Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Šunkové salámy klamou obsahem masa, kvalita kolísá i v rámci jedné firmy

  16:22aktualizováno  16:22
Pružný, soudržný a na skus šťavnatý. Tak má podle vyhlášky vypadat a chutnat šunkový salám. Zkoušky časopisu dTest odhalily, že obsahuje často méně masa než je deklarováno. Chuťově a vzhledově však naopak 15 vzorků relativně obstálo.

Test šunkových salámů | foto: Tomáš CetkovskýiDNES.cz

Šunkový salám se prodává nejen u nás ale i v Německu a Rakousku. Podle vyhlášky by měl obsahovat alespoň 55 procent, přičemž se může vyrábět z hovězího, vepřového nebo obou zároveň.

Časopis dTest testoval 15 šunkových salámů a výsledky ukázaly, že nejproblematičtějším prvkem byl obsah masa. Laboratorní testy odhalily, že tři výrobky obsahovaly méně masa, než na obalu slibovaly. V dalších dvou se objevila nedeklarovaná drůbeží bílkovina.

„Největší rozdíl mezi změřenou a avizovanou hodnotou masa jsme zaznamenali u šunkového salámu značky Tesco Value od výrobce Kostelecké uzeniny a.s., který ho místo 70 procent obsahoval jen 54 procent,“ poznamenává šéfredaktorka dTestu Hana Hoffmanová a dodává: „Částečně dobrou zprávou alespoň je, že jsme při pátrání u žádného výrobku nenarazili na přidanou sóju či separát.“

Pouze jeden výrobce se přihlásil k použití hovězího masa. „Jedná se o Šunkový salám dle ČSN z roku 1977 od firmy Le&Co, který se stal také celkovým vítězem testu i díky více než 85 procentnímu podílu masa,“ říká Hoffmanová.

Jeden výrobce, rozdílná kvalita

Testy se také zaměřily na obsah tuků, solí i vybraných nebezpečných látek. Zkoušky neodhalily nic závadného. Pro výrobce také vcelku dobře dopadly senzorické testy. „Tři vzorky dostaly velmi dobré hodnocení, v nejhorším případě padlo hodnocení dostatečné,“ komentuje výsledky Hoffmannová. „Nejlepší známku získal Šunkový salám značky Albert Quality. Vykazoval všechny typické znaky a nebýt slanější chuti, nebyly by k němu žádné připomínky,“ dodává.

Nakonec dTest srovnával několik výrobků od českého výrobce Le&Co. Výsledek ukázal, že stojí nejen za celkovým vítězem, ale vyrábí také šunkové salámy pod značkami Albert Quality, Billa/Vocílka, Billa/Clever, Lidl/Pikok a Tesco.

Kvalita těchto produktů v testu kolísala. Umístily se na vyšších, středních i na nižších příčkách v hodnocení. Jak zdůrazňuje Hoffmanová, pro spotřebitele to tedy znamená, že při nákupu se nelze řídit pouze jménem výrobce. „Doporučujeme přistupovat k výrobkům individuálně a nespoléhat na jejich značku,“ uzavírá.

Šunkové salámy jsme testovali v září 2014:

Autor:



Nejčtenější

Sexistické prasátečko mají souložící poradkyně a výcuc odpadu. Urážejí ženy

Snaživá sekretářka v podání Free Radio. Veřejnost v soutěži Sexistické...

Bankovní poradkyně Lenka poslušně souložící na stole za svou cestou k úspěchu. A také pohled na ženu sedící na toaletě...

Škoda je Popelkou Volkswagenu. O superb přijdeme, říká šéf odborářů

Škoda Superb Black Crystal

Podle odborového předáka největší tuzemské automobilky je to už jasné. Škodovka přijde o superb, vlajková loď firmy s...



Zlatá neděle bude se staženými výlohami. Obchody teď posilují výprodeje

Vlna povánočních slev 28.prosince v Plzni

Blíží se Černý pátek a s ním největší výprodejová akce roku. Z marketingového a obchodního hlediska je pro prodejce...

Musk tratí na autech každou minutu 8 tisíc dolarů. Může mu to zlomit vaz

Elon Musk, šéf automobilky Tesla, představuje nový elektrický roadster

Výroba klíčového vozu společnosti Tesla s názvem Model 3 nabrala tři měsíce zpoždění. Firmu drží nad vodou investoři,...

Zaměstnanci Amazonu udávají nadřízené. Nejaktivnější mohou vyhrát dron

(Ilustrační snímek)

Vedení francouzské divize Amazonu vymyslelo kontroverzní soutěžní hru. Zaměstnanci skladu amerického internetového...



Další z rubriky

Sexistické prasátečko mají souložící poradkyně a výcuc odpadu. Urážejí ženy

Snaživá sekretářka v podání Free Radio. Veřejnost v soutěži Sexistické...

Bankovní poradkyně Lenka poslušně souložící na stole za svou cestou k úspěchu. A také pohled na ženu sedící na toaletě...

Nejsexističtější reklama roku: o titul se uchází Bernard i česká policie

Sexistická reklama Policie ČR.

Kampaň na černou dvanáctku a další piva z pivovaru Bernard nechtěně soutěží v hlasování o nejsexističtější reklamu roku...

Inflační jestřáb má být na stokoruně. ČNB hledá, kdo nakreslí Aloise Rašína

Alois Rašín již jednou bankovku zdobil. Šlo o dvacetikorunu vydanou v roce...

Česká národní banka vypsala soutěž na návrh nové stokoruny, které bude vévodit portrét prvního československého...



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.