Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Návrat trafik. Firmy Českých drah hlídají politici ANO i ČSSD

  7:00aktualizováno  7:00
Zrušte trafiky, volte profíky, lákalo hnutí ANO před volbami na billboardech. Půl roku před další cestou k urnám je situace jiná. ANO společně s ČSSD a KDU-ČSL se dohodly, že své zástupce pošlou do čtyř dceřiných firem Českých drah.

Plakát hnutí ANO před volbami do Evropského parlamentu v roce 2014 | foto: Hnutí ANO

Většinou jde o bývalé či současné komunální či krajské politiky, kteří se k nové práci dostali hlavně díky členství v politické straně, odbornost nehrála hlavní roli. „Existuje dohoda mezi stranami, že si do dceřiných firem každá strana nominuje jednoho zástupce,“ potvrdil poslanec a šéf kampaně ČSSD Jan Birke.

První změny v dceřiných firmách už nastaly. Nejznámější tváří, která se na železnici vrací po mnoha letech, je někdejší brněnský primátor Roman Onderka, který zasedne v dozorčí radě státního nákladního dopravce ČD Cargo.

„Problematice rozumí a bude dobré, aby pomohl dohlédnout na jednolitý management firmy, která podle mého názoru není v dobré kondici,“ vysvětlil Birke Lidovým novinám, proč Onderku navrhl.

Onderka je nicméně podle zjištění MF DNES pouze jedním z řady politiků, kteří nastupují do vedení firem patřících Českým drahám. Do dozorčí rady opravárenské firmy DPOV jde například bývalý náměstek olomouckého hejtmana pro dopravu Alois Mačák (ČSSD), který na post ve vedení kraje rezignoval v září 2015 kvůli statisícovým darům od soukromých firem (více čtěte zde).

Mačák v současnosti působí jako ředitel pražské kanceláře výrobce výhybek DT-Výhybkárna a strojírna, který má na tuzemském trhu faktický monopol. Podle Birkeho pro něj mluví odbornost. „Dvacet let se pohybuji v dopravě, mám v tomto oboru dlouhodobé zkušenosti,“ uvedl Mačák.

Místopředseda zlínské ČSSD Roman Vaigel bude v dozorčí radě společnosti ČD-Telematika. Ten působí mimo jiné v dozorčí radě státní firmy Čepro nebo v Dopravním podniku měst Zlín a Otrokovice.

Kasal bude v další dozorčí radě

Hnutí ANO rovněž poslalo do dceřiných firem Českých drah své zástupce. „Vybírali jsme je podle doporučení a odbornosti,“ prohlašuje šéf dozorčí rady Českých drah a náměstek ministra dopravy za ANO Milan Feranec.

Hospodaření Výzkumného ústavu železničního, dlouhodobě vysoce ziskové firmy, tak nově hlídá za ANO Roman Zarzycký. V hnutí působí jako zastupitel v Plzni a uvolněný (placený) šéf kontrolního výboru, s dopravou zkušenosti nemá. „Jako předseda kontrolního výboru mám s mechanismy kontroly zkušenosti,“ namítá Zarzycký. Podle Ferance má mít na starosti například kontrolu výdajů na marketing.

ČD Cargo spolu s Onderkou pohlídá Jiří Švachula, který je za ANO místostarostou městské části Brno-střed. Do opraváren DPOV míří za ANO Jan Nečas, uvolněný předseda výboru pro dopravu a územní plánování Jihomoravského kraje.

A dozorčí rady firem státního dopravce obsadí i lidovci. Exposlanec Jan Kasal, který už od roku 2014 hlídá hospodaření ČD Cargo, si navrch přibere práci v dozorčí radě VÚŽ. K dalším personálním změnám má ještě dojít v příštích týdnech. I když obvykle změny v dozorčích radách formálně schvaluje vedení Českých drah, v tomto případě jde jen o plnění přání politiků z vládní koalice.

Splněná přání vládní koalice

České dráhy neuvedly přesně, kdo se v dozorčích radách změnil, reagovaly jen na konkrétní osoby. „Všechny změny budou v zákonné lhůtě zveřejněny v obchodním rejstříku,“ řekl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Podle něj byli noví členové na pozice voleni na základě jejich pracovních zkušeností v příbuzných oborech, jako je například strojírenství nebo doprava. Odměny členů dozorčích rad firma nezveřejňuje, řádově jde o desítky tisíc korun měsíčně.

Zatímco v případě mnoha jiných firem musí projít kandidát do dozorčí rady pohovorem u výboru pro personální nominace zřízeného u Úřadu vlády, dceřiných firem Českých drah se taková povinnost netýká.

Podle mluvčího Úřadu vlády Martina Ayerera nemá výbor dostatečnou pravomoc projednávat personální změny v jejich dozorčích radách. „Není zde splněn předpoklad majetkové účasti státu. Společníkem je totiž nikoliv stát, ale mateřská obchodní společnost, která má majetkovou autonomii,“ vysvětlil Ayrer.

Autor:



Nejčtenější

Válka o prodavačky pokračuje. Nástupní mzda v Lidlu bude 28 tisíc

Nová prodejna v Berouně se otevře v následujících týdnech.

Diskonty Lidl v Česku zvýší od března nástupní mzdu pokladních a prodavaček na 28 tisíc korun, tedy o pětinu. V Praze a...

Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...



Fronty i na půl hodiny. Kaufland má málo pokladních, lidé si stěžují

(Ilustrační snímek)

V Kauflandu na pražském Bohdalci je 25 pokladen, v posledních dnech je však běžné, že fungují jen čtyři. Nakupujících...

Diesely v Německu už nikdo nechce. Ceny ojetin srážejí čachry s emisemi

(Ilustrační snímek)

V Německu za poslední rok výrazně klesl prodej nových naftových aut, ceny těch ojetých šly znatelně dolů. Vývoj souvisí...

Nejmladší český miliardář začal ve skladu. Dnes ovládá zbrojařské impérium

Majitel Czechoslovak Group Michal Strnad.

Pětadvacetiletý Michal Strnad se po převodu stoprocentního podílu zbrojařsko-průmyslového holdingu Czechoslovak Group...

Další z rubriky

VIDEO: V každém z nás je sportovec. Ruzyňské letiště fandí olympionikům

V každém z nás je kus sportovce

Letiště Václava Havla Praha vytvořilo sérii tří virálních videí, kterými podporuje české sportovce v Jižní Koreji. Tři...

Rizikové půjčky vévodí českému úvěrovému trhu. Banky ztrácí podíl na trhu

(Ilustrační snímek)

Rizikovým způsobem si půjčuje peníze 28 procent Čechů. Dvě třetiny dlužníků si vzalo půjčku od nebankovních společností...

Uber chce v Praze rozvážet jídlo. Byznys zajímá i Amazon a Facebook

Uber Eats.

Firmy specializované na rozvoz jídla z restaurací si ve světě kolíkují svá teritoria. A některé z nich může zajímat i...

Najdete na iDNES.cz