TPCA sice bezpečnostní přestávky podle nařízení vlády poskytovala, ale nezapočítávala je do pracovní doby. V průměru na nejrozšířenější pracovní pozici dostanou zaměstnanci v červnu něco přes 16 tisíc korun, řekl mluvčí TPCA Radek Kňava.
"Nechali jsme si zpracovat analýzu rozdílných výkladů nařízení vlády, jež stanovování bezpečnostních přestávek určuje. Na jejich základě jsme od dubna letošního roku přistoupili k započítávání bezpečnostních přestávek do hrazené pracovní doby. Tato změna zvýší mzdové náklady firmy o desítky milionů korun ročně," řekl Kňava.
Změna legislativy v roce 2010 stanovuje, že firmy s takzvaným vnuceným tempem musejí zaměstnancům poskytovat bezpečnostní přestávky a zahrnovat je do pracovní doby hrazené zaměstnavatelem.
"Výklady nařízení byly nejednoznačné, a proto jsme nepřistoupili ihned k proplácení bezpečnostních přestávek," řekl mluvčí k důvodu jejich neproplácení v TPCA.
Firma vyplatí kompenzaci za uplynulé tři roky současným i bývalým zaměstnancům, které nyní písemně kontaktuje. Více než tři tisíce zaměstnanců dostane odpracovanou dobu proplacenu jako přesčas.
TPCA, která vyrábí "miniauta" Toyota Aygo, Peugeot 107 a Citroën C1, chce z důvodu zvýšení poptávky do června přijmout 350 agenturních zaměstnanců.
Průměrná mzda na dělnických pozicích byla loni v TPCA 29 tisíc korun, po letošním kolektivním vyjednávání se většině zaměstnanců zvedla tarifní mzda o 490 korun. (více o růstu mezd čtěte zde)
Loni automobilce meziročně klesl zisk před zdaněním o 50 milionů na 320 milionů korun. Z TPCA v roce 2012 vyjelo 215 tisíc aut, což bylo meziročně o pětinu méně. Tržby společnosti meziročně klesly o 14 procent na více než 34,1 miliardy korun. Nyní v automobilce připravují nový model, měl by to být opět malý městský vůz.