Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Traktorových náklaďáků je v Česku 131, firmám umožňují obcházet zákazy

  5:53aktualizováno  5:53
Vypadají úplně stejně jako nákladní auta. Nemají ale tachograf, řídit je lze od sedmnácti let, řidič nemusí dodržovat bezpečnostní přestávky ani platit silniční daň. Na technickou kontrolu jezdí jen jednou za čtyři roky, pojištění je nižší, a co je asi nejpozoruhodnější, pro tyto kamiony neplatí zákaz vjezdu nákladních automobilů. V technickém průkazu totiž mají napsáno traktor.

Auta původně určená pro zemědělce na polích, na silnicích a dálnicích prakticky nelze rozeznat. Vše je přitom legální. I z toho důvodu si je pořizuje stále více firem nebo klasické náklaďáky na tyto „traktory“ nechává předělávat. Ministerstvo dopravy se díru v legislativě, která s ničím takovým nepočítala, teprve chystá zalátat. Například chce zvednout věk, odkdy bude možné tato vozidla řídit.

Fotogalerie

Kopřivnická Tatra sestrojila před pár lety Tatru Phoenix. Jednou z variant byl i Tatraktor, jak mu ve zdejší továrně říkají. Měl to být vůz, který fabriku vrátí na výsluní a vyplní díru na trhu – zemědělcům nabídne něco, co jim usnadní a zlevní práci. 

„Splňuje výhody nákladního automobilu a traktoru. Zároveň na něj zákazník bude moci čerpat dotace, tankovat zelenou naftu a nemusí mít řidičák na nákladní automobil, stačí na traktor,“ vysvětlil už při uvedení do výroby manažer marketingu automobilky Jiří Kašpárek.

Pro lepší pochopení: auto značené jako Tatraktor nebo Agrotahač má upravenou převodovku tak, aby na poli dokázalo jezdit pomalým tempem kupříkladu vedle kombajnu, který sklízí obilí, ale po silnici na rozdíl od traktoru může uhánět i 85 kilometrů v hodině.

Polem, nepolem. S traktorem

Takový specifický vůz si kupříkladu podle České televize pořídila i firma z Broumovska, která vozí štěrk do své betonárky z polského Tlumaczówa, kde je kamenolom. Na silnici je přitom zákaz vjezdu kamionům nad šest tun, traktory tudy ale mohou. A bez ohledu na hmotnost.

„Podnikatelé se přizpůsobili tomu, co umožňuje legislativa. Nám se to samozřejmě nelíbí, protože jsme v chráněné krajinné oblasti, nicméně nemůžeme s tím nic udělat. Zákaz vjezdu je na silnici jen pro nákladní automobily, a ne pro traktory,“ říká starosta Otovic Petr Novák.

Právě tyto výhody tatraktorů si pochvalují i jejich majitelé. Mohou tam, kam by kamiony vjet nesměly. „Auto s homologací traktor je výborné na převoz materiálu na delší vzdálenosti. Traktorem by to bylo pomalejší a kvůli spotřebě i dražší,“ říká zemědělec Jiří Podešva, majitel jednoho takového automobilu. V Česku jich je registrovaných 131.

Ministerstvo dopravy o problému ví. Tvrdí ale, že v zahraničí jsou tyto „rychlé traktory“ běžné. „Vizuální podoba vozidla není při rozhodování klíčová. Podstatné je, aby vozidlo splňovalo všechny požadavky, mimo jiné aby mělo ochranný rám. S takovým vozidlem není možné jet po dálnici a při jízdě nad 100 kilometrů od místa firmy pak musí řidiči dodržovat bezpečnostní přestávky,“ popisuje stávající platnou legislativu mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

Od podzimu chystá ministerstvo změnu – novelu zákona o podmínkách provozu na pozemních komunikacích, která zruší technickou kontrolu po čtyřech letech. „To se bude vztahovat jen na nová vozidla, další kontrola už bude po dvou letech. Nevylučujeme ani změnu u řidičského oprávnění na rychlé traktory jedoucí nad 40 kilometrů v hodině ze 17 na 21 let,“ dodal Neusar.

Pro obce má jedinou radu – aby k zákazovým značkám zažádaly ještě o dodatkové tabulky, kde by stálo, že platí i pro traktory jedoucí rychlostí nad 40 kilometrů v hodině.



Nejčtenější

Pražská noční můra se zhmotní za dva roky, až se uzavře Barrandovský most

Barandovský most v Praze.

Barrandovský most připadá Pražanům jako relativně nová stavba. Jenže letos oslavil třicáté výročí od otevření a...

Putinův poradce připravil nejbohatší Rusy během dne o miliardy dolarů

Ilustrační snímek

Nejzámožnější Rusové ztratili v jednom jediném dni přes tři miliardy dolarů. Může za to návrh ekonomického poradce...



Turecká krize se přelévá do Evropy, stahuje s sebou i českou korunu

Současný turecký prezident Recep Tayyip Erdogan se prohlásil za vítěze...

Evropské akcie i euro zůstávají pod tlakem kvůli obavám z ekonomické krize v Turecku. Jednotná evropská měna během...

KOMENTÁŘ: Hrozí další krize? Už na ni může být zaděláno

Zaměstnanci Lehman Brothers

Současné dění na akciových trzích vyvolává vzpomínky na velké krize v letech 2000 a 2008. A je třeba si připomenout, že...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Další z rubriky

Dálnici D1 u Mirošovic zmodernizuje za miliardu korun Eurovia

Rekonstrukce úseku dálnice D1 u Brna. (duben 2015)

Zhruba sedm a půl kilometru dlouhý dálniční úsek mezi Mirošovicemi a Hvězdonicemi na Benešovsku zmodernizuje sdružení...

Pražská noční můra se zhmotní za dva roky, až se uzavře Barrandovský most

Barandovský most v Praze.

Barrandovský most připadá Pražanům jako relativně nová stavba. Jenže letos oslavil třicáté výročí od otevření a...

Kdo dodá nové vlaky za 15 miliard? ČD se chystají na otevírání trhu

Třívozová jednotka RegioPanter na kolejích VUŽ

České dráhy vypsaly soutěž na sto dvacet nových vlaků pro regionální linky. Předpokládaná hodnota dodávky by se měla...

Najdete na iDNES.cz