Zemětřesení a tsunami zasáhly automobilový průmysl nejen v Japonsku. Ilustrační foto

Zemětřesení a tsunami zasáhly automobilový průmysl nejen v Japonsku. Ilustrační foto | foto: AP

Toyotě chybí součástky, výroba může zadrhávat až do července

  • 1
Problémy s dodávkami japonských součástek by mohly narušovat výrobu největší japonské i světové automobilky Toyota Motor až do července. Podle agentury Reuters to oznámila sama firma. Americký konkurent Ford Motor oznámil, že kvůli nedostatku japonských součástek omezí výrobu v Asii.

Nedostatek součástek je důsledkem zemětřesení a tsunami, které 11. března zasáhly severovýchod Japonska. Toyota o víkendu na svých stránkách oznámila, že tento pátek zahájí jednodenní odstávky ve svých montážních továrnách v Severní Americe. Příští týden však hodlá obnovit částečnou výrobu ve všech japonských továrnách, které po zemětřesení uzavřela.

Makléřská společnost Deutsche Securities minulý měsíc kvůli problémům se součástkami snížila odhad provozního zisku Toyoty pro tento finanční rok o 84 procent. Ford ve zprávě pro americké regulační úřady upozornil, že nejistota kolem dodávek součástek z Japonska by mohla mít dopad i na jeho hospodářské výsledky.

Generální ředitel největšího amerického řetězce prodejen automobilů AutoNation Mike Jackson minulý týden předpověděl, že americký automobilový trh se bude na jaře i v létě v důsledku zemětřesení potýkat s nedostatkem vozů od japonských automobilek.

TPCA zatím omezování výroby neplánuje

Potížím s dodávkami japonských součástek se nevyhnul ani evropský automobilový průmysl. K omezení produkce v některých evropských továrnách, včetně slovenského závodu, přikročila například francouzská automobilka PSA Peugeot Citroën.

Kolínská automobilka TPCA, která je společným podnikem PSA Peugeot Citroën a japonské Toyoty, se zatím k žádným odstávkám nechystá.

"Nic se nemění. Jedeme bez jakéhokoliv omezení podle původního výrobního plánu a nemáme informace o tom, že bychom měli mít omezené dodávky. Na nejbližší dny máme součástky zajištěny a v horizontu týdne až dvou se na tom nebude nic měnit," řekl iDNES.cz mluvčí TPCA Radek Kňava.

Ačkoliv automobilka sama dováží pro svou produkci z Japonska pouze část dílů, další odebírá od jiných dodavatelů. Zda bude muset TPCA o omezení výroby uvažovat, bude záležet také na tom, nakolik se bude právě jejím subdodavatelům dařit shánět potřebné komponenty.

,