Fakultní nemocnice Olomouc otevřela nejmodernější lékárnu v tuzemsku. | foto: Tomáš Frait, MF DNES

Lékárny sázejí na volný prodej. Táhne intimní hygiena i léky pro mazlíčky

  • 47
Pro tuzemské lékárny je stále důležitější prodej léků bez předpisu. Jejich podíl na celkových tržbách firem roste, přestože dřívější tahouni - hlavně přípravky na hubnutí či vitamínové doplňky - se prodávají méně než v minulosti.

Tlak na ceny léků na předpis nutí lékárny stále víc spoléhat na přípravky, které se prodávají volně. U nich je vyšší marže, ale zároveň se mohou při jejich marketingu mnohem víc odvázat. I proto se snaží ve svých obchodech nabízet co nejširší sortiment. Tuto oblast navíc ovlivňují i různé spotřebitelské trendy.

„Trendem poslední doby je nárůst poptávky po produktech intimní hygieny, jakožto prevence kvasinkových infekcí. Dříve ženy řešily většinou až vzniklé potíže a diskomfort. Nyní už s příchodem léta myslí na prevenci,“ pozoruje Lucia Kvaková, regionální manažerka lékáren Benu, dvojky na českém trhu. U Benu již volný prodej dosáhl podle Kvakové přibližně 40 procent tržeb.

Výroba v lékárně - čípky patří mezi stálé prodejní položky:

„Výrazně se to ale liší v jednotlivých lékárnách. V lékárnách v nemocnicích, poliklinikách nebo blízko zdravotnických center je velká většina léků vydávána na recept. V obchodních centrech pak poměr tržeb z volného prodeje roste,“ dodává Kvaková. Podle ní naopak u lidí slábne obliba přípravků na hubnutí.

„Zákazníci, nebo spíše zákaznice, zjistili, že bez pohybu a zdravé životosprávy to nepůjde. Význam přípravků na hubnutí tak v rámci snižování hmotnosti klesá,“ myslí si manažerka německého řetězce Benu.

Také u největšího řetězce lékáren v Česku Dr.Max loni vyrostl volný prodej, a to dokonce o zhruba 20 procent. Na celkových tržbách firmy se také blíží 40 procentům. Firma aktuálně udává poměr předpisových léků a volně prodejních 65 na 35.

Napomáhají i chřipkové epidemie

„Důvodů bylo několik. Jednak vlivem silné chřipkové epidemie, a jednak si lékárny čím dál víc uvědomují, že volný prodej je nezbytná součást jejich byznysu. Tím se snižuje závislost na regulovaných přípravcích,“ vysvětluje Daniel Horák, generální ředitel Dr. Maxe. Ten zase pozoruje rostoucí zájem o dermokosmetiku, ale také o veterinaria, tedy o léky určené pro domácí mazlíčky. Zejména pro psy a kočky.

Největší část, kolem 17 procent, volného prodeje dnes představují přípravky na chřipku a nachlazení, v těsném závěsu jsou léky proti bolesti, například populární „růžové štěstí“ Ibuprofen. Mezi další populární skupiny patří zmiňované vitamíny a také přípravky na zažívání. Stabilně se prodávají třeba čípky.

„Zájem o přípravu čípků se liší v závislosti na umístění lékárny. V místech, kde jsou pediatři, se jich připravuje více. Zvýšená poptávka po čípcích je také v lékárnách, kam chodí větší počet seniorů. Zde se často připravují bisacodylové čípky na zácpu nebo tobolky na křeče a bolesti nohou,“ popisuje Kvaková.