Tři čtvrtiny vládních vozů jsou české výroby

Tři ze čtyř služebních vozů používaných na ministerstvech a Úřadu vlády jsou tuzemské výroby. Podle vyjádření premiéra Miloše Zemana pochází z českých továren 76,5 procenta z 1041 automobilů užívaných ministry a jejich úředníky.

Zeman v písemné odpovědi na interpelaci poslance KDU-ČSL Pavla Severy uvedl, že vláda loni a letos nakoupila pro potřeby ministerstev 205 služebních vozů, přičemž automobily české výroby se na tomto počtu podílí 77,56 procenta. Vláda se tak snaží plnit svůj slib jezdit v českých autech, a to i přesto, že na trhu nejsou k dispozici některé kategorie vozidel české provenience, doplnil Zeman.

V polovině května premiér kritizoval speciální prodlouženou verzi Škody Octavia, o níž kabinet zpočátku projevoval zájem.

"Já tento podnik, který je jinak opravdu mimořádně úspěšný, nechci pomlouvat, ale musím konstatovat, že ve variantě, která se jmenovala Škoda Octavia Long, jsme byli hluboce zklamáni," prohlásil premiér o nabídnutém modelu, kterým byla prodloužená verze vozu Octavia.

"Tato Škoda Octavia Long se lišila od normální Škody Octavia o 8 centimetrů délky. Při předvádění se tedy ukázalo, že se do ní spolehlivě vejde pouze pan ministr Grégr," konstatoval Zeman.

Dále uvedl, že původně automobilka nabídla úřadu vlády prodloužený automobil za 810 000 korun. Za tuto cenu vláda koupila první dvě auta, protože prý chtěla splnit slib o podpoře českého průmyslu a nákupu vládních vozidel u domácích výrobců.

Další tři vozy ale už podle Zemanových slov kupoval kabinet za 900 tisíc, ačkoli prý měly shodné vybavení.

"Pak nás Škodovka "natáhla" na milion. My jsme si je přesto objednali a Škoda Auto nám je nebyla schopna dodat, protože podobně jako u tatrovek nedošlo k náběhu na seriovou výrobu a každý vůz byl vyráběn ruční montáží," pokračoval ve výčtu problémů ministerský předseda.

Nakonec dodal, že po nedobré zkušenosti nezbylo vládě nic jiného, než s třetinovou slevou nakoupit luxusní automobily Audi A6 a A8, které sloužily delegátům zasedání měnového fondu a světové banky v Praze na podzim loňského roku.

Představitelé kritizované automobilky se k výrokům předsedy vlády odmítli vyjádřit. "Nebudeme komentovat politické debaty ve sněmovně," odpověděl na otázku iDNES mluvčí firmy Milan Smutný.

Odmítl komentovat výroky o kvalitě prodloužené verze i Zemanova slova o požadované ceně.