Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Šunkové salámy klamou obsahem masa, kvalita kolísá i v rámci jedné firmy

  16:22aktualizováno  16:22
Pružný, soudržný a na skus šťavnatý. Tak má podle vyhlášky vypadat a chutnat šunkový salám. Zkoušky časopisu dTest odhalily, že obsahuje často méně masa než je deklarováno. Chuťově a vzhledově však naopak 15 vzorků relativně obstálo.

Test šunkových salámů | foto: Tomáš CetkovskýiDNES.cz

Šunkový salám se prodává nejen u nás ale i v Německu a Rakousku. Podle vyhlášky by měl obsahovat alespoň 55 procent, přičemž se může vyrábět z hovězího, vepřového nebo obou zároveň.

Časopis dTest testoval 15 šunkových salámů a výsledky ukázaly, že nejproblematičtějším prvkem byl obsah masa. Laboratorní testy odhalily, že tři výrobky obsahovaly méně masa, než na obalu slibovaly. V dalších dvou se objevila nedeklarovaná drůbeží bílkovina.

„Největší rozdíl mezi změřenou a avizovanou hodnotou masa jsme zaznamenali u šunkového salámu značky Tesco Value od výrobce Kostelecké uzeniny a.s., který ho místo 70 procent obsahoval jen 54 procent,“ poznamenává šéfredaktorka dTestu Hana Hoffmanová a dodává: „Částečně dobrou zprávou alespoň je, že jsme při pátrání u žádného výrobku nenarazili na přidanou sóju či separát.“

Pouze jeden výrobce se přihlásil k použití hovězího masa. „Jedná se o Šunkový salám dle ČSN z roku 1977 od firmy Le&Co, který se stal také celkovým vítězem testu i díky více než 85 procentnímu podílu masa,“ říká Hoffmanová.

Jeden výrobce, rozdílná kvalita

Testy se také zaměřily na obsah tuků, solí i vybraných nebezpečných látek. Zkoušky neodhalily nic závadného. Pro výrobce také vcelku dobře dopadly senzorické testy. „Tři vzorky dostaly velmi dobré hodnocení, v nejhorším případě padlo hodnocení dostatečné,“ komentuje výsledky Hoffmannová. „Nejlepší známku získal Šunkový salám značky Albert Quality. Vykazoval všechny typické znaky a nebýt slanější chuti, nebyly by k němu žádné připomínky,“ dodává.

Nakonec dTest srovnával několik výrobků od českého výrobce Le&Co. Výsledek ukázal, že stojí nejen za celkovým vítězem, ale vyrábí také šunkové salámy pod značkami Albert Quality, Billa/Vocílka, Billa/Clever, Lidl/Pikok a Tesco.

Kvalita těchto produktů v testu kolísala. Umístily se na vyšších, středních i na nižších příčkách v hodnocení. Jak zdůrazňuje Hoffmanová, pro spotřebitele to tedy znamená, že při nákupu se nelze řídit pouze jménem výrobce. „Doporučujeme přistupovat k výrobkům individuálně a nespoléhat na jejich značku,“ uzavírá.

Šunkové salámy jsme testovali v září 2014:

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační foto
Zbraně do Egypta i Saúdům. Česko kritizují za vývoz do nestabilních zemí

Česko vyváží zbraně do nestabilních oblastí a autoritářských zemí, jako jsou Egypt a Saúdská Arábie. Podle mezinárodní organizace Social Watch tím přispívá k...  celý článek

Ilustrační snímek
Cenu másla šponuje smetana, mléka je přitom dost

Zatímco cena mléka se nemění, smetana už stojí trojnásobek. „Za rekordní cenu másla rozhodně nemohou zemědělci. Výkupní cena mléka momentálně činí pouhých 8,5...  celý článek

Marian Jurečka, ministr zemědělství, byl hostem pořadu iDNES.cz Rozstřel. (21....
Kolem másla vznikla panika, obchodníci toho využívají, tvrdí Jurečka

Tržní cena másla v Česku byla v srpnu 35 korun, řetězce je nyní nabízejí za 65 korun i více. „Marže je u obchodníků, nikoli producentů,“ řekl ministr...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.