Dosud totiž o nákladně připravené pozemky usilovalo jen několik menších firem a vyhlídky na příchod většího investora do nezaměstnaností sužovaného regionu nebyly příznivé.
V nové výrobní hale Tedomu by mělo do čtyř let najít práci až šest stovek lidí při výrobě i montáži autobusů na plynový pohon. Tedom již mimo jiné vlastní i motorárnu někdejšího Liazu v Jablonci nad Nisou.
Třebíčští zastupitelé mají prodeji pozemku v zóně požehnat už tento čtvrtek. "Slibovali jsme překvapení. V předchozích třech týdnech se záměr firmy postupně dolaďoval. Nyní se podařilo dotáhnout jednání do zdárného konce," reagoval třebíčský místostarosta Radek Číhal.
Městští radní již prodeji pozemků Tedomu požehnali a podle místostarosty se zřejmě obdobně zachovají i zastupitelé.
"Pro město je to velice dobré z hlediska pracovních příležitostí. Jedná se o prvního silného investora," zdůraznil Číhal. Původně třebíčská firma Tedom nyní sídlí ve Výčapech nedaleko Třebíče a patří k prosperujícím společnostem.
Skupina firem nyní zaměstnává v tuzemsku i v zahraničí na sedm set lidí, z toho sto šedesát přímo ve Výčapech. Firma prorazila zejména kogeneračními jednotkami, tedy zdroji pro kombinovanou výrobu elektřiny a tepla.
Práci najde šest set lidí
V nové hale hodlá Tedom rozjet montáž autobusů na pohon plynovými motory. "Ve čtvrtek se záměrem podrobně seznámím třebíčské zastupitele. Naší snahou je co nejdříve spustit výrobu. Předpokládám, že v příštím roce zaměstnáme asi tři desítky lidí, v dalším pak stovku. Pokud půjde vše hladce, tak podle plánu bychom nabídli nejpozději v roce 2009 šest set míst," shrnul ředitel Tedomu Josef Jeleček
A když se v podnikatelském záměru firmy objeví nějaký zádrhel? "Pak počítáme se čtyři sta místy," zmínil se Josef Jeleček, podle něhož záleží na odbytu.
Ten si Tedom zajistí venku. Díky čilému obchodování s kogeneračními jednotkami má totiž firma za hranicemi dobré jméno. "Hlavní je pro nás zahraniční trh. Jeví se perspektivní," podotkl.
Podle ředitele Jelečka Tedom nepřesune do haly v Hrotovické pracovníky z výčapského provozu. Naopak, bude potřebovat úplně čerstvé síly.
"Výroba autobusů je naší další aktivitou. Proto nabereme nové lidi. Zpočátku zaměstnáme hlavně kvalifikovanější strojnické profese. Vstoupíme do jednání s třebíčským úřadem práce. Věřím, že najdeme dostatečně schopné lidi přímo v regionu," konstatoval Jeleček.
Třebíčsko má na Vysočině největší nezaměstnanost
Ředitele třebíčského úřadu práce Vojtěcha Vymětala zpráva mile překvapila. "O tomto záměru zatím nic nevím. Pokud firma začíná s novou aktivitou, je to výborné. Fabriku s pár stovkami míst považuji za solidní," zaradoval se Vymětal.
Třebíčskem zmítá nejvyšší nezaměstnanost na Vysočině. Podle ročního období kolísá mezi deseti až patnácti procenty. Stálou obživu hledají na okrese tisíce lidí.
Právě od průmyslové zóny si zdejší radní slibovali postupné zlepšování situace. Plochu o rozloze více než jedenáct hektarů za sedmdesát milionů korun dokončili Třebíčští loni. Doposud však investoři Třebíč opomíjeli kvůli jejímu nešťastnému napojení na dálnici D1 a špatné je i spojení s krajským městem Jihlavou.
Ze hry o pracovní příležitost tak byla čtyřicetitisícová Třebíč až do teď vyšachována, což by mohl změnit právě příchod Tedomu. Ten bude první obří vlaštovkou v průmyslovém parku. Místní věří, že tento počin přitáhne další výrobce.