Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Michal Šula, MAFRA

Elektřina na dráze se bude účtovat spravedlivěji, jízdenky zřejmě zdraží

  • 91
Osobním dopravcům stoupnou náklady na elektřinu o desítky procent. Skončí totiž nepřímé dotace od nákladních vlaků v podobě ceny za trakční energii. Za dva roky by se náklady na elektřinu měly náklady rozpočítávat podle spravedlivějšího klíče.

Je to jedna z nerovností na české železnici, která trvá roky a dopravci si na ni zvykli – nákladní doprava nepřímo dotuje provoz osobní. Jak výší poplatku za použití kolejí (dopravní cesty), tak cenou za trakční energii, kterou lokomotivy odebírají z trolejí.

To by mělo skončit, od roku 2018 v případě ceny za dopravní cestu a od roku 2019 v případě ceny trakční energie by se měly náklady rozpočítávat podle spravedlivějšího klíče. Pro osobní dopravu to však bude znamenat, že stoupnou náklady a pravděpodobně podraží jízdenky.

Nákladní dopravci už oslovili České dráhy a Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) s požadavkem, aby se spotřebovaný proud na železnici začal určovat více podle skutečné spotřeby místo stávajících složitých vzorců, které znevýhodňují nákladní dopravce.

ČD přijdou až o 360 milionů korun ročně

Dodávku elektřiny na české železnici všem dopravcům zajišťují České dráhy. Ty by tak najednou musely samy za osobní vlaky připlatit, současně by však výrazně ušetřila jejich dceřiná společnost ČD Cargo.

Ale ani tak by na tom České dráhy nevydělaly, první propočty mluví o tom, že by změnou výpočtu spotřeby mohly přijít až o 220 milionů korun ročně, o značné částky by přišli i soukromí osobní dopravci. Některé odhady mluví o ještě vyšší částce – 360 milionech korun. České dráhy ročně utratí za elektřinu pro své vlaky 1,2 miliardy, jde tak o zvýšení nákladů nejméně o šestinu.

Osobní dopravci zatím nechtějí o dopadu na cenu jízdného mluvit. V rozpočtu Českých drah je čtvrtmiliardové navýšení nákladů citelné, ročně na své vlaky dostávají od krajů a státu 13 miliard korun. Je navíc otázka, zda se podaří ve smlouvách s objednateli toto navýšení nějak kompenzovat.

Pro dráhy jde o mimořádně citlivé téma – všichni vědí, že současný stav je neudržitelný, ale také vědí, že změna systému výpočtu současně zdraží osobní dopravu. I proto České dráhy nechtějí současná jednání komentovat. Podle informací MF DNES se čeká částečně i na zřízení drážního regulátora.

SŽDC potvrdila, že k jednáním na toto téma už došlo, i když zatím bez výsledku. „O trakční energii se vedou jednání na úrovni ministerstva dopravy a zástupci dopravců,“ řekla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová. „Je to téma, které se momentálně intenzivně řeší,“ potvrdil ředitel sdružení nákladních dopravců ŽESNAD.CZ Oldřich Sládek.

Cílem nákladních dopravců je postupně urovnat diskriminační poměry. Předpokládají, že od roku 2019 bude na železnici liberálnější prostředí pro nákup elektřiny, doufají v zavedení hybridního systému účtování trakční energie. Ten by znamenal, že dopravci s „měřáky“ na lokomotivě budou fakturovat podle skutečné spotřeby, zbytku bude spotřeba dopočítána podle smluvních paušálních parametrů.

Srovná se i cena „mýtného“

Nákladním dopravcům dává sílu do většího boje za férovější podmínky na železniční síti i poslední drážní legislativa.

Ta počítá s velkými změnami, vlaky zaplatí jednotnou sazbu za každý ujetý kilometr, od které se budou odečítat další slevy, či naopak přičítat poplatky například podle hmotnosti či typu trati, na které jezdí. Jde o první „ceník“ drážních poplatků za použití kolejí, kde lze ceny porovnat.

SŽDC současně upozorňuje, že srovnání cen „kolejového mýtného“ nepovede ke zdražení poplatků za ujetý kilometr za osobní dopravu. U některých typů vlaků sice dojde ke zvýšení poplatku, v průměru však ceny zůstanou stejné. „Vzhledem k nastavení parametrů nové cenové politiky předpokládáme, že se poměr příjmů z osobní dopravy a nákladní dopravy nepatrně zvýší ve prospěch osobní dopravy,“ dodala Šubová.

SŽDC snížením cen vypadne část příjmů od dopravců, zkrátka však nepřijde. „Výpadek způsobený snížením ceny za užití železnic bude řešen v rámci pětileté smlouvy, kterou SŽDC jako manažer infrastruktury uzavře se státem,“ dodala Šubová.

Jízdenky na české železnici se zdražovaly letos v prosinci s novým řádem, šlo však o nepatrnou změnu v řádu desetin procent. U některých tarifů stoupla cena o jednu až čtyři koruny.