ziskovosti. Zisk Toyoty byl loni sedm miliard dolarů, Ford se po třech letech vrátil do černých čísel a zaznamenal zisk zhruba půl miliardy dolarů.

,