S novinkami na železnici se změní i tvář Plzně - město totiž v návaznosti na úpravy dráhy chystá hned několik staveb.
A ty nebudou laciné. Plzeň přijdou na sto padesát až dvě stě milionů korun, což celou akci řadí mezi hlavní investiční projekty.Co se změní? Na rekonstruované trati na Stříbro vzniknou nové mosty.
"Například je třeba vyřešit křížení budoucího městského silničního okruhu přes zmíněnou trať. Je mnohem jednodušší a i levnější postavit most teď, kdy na trati zároveň pracují železničáři, kdy stejně budou výluky," vysvětluje ředitel Útvaru investic města Plzně Ladislav Kadlec.
Právě zmíněný most, pod kterým povede nová silnice, bude vůbec nejdražší stavbou, budovanou v souvislosti se třetím koridorem. Plány zahrnují v Plzni celkem osm staveb. Mezi nimi třeba zcela novou železniční zastávku Zadní Skvrňany.
"Myšlenka zřídit novou zastávku v této části města je velmi stará, teď se ji konečně podaří naplnit. Pro obyvatele Skvrňan bude výhodná nejen třeba pro cesty do zaměstnání, ale také jako výchozí bod k cestě do oblíbené rekreační oblasti kolem přehrady Hracholusky," míní náměstek primátora Plzně Petr Náhlík.
Změní se i trať na Rokycany
Nová stanice bude stát zhruba pětadvacet milionů korun. Přes upravovanou železnici povede i nová lávka pro pěší a cyklisty, od areálu internátů do Předních Skvrňan.
"Stavba za sedm milionů by měla zvýšit bezpečnost, protože při přecházení trati se v těchto místech stala řada nehod," říká Petr Náhlík. Město hodlá dále vybudovat podchod u konečné zastávky tramvaje číslo dvě či nové podchody u křimického vlakového nádraží. Start stavebních prací je plánován na příští rok.
V příštích letech přijdou na řadu úpravy dalších částí trati při budování třetího železničního koridoru. Po úseku Plzeň - Stříbro by se v kraji měla měnit podoba úseku z Plzně na Rokycany, pak přijde na řadu přestavba samotného průjezdu Plzní.
"Tady plány zatím ještě nejsou tak konkrétní jako v případě stříbrského úseku, ale je jasné, že nové stavby, zejména dopravní, město opět přichystá," uvedl Ladislav Kadlec.
Co také v Plzni vznikne |
Most při křížení budoucího severozápadního silničního okruhu s tratí |
Železniční zastávka ve Skvrňanech |
Lávka pro pěší a cyklisty u internátů ve Skvrňanech |
Podchod u konečné zastávky tramvaje č. 2 |
Podchody u vlakového nádraží v Křimicích |