Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kvůli nízké mzdě popotahují v cizině 15 českých řidičů, říká šéf Česmad

  11:31aktualizováno  14:51
Francouzi udělili českému řidiči zatím jedinou pokutu za nízkou mzdu, dalších 15 jich je ale „ve hře“. Mají formu takzvaných kaucí, o finančním postihu se jedná. Uvedl to v on-line rozhovoru na iDNES.cz šéf Česmad Vojtěch Hromíř. Podle analýzy tohoto sdružení uplatňování zákona v Německu může ohrozit existenci až třiceti procent českých dopravních firem.

Kamiony Mercedes-Benz v propojeném konvoji používajícím autopilota. | foto: Daimler

Pokuty, které začíná policie ve Francii a v Německu udělovat řidičům českých kamionů, jsou nejdiskutovanějším dopravním problémem posledních dní. Důvodem je opatření, podle něhož musí mít řidiči v zahraničí mzdu rovnou alespoň výši minimální mzdy v dané zemi.

Kamioňák ve Francii by tak musel mít na výplatnici až čtyřicet tisíc korun, kromě toho mít potvrzení ve francouzštině a splňovat další administrativu. Portál iDNES.cz už informoval o prvním případu řidiče, který za nesplnění požadavků dostal ve Francii pokutu ve výši 135 eur (více čtěte zde).

Zatím padla jediná pokuta, další případy jsou však ve fázi takzvaných kaucí, zatím bez finančního postihu, ovšem s nejistým výsledkem. „Víme zatím asi o 15 případech, jsou to kauce, tzn. dá se o nich jednat, i když je to ve Francii těžké a mnoha firmám za to 135 EUR nestojí,“ uvedl v on-line rozhovoru Vojtěch Hromíř. Ten zákon považuje za absurdní.

Kromě Francie platí nařízení také v Německu a chystají se ho spustit v Itálii, Belgii, Nizozemí a Rakousku. Nejvíce může bolet v obchodu s Německem. Podle analýzy, kterou si nechalo vypracovat sdružení Česmad, může plné uplatňování německého zákona ohrozit existenci 10 až 30 procent českých dopravních firem.

ON-LINE rozhovor

Na dotazy čtenářů odpovídal Vojtěch Hromíř ZDE.

Dopravci to považují za neférové a protekcionistické řešení zemí, které chtějí vytlačit levnější konkurenci. „Administrativní náklady jsou zcela nepřiměřené, pokud má firma platit řidiče za práci ve Francii tamní mzdou, musí vést oddělenou evidenci pracovní doby, upravit software, najmout a platit si zástupce ve Francii, u nějž budou uloženy dokumenty, jako je deklarace o vyslání, smlouvy a podobně,“ vyjmenoval Hromíř.

Obzvlášť absurdní Hromíř situaci považuje v zrcadle toho, co se děje například v Calais. Tam imigranti pod kola projíždějících kamionů házejí překážky, snaží se je zpomalit a přepravit se jimi do vnitrozemí. „Francouzi toho už hodně naslibovali, něco málo udělali, ale stále tam jsou řidiči napadáni a policie zpovzdálí přihlíží a zakročí, až když pomine počáteční agrese,“ říká.

Nařízení o dodržování minimální mzdy však není jediné, nad kterým se dopravci pozastavují. Nová pravidla dávají policistům moc pokutovat také řidiče přespávající v kamionech. Mají tak vytlačit takzvané nomády, tedy dopravce, kteří se v zemi usídlí na několik měsíců. S opatřením podle Hromíře přišli Belgičané a Francouzi. „Problém je v tom, že neexistují zařízení, kam by mohl jít přespat, a také místa, kde by mohl nechat bezpečně zaparkovaný kamion,“ říká šéf Česmad. Vedle toho přišel další nápad: povinný návrat „domů“ do 14 dní.

Opravy a kolony jako daň za nečinnost

Jiné problémy trápí řidiče na českých vozovkách. Státní úřady, jako je Ředitelství silnic a dálnic, od léta čelí většímu tlaku nespokojených řidičů kvůli uzavírkám a častým kolonám. Lidé si například stěžují, že silnice se uzavřou, ale nikdo na nich nepracuje. Podle Hromíře stát dvacet let na opravy kašlal a lidé si teď jen vybírají nepříjemnou daň za nečinnost. „Kdyby se do toho nepustili, tak by se mohlo stát, že se D1 stane totálně nesjízdnou během pěti let,“ míní Hromíř.

Utrácení dotací si „užijí“ řidiči: probíhá největší výměna svodidel

Kritika se valí na stát také kvůli tomu, že nestihl vysoutěžit provozování mýta na další roky a prodloužil proto miliardovou smlouvu s firmou Kapsch. Tématem pro dopravce je však v souvislosti s mýtem také otázka jeho rozšíření na část silnic druhé třídy. O tom se vede diskuse s kraji, kterým tyto komunikace patří.

Křišťálová Lupa 2016
Autor:


Nejčtenější

Putinův poradce připravil nejbohatší Rusy během dne o miliardy dolarů

Ilustrační snímek

Nejzámožnější Rusové ztratili v jednom jediném dni přes tři miliardy dolarů. Může za to návrh ekonomického poradce...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...



Turecká krize se přelévá do Evropy, stahuje s sebou i českou korunu

Současný turecký prezident Recep Tayyip Erdogan se prohlásil za vítěze...

Evropské akcie i euro zůstávají pod tlakem kvůli obavám z ekonomické krize v Turecku. Jednotná evropská měna během...

Konec nočních nákupů, hlásí Tesco. Obchody v Česku zkrátí otevírací dobu

Obchodní dům Tesco. Logo.

Desítky tuzemských supermarketů britského řetězce Tesco zkrátí od září svou otevírací dobu. Místo půlnoci budou obchody...

KOMENTÁŘ: Hrozí další krize? Už na ni může být zaděláno

Zaměstnanci Lehman Brothers

Současné dění na akciových trzích vyvolává vzpomínky na velké krize v letech 2000 a 2008. A je třeba si připomenout, že...

Další z rubriky

Boj proti šejdířům. Za stáčení tachometrů bude hrozit pokuta až půl milionu

Ilustrační snímek

Pokuta až půl milionu korun bude od 1. října hrozit prodejcům a motoristům za stáčení tachometru. Novelu zákona...

Éra žabotlamů končí, vydaly se na poslední jízdu do depozitáře

Poslední „žabotlam“ lze spatřit na lince z Hostivaře do Roztok u Prahy. Jde o...

V pátek se mohli milovníci železniční nostalgie naposledy svézt v pravidelném provozu elektrickou soupravou 451, které...

Boeing vyrábí letadla v hale větší než je Disneyland. Už padesát let

Výrobní hala Boeingu v americkém Everettu

Co se děje pod střechou nejobjemnější budovy světa? Montují se tu letadla typu Boeing. Z velké části ručně, jako před...

Najdete na iDNES.cz