Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Král džusů Rauch: Trápí nás studené počasí i šetřiví zákazníci

  16:29
Kofola a rakouský výrobce džusů Rauch v pondělí oznámily začátek spolupráce. Výrobce nápojů z Krnova nově převezme distribuci rakouské firmy v Česku a na Slovensku. Dvě rodinné firmy se spojily v době, kdy spotřeba nealkoholických nápojů klesá a lidé ve stále větší míře dávají přednost vodě z kohoutku.

Majitel výrobce ovocných džusů Rauch Jürgen Rauch. | foto: foto: MAFRA MICHAL ŠULAMAFRA

Rakušan Jürgen Rauch vede už v páté generaci stejnojmennou firmu dodávající ovocné džusy, ledové čaje a kávy do více než stovky zemí světa. V Česku a na Slovensku se nyní spojil s majitelem Kofoly Janisem Samarasem (více čtěte zde). Podlé Raucha bude spojení dvou rodinných firem fungovat lépe než u nadnárodních koncernů.

Jaké přínosy má pro Rauch propojení distribuce a zásobování trhu skrze síť Kofoly?
V Česku zůstáváme i nadále zastoupení. Spolupráce má ale pro obě firmy výhody. Na jedné straně je tu silná značka Rauch, na druhé velmi dobrá distribuce Kofoly a spojení bude mít přínos pro obě firmy. Za Rauch tedy očekáváme, že bychom mohli dodávat naše produkty do více prodejních míst.

Očekáváte také úspory v nákladech? Mám na mysli, jestli spojením dojde k propouštění některých zaměstnanců?
Ne to ne, část lidí v Česku i na Slovensku bude přeložena. Jde zhruba o třicet lidí, kteří budou integrování do distribučního oddělení Kofoly. Budou tedy pracovat pod Kofolou, ale i nadále spadat pod Rauch.

Jak velký podíl na trhu nealkoholických nápojů bude mít společně s Kofolou?
To je dobrá otázka, v tuto chvíli ji ale nedokážu zodpovědět. Bude ale poměrně velký.

Je důvodem spojení i to, že společně budete mít silnější vyjednávací pozici vůči obchodním řetězcům?
Nejenom to. Je jasné, že čím větší distributor, tím je i lepší pozice vůči obchodníkům. My však máme s obchodníky v zásadě dobré vztahy a hlavní důvodem pro nás byla opravdu velká a fungující distribuce s mnoha zaměstnanci v terénu. Rauch samotný by nemohl mít nikdy v Česku tolik lidí. S početným týmem Kofoly, ledničkami v prodejnách a značkami dvou rodinných firem na tom vyděláme.

Počítáte v dlouhodobém výhledu s podobnou spoluprácí i v dalších zemích, kde působíte? Mohl by Rauch pomoci Kofole proniknout na trh třeba v Rakousku nebo Itálii?
Speciálně v Rakousku by to určitě nebylo jednoduché. Je to velmi malý trh, máme jen pár obchodních řetězců, takže tam příliš šancí nevidím. Značka Kofola není v Rakousku moc známá a vstoupit na trh v takové situaci je opravdu velmi, velmi těžké. Než se nějaká značka etabluje, trvá to hodně dlouho. Působíme ale i v řadě jiných zemí, kde takovou šanci vidím, například v Maďarsku.

Rauch Fruchtsäfte

Rakouská společnost Rauch byla založena už v roce 1919 Franze Josefem Rauchem. Jürgen Rauch se do rodinné firmy zapoji v roce 1994, původně zakládal pobočku v Budapešti, o deset let později převzal vedení celé společnosti. V současnosti má Rauch pobočky v 13 zemích a roční obrat 806 milionů euro. Své značky Rauch, Happy Day, Yippy nebo Nativa vyváží do více než stovky zemí. 

A naopak, může spolupráce pomoci Rauch v Polsku, kde sice už působíte, Kofola tam má však velmi dobré postavení?
V Polsku máme dvě továrny, ale pouze na zpracování ovoce. Vyrábíme tam ovocný koncentrát, ale nápoje už nestáčíme. A prodáváme tam velmi málo. Teoreticky by nám tak Kofola mohla pomoci, v tuto chvíli však nic podobného nechystáme. Polsko je pro ovocné džusy velmi složitým trhem. Ceny jsou nízké a konkurence velmi tvrdá.

Ačkoliv spotřeba ovocných džusů v Česku podle posledních čísel roste, celkově se nealka pije stále méně. Dochází ke klesající spotřebě i na dalších trzích, kde působíte?
Podobný trend vidíme v celé Evropě a důvody jsou v zásadě tři. Tím prvním je špatné počasí v létě, což je případ letošního roku. Červenec a srpen byly velmi špatné, v Rakousku v podstatě žádné léto nebylo, což je na prodejích minerálních vod nebo ledových čajů velmi silně patrné. Druhým důvodem je celková ekonomická situace, lidé šetří a ovocné džusy nejsou zrovna levné. A třetím důvodem je rozšiřující se nabídka nealkoholických produktů. Vedle klasické minerálky a džusů si dnes můžete dát třeba energetický nápoj.

