Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Elektřina na dráze se bude účtovat spravedlivěji, jízdenky zřejmě zdraží

  1:00
Osobním dopravcům stoupnou náklady na elektřinu o desítky procent. Skončí totiž nepřímé dotace od nákladních vlaků v podobě ceny za trakční energii. Za dva roky by se náklady na elektřinu měly náklady rozpočítávat podle spravedlivějšího klíče.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  Michal Šula, MAFRA

Je to jedna z nerovností na české železnici, která trvá roky a dopravci si na ni zvykli – nákladní doprava nepřímo dotuje provoz osobní. Jak výší poplatku za použití kolejí (dopravní cesty), tak cenou za trakční energii, kterou lokomotivy odebírají z trolejí.

To by mělo skončit, od roku 2018 v případě ceny za dopravní cestu a od roku 2019 v případě ceny trakční energie by se měly náklady rozpočítávat podle spravedlivějšího klíče. Pro osobní dopravu to však bude znamenat, že stoupnou náklady a pravděpodobně podraží jízdenky.

Nákladní dopravci už oslovili České dráhy a Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) s požadavkem, aby se spotřebovaný proud na železnici začal určovat více podle skutečné spotřeby místo stávajících složitých vzorců, které znevýhodňují nákladní dopravce.

ČD přijdou až o 360 milionů korun ročně

Dodávku elektřiny na české železnici všem dopravcům zajišťují České dráhy. Ty by tak najednou musely samy za osobní vlaky připlatit, současně by však výrazně ušetřila jejich dceřiná společnost ČD Cargo.

Ale ani tak by na tom České dráhy nevydělaly, první propočty mluví o tom, že by změnou výpočtu spotřeby mohly přijít až o 220 milionů korun ročně, o značné částky by přišli i soukromí osobní dopravci. Některé odhady mluví o ještě vyšší částce – 360 milionech korun. České dráhy ročně utratí za elektřinu pro své vlaky 1,2 miliardy, jde tak o zvýšení nákladů nejméně o šestinu.

Osobní dopravci zatím nechtějí o dopadu na cenu jízdného mluvit. V rozpočtu Českých drah je čtvrtmiliardové navýšení nákladů citelné, ročně na své vlaky dostávají od krajů a státu 13 miliard korun. Je navíc otázka, zda se podaří ve smlouvách s objednateli toto navýšení nějak kompenzovat.

Pro dráhy jde o mimořádně citlivé téma – všichni vědí, že současný stav je neudržitelný, ale také vědí, že změna systému výpočtu současně zdraží osobní dopravu. I proto České dráhy nechtějí současná jednání komentovat. Podle informací MF DNES se čeká částečně i na zřízení drážního regulátora.

SŽDC potvrdila, že k jednáním na toto téma už došlo, i když zatím bez výsledku. „O trakční energii se vedou jednání na úrovni ministerstva dopravy a zástupci dopravců,“ řekla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová. „Je to téma, které se momentálně intenzivně řeší,“ potvrdil ředitel sdružení nákladních dopravců ŽESNAD.CZ Oldřich Sládek.

Cílem nákladních dopravců je postupně urovnat diskriminační poměry. Předpokládají, že od roku 2019 bude na železnici liberálnější prostředí pro nákup elektřiny, doufají v zavedení hybridního systému účtování trakční energie. Ten by znamenal, že dopravci s „měřáky“ na lokomotivě budou fakturovat podle skutečné spotřeby, zbytku bude spotřeba dopočítána podle smluvních paušálních parametrů.

Srovná se i cena „mýtného“

Nákladním dopravcům dává sílu do většího boje za férovější podmínky na železniční síti i poslední drážní legislativa.

Ta počítá s velkými změnami, vlaky zaplatí jednotnou sazbu za každý ujetý kilometr, od které se budou odečítat další slevy, či naopak přičítat poplatky například podle hmotnosti či typu trati, na které jezdí. Jde o první „ceník“ drážních poplatků za použití kolejí, kde lze ceny porovnat.

SŽDC současně upozorňuje, že srovnání cen „kolejového mýtného“ nepovede ke zdražení poplatků za ujetý kilometr za osobní dopravu. U některých typů vlaků sice dojde ke zvýšení poplatku, v průměru však ceny zůstanou stejné. „Vzhledem k nastavení parametrů nové cenové politiky předpokládáme, že se poměr příjmů z osobní dopravy a nákladní dopravy nepatrně zvýší ve prospěch osobní dopravy,“ dodala Šubová.

SŽDC snížením cen vypadne část příjmů od dopravců, zkrátka však nepřijde. „Výpadek způsobený snížením ceny za užití železnic bude řešen v rámci pětileté smlouvy, kterou SŽDC jako manažer infrastruktury uzavře se státem,“ dodala Šubová.

Jízdenky na české železnici se zdražovaly letos v prosinci s novým řádem, šlo však o nepatrnou změnu v řádu desetin procent. U některých tarifů stoupla cena o jednu až čtyři koruny.

Autor:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Hallstatt brojí proti turistům. Omezuje počty autobusů, zastavuje reklamu

1. května 2024

Rakouské oblíbené místo Hallstatt dlouhodobě bojuje s velkým náporem turistů. Místním s návštěvníky...

Plán na města bez zavíraček naráží. Místní ani policie nechtějí žít nonstop

1. května 2024

Rostoucí náklady, obavy o bezpečnost a stížnosti na hluk dusí po setmění ekonomiky od Londýna po...

Od ropy k technologiím. Saúdská Arábie přezbrojuje na umělou inteligenci

1. května 2024

Ve vývoji umělé inteligence hrají klíčovou roli dva faktory - peníze a energie. Obojího má Saúdská...

Pražské letiště změnilo platby za parkování, zdarma je nově jen 10 minut

1. května 2024  9:02

Mezinárodní Letiště Václava Havla v pražské Ruzyni od května změnilo systém parkování. Doba na...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...