Tradiční rybička má novou podobu. A stojí tisíce

  7:02aktualizováno  7:02
Stával pár korun, snadno rezavěl a pro řadu generací byl symbolem dětství. Teď vyjde jeho nejluxusnější verze na několik tisíc korun. Řeč je o legendárním nožíku ve tvaru rybičky, který trhem proplouvá více než šedesát let.

Nožík je ze stříbra a ceněné damaškové oceli. Ilustrační foto. | foto: výrobce

Rybička dostala před časem exkluzivní háv. Na první pohled se sice podobá klasickému modelu, čepel je ale z kvalitní damaškové oceli a střenka ze stříbra. Cena "vylepšené" verze se pohybuje kolem devíti tisíc korun.

"Výroba začala na jaře roku 2007. Původně se jednalo o "šílený" nápad našeho provozního ředitele Františka Štrauba," popisuje Miloš Pařík, jednatel společnosti Mikov, která nožík vyrábí.

Stříbrný model se nakonec probojoval do standardní firemní nabídky, žádaný je hlavně mezi sběrateli nebo jako luxusní dárek. "Ročně se jich prodávají desítky kusů," říká Pařík. Stříbrné verzi předcházel o něco lacinější model z pozlacené mosazi za zhruba čtyři tisíce korun.

nůž rybička.Rybička se vyrábí nepřetržitě přes šedesát let. Původně byla plechová, často se ale rozpadala a rezivěla. Plech proto v posledních letech nahradil zinek a čepel je místo z uhlíkové oceli z nerezu.

"Hodně dlouho jsme rybičky vyráběli z uhlíkové oceli, protože to bylo levnější. Pak jsme od toho ale ustoupili. Nevypadalo to hezky a byla ostuda, když nožík zrezivěl," uvedl Pařík.

Klasická rybička je dodnes populární. Stojí přibližně šedesát korun a Mikov jich ročně prodá kolem 25 tisíc kusů. Devadesát procent produkce putuje do tuzemských obchodů, zbytek na Slovensko.

"Rybička se prodává velmi často, protože to je česká klasika. Podle mě si ji lidé kupují hlavně z nostalgie," míní provozovatel internetového obchodu kvalitninoze.cz Petr Čech.

Mikov vyrábí kromě vyhazovacích a loveckých nožů i nože kuchyňské, zavírací a speciální. Dvě třetiny produkce prodá v Česku, zbytek jde na export do desítek zemí světa.

Vedle nožů se specializuje i na výrobu kancelářských potřeb pod značkou KIN nebo dílů pro zemědělskou techniku či autoprůmysl.

Tržby rostly v posledních letech o sedm až jedenáct procent ročně. Loni firma utržila zhruba 44 milionů korun, letos čeká kvůli probíhající ekonomické krizi obrat na podobné úrovni.



Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

KVÍZ: Proč chyběl v Československu toaletní papír a kde byste našli Baťov?

Peníze

České a slovenské hospodářství prošlo za posledních sto let etapami bouřlivého rozvoje i zaostávání. Děti dnes už...

Další z rubriky

Aero představilo nový letoun L-39NG za účasti vládní špičky

Nová stíhačka L-39NG na oficiálním představení Aera Vodochody

Na pátečním „roll-outu“ společnost Aero Vodochody poprvé představila finální podobu nového letounu L-39NG. Letoun by...

Socialista Sanders tepe McDonald’s. Zvyšte mzdu alespoň na 15 dolarů, žádá

Bernie Sanders

Americký senátor Bernie Sanders na sociální síti Twitter vyzval společnost McDonald’s, aby následovala příkladu...

I čokoláda je superpotravina. Česká firma ji dodává do Švýcarska

Výroba v pražské společnosti Iswari

O borůvkách či šípku se mluví jako takzvaných superpotravinách. Podle Františka Lomského, spolumajitele české firmy...



Najdete na iDNES.cz