A co kohoutková voda, která producentům nealkoholických nápojů v Česku sebrala nemalou část trhu?
Kohoutková voda se pila vždy. Na druhou stranu to není všude, osobně si také v každé zemi netroufám pít z vodovodu.

Kde například?
V některých zemích východní Evropy mám o kvalitě pochybnosti, v Rumunsku nebo v Rusku. V Praze je nejspíš v pořádku.

V Česku se v posledních letech také uchytily domácí limonády, které si hostinští vyrábějí sami a konkurují tak velkým producentů. Děje se to i jinde ve světě?
Hodně restaurací si dělá třeba vlastní jablečný džus, ale nejedná se o masivní záležitost. Jde o poměrně malou část trhu.

Kolik procent prodejů Rauch směřuje do maloobchodu a kolik do gastronomie?
Důležitější je určitě maloobchod, na celkových prodejích se podílí z 85 procent. Pohostinství je ale neméně podstatným segmentem, třeba i proto, že je to pro značku velmi dobrá reklama. V restauraci dostanete lahvičku na stůl, ochutnáte, vidíte značku a příští den si třeba koupíte v supermarketu velké balení.

Rauch stále používá nejmenší 0,2 litrové lahvičky, které třeba Coca-Cola nedávno přestala dodávat. Nechystáte se také k podobnému kroku?
To ne, pro gastronomii je to velmi důležité a restauratéři je požadují. Používají se v mnoha zemích, každoročně se jich prodá mnoho milionů kusů a toto číslo pořád stoupá. Z celkového počtu prodaných balení dominují přirozeně ty větší, ale 0,2 litrové lahvičky činí určitě 10 až 15 procent z celkového množství a to není málo.

Nedávno jste sami vstoupili do gastronomického odvětví a ve Vídni otevřeli první prodejnu Rauch Juice Bar. Jaké s ní máte plány?
Máme už dva bary a očekáváme, že v tomto segmentu budeme dále růst. Podobně jako Kofola se síti Ugo nabízíme čerstvě lisované džusy, k tomu třeba kávu a sendviče. V současnosti připravujeme ve Vídni otevření už třetího baru.

Chystáte se tímto projektem i na trhy mimo Rakousko? Například do Česka, kdy byste konkurovali právě prodejnám Ugo od Kofoly?
Uvažujeme o tom, je to možné, ale nic konkrétního v tuto chvíli říct nemohu. Nejdříve bychom ale zřejmě zkoušeli jiné země než Česko.

Rauch spolupracuje také s Red Bullem, jak to přesně funguje?
Vyrábíme Red Bull ve dvou továrnách, je to ale samostatná část, která se týká pouze výroby. Distribuce a vše ostatní je zcela oddělené, určitě se tedy nestane, že bychom začali přes Kofolu distribuovat Red Bull v Česku. My ho jen vyrobíme, společnost Red Bull si pak zboží ve skladu vyzvedne a to směřuje do celého světa. Tak to funguje už patnáct let.

Autor:

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

13. dubna 2024

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by...

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

Za zmizení 12 miliard dolarů trest smrti. Vietnam potrestal historický podvod

12. dubna 2024  17:58

Za největší bankovní podvod ve vietnamské historii padl ten nejpřísnější trest. Rozsudek smrti si u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Maloobchody na českém venkově ovládnou Maďaři. Kupují další řetězec

17. dubna 2024  14:08

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) povolil maďarské skupině Oriens nákup maloobchodního...

Investoři vyhlížejí půlení bitcoinu. Změnu jeho ceny teď odhadují jen stěží

19. dubna 2024  16:26

Investoři do kryptoměn s napětím očekávají sobotní tzv. půlení bitcoinu, takzvaný halving. Při něm...

To si děláte legraci. Mobilní operátor naúčtoval Američanovi tři miliony

19. dubna 2024  13:20

Nemilého překvapení se po návratu do Spojených států dočkat muž z Floridy, který se loni v létě...

Každý je vítěz. Hra pomáhá nakrmit chudé Bangladéšany a baví sociální sítě

19. dubna 2024

Obyvatele Bangladéše trápí vysoké ceny potravin, které si kvůli inflaci nemohou dovolit. Přesto...

Letiště v Česku odbavila o třetinu víc pasažérů. Většinu z nich z Ruzyně

19. dubna 2024  11:13

Letiště v Česku loni odbavila téměř 15 milionů cestujících, meziročně zhruba o 29 procent více, ale...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...