Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Trafik v Česku ubývá. Majitele decimují nižší zisky z prodeje cigaret

  • 12
Za rok z Česka zmizelo pět set trafik. Důvodem jsou klesající marže z cigaret i padající prodeje tiskovin. Výpadky dohánějí rozšířením sortimentu. Mizí hlavně trafiky na špatných místech.

Klidnému místu, kde je slušný výdělek a málo práce, se u nás s oblibou říká trafika. Poslední vývoj celého byznysu však ukazuje, že trafika už zdaleka není tak jistým zdrojem příjmů jako v minulosti.

Statistiky společnosti PNS Grosso, která u nás zásobuje prodejce tiskem, ukazují setrvalý propad počtu prodejců – a loni jejich mizení ještě zrychlilo. „Končí zejména malá prodejní místa kvůli nízkému obratu, takové trafiky si na sebe v daném segmentu nevydělají. Prodeje se přesouvají do obchodních řetězců,“ říká ředitel obchodu PNS Grosso Martin Novák. Přesto podle něj Česko má stále jednu z nejhustších prodejních sítí novin a časopisů na světě.

Tlaky často neustojí především klasické prodejní stánky v ulicích. „Většina zboží v trafikách má pevně stanovenou cenu. Takže je to hlavně o místě a počtu lidí,“ vysvětluje Daniel Tomeš, šéf společnosti Traficon Invest, která se stará zhruba o stovku prodejen.

Za úbytkem trafik stojí více důvodů, podle trafikantů je dusí hlavně situace na trhu s tabákem. „Marže je na něm nižší než v minulosti,“ říká Richard Kalhous, který vede společnost HDS Retail, pod níž patří síť prodejen Relay. Zatímco dříve se běžná marže u cigaret pohybovala přes deset procent, teď mají prodejci kolem šesti procent. Prodeje kuřiva navíc dlouhodobě klesají, podle Českého statistického úřadu spadla spotřeba od roku 2007 do roku 2013 téměř o čtvrtinu.

Díky neustálému zvyšování spotřební daně se i přes klesající prodeje podílejí cigarety na celkovém obratu výraznou měrou, zejména u menších prodejců to přesahuje i osmdesát procent. Trafikám vadí hlavně to, že na cigaretách musí mít všechny stejnou cenu. Dalším důvodem trafikantských stesků je nepříznivý vývoj prodejů novin a časopisů. Klasické stánky se navíc často stávají terčem zlodějů. „Je těžké je pojistit, když je někdo vykrade vícekrát, většinou pak prodejce skončí,“ dodal Tomeš.

Podle Martina Koláčka z Českomoravského sdružení trafikantů je pro řadu prodejců problémem i fakt, že čím dál více lidí chce platit kartou. „Například u jízdenek bychom zaplatili poplatek za platbu kartou vyšší, než je marže u jízdenek,“ dodal Koláček.

Obchoďákům nejde konkurovat

Zejména malé trafiky tlačí do záhuby postupný přesun lidí do nákupních center, kde se trafikantům naopak daří. Důvod je jednoduchý, chodí tam víc lidí.
Trafiky kromě lepší polohy vymýšlejí i další způsoby, jak klesající tržby nahradit. Čím dál více se tak posouvají k modelu, kdy prodávají víc jídla a pití. „Rozšiřujeme nabídku zboží. Limituje nás však fakt, že se maloobchodní řetězce vydaly cestou zmenšování, a tak se přetahujeme o podobnou skupinu lidí,“ dodal Kalhous z HDS Retail.

Trafikanti čekají, že se trh bude ještě dál čistit a trafik bude ubývat. Velké řetězce totiž nepočítají s tím, že by zásadně zvyšovaly počty prodejen. „Dochází spíše k optimalizaci prodejní sítě,“ říká Radek Jech ze sítě trafik Valmont.