Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Trabant vstává z mrtvých

  0:01aktualizováno  0:01
Kdysi to byl symbol "pokroku" za železnou oponou, jehož výrobní technologie byla zastaralá, už když se v roce 1958 začal vyrábět. Po rozpadu východního bloku se stal ikonou - automobil, jehož vzhled se během 33 let výroby takřka nezměnil, používala jako rekvizitu při koncertech skupina U2.

Po celém světě vznikaly fankluby jeho milovníků. Řeč je o bakelitovém dvoutaktu z bývalé NDR - automobilu Trabant. Teď to vypadá, jako by trabant, jehož výroba skončila v roce 1991, měl jako bájný pták Fénix znovu vstát z popela. Podle deníku Wall Street Journal Europe totiž skupina německých podnikatelů chce výrobu trabantů obnovit.

Byl totiž tak jednoduchý, a proto levný a takřka nezničitelný, že by se mohl prosadit jako lidové vozítko v rozvojových zemích Afriky. Myslí si to skupina projektantů a bývalých manažerů ze společnosti Sachsenring Fahrzeugtechnik, v současné době nesolventní firmy, která staré trabanty vyráběla.

Přišla proto se svým plánem výroby auta nazvaného AfriCar, který by podle Petera Mandose, soukromého podnikatele a jednoho ze zakladatelů celého projektu, mohl způsobit v Africe takovou revoluci, jakou vyvolala "Lízinka" - proslulý model T Henryho Forda v Americe před sto lety.

AfriCar je stále jen nápad. Studie, zda je plán realizovatelný, by podle Mandose měla být hotová do začátku příštího roku. Navíc je zapotřebí jen na její dokončení od investorů získat alespoň milion eur.

Přesto je již Mandos ochoten prozradit určité detaily - nástupci legendárních trabantů budou "něco mezi osobním autem, lehkým náklaďákem a traktorem" a nebudou jezdit rychleji než 100 kilometrů za hodinu. Budou schopny vozit i těžké náklady a ujedou bez čerpání pohonných hmot 600 až 800 kilometrů.

Měly by být určeny pro trh v Jihoafrické republice, kde průměrný roční příjem činí zhruba 8100 eur. Cena vozu bude asi 3000 eur, polovina toho, co nyní stojí nejlevnější model na zdejším trhu, Fiat Uno Mia.

Nové auto bude navrženo a první prototypy budou vyrobeny v Německu. Vyrábět se bude v JAR, kde má být za 80 milionů eur postavena nová továrna. Mandos přitom odhaduje, že už během prvního roku po zahájení bude vyrobeno deset tisíc vozů.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Podnikatel Jan Hradecký na snímku z roku 2013
Při rallye v Africe zemřel Jan Hradecký, zakladatel české firmy Botanicus

Podnikatel a mecenáš Jan Hradecký tragicky zemřel při rallye veteránů Classic Safari. Světu zanechal odkaz prostřednictvím své firmy na přírodní kosmetiku...  celý článek

Obchodní ředitel řetězce COOP Josef Plesník
Vzpomínky na JZD nám škodí, mladé družstva nelákají, říká šéf COOP

COOP letos slaví 170 let. Na velký večírek to však nevypadá. Obce nechávají obchody zavřít a mladí se do družstevničení nehrnou. Až 800 prodejen může být brzy...  celý článek

Západní vstup do haly byl v den slavnostního otevření nazdoben prapory i...
Amazon před Vánoci hromadně nabírá, práci tu dostane 2500 brigádníků

Americký internetový prodejce Amazon v tuzemsku v předvánoční sezoně nabere 2 500 nových sezonních pracovníků. V České republice aktuálně pro společnost...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